Over halvdelen af elever med ordblindhed på handelsskolerne møder fordomme
En nyudgivet undersøgelse fra Landssammenslutningen af Handelsskoleelever viser, at over halvdelen af eleverne på handelsuddannelserne, bliver mødt af fordomme omkring deres ordblindhed. Undersøgelsen viser også, at elevernes ordblindhed har stor betydning for deres deltagelse i timerne, og deres mulighed for at lave skolearbejde inden for de normerede elevtimer, hvilket påvirker deres selvværd negativt.

Fordomme om ordblindhed
Meget tyder på, at fordomme om ordblindhed lever i deres bedste velgående på ungdomsuddannelserne, og at det påvirker elevernes skolegang. 55% af de adspurgte elever i undersøgelsen oplever i nogen eller høj grad at blive mødt af fordomme om deres ordblindhed. 18% af dem oplever endda at møde fordomme fra deres lærer.
Lucas Westphal, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, udtaler:
“Jeg synes, det er dybt bekymrende, at en af de mest dominerende fordomme handler om, at hjælpemidler anses som “snyd” og “uretfærdigt”. I virkeligheden er hjælpemidlerne helt afgørende for, at disse elever ikke bliver overladt til sig selv og kører i grøften. Hjælpemidlerne er i virkeligheden med til at sikre, at eleverne med ordblindhed kan opnå deres fulde potentiale til trods for en funktionsnedsættelse. Alle elever fortjener flest mulige succesoplevelser i vores uddannelsessystem.”
31% af de adspurgte elever oplever i nogen eller høj grad, at deres selvværd påvirkes negativt af de fordomme, de møder på deres uddannelser.
Påvirkning på skoledagen
Undersøgelsen fastslår, at over halvdelen af eleverne med ordblindhed oplever, at deres ordblindhed påvirker deres skoledag. Eleverne i undersøgelsen beskriver ubehag og udfordringer i timer, hvor de skal læse i fysiske bøger eller læse højt, da de ikke kan bruge deres hjælpemidler i de situationer og derfor føler sig udstillet. Derudover oplever 35% af eleverne med ordblindhed, at de sjældent eller aldrig kan nå at lave deres afleveringer indenfor de afsatte elevtimer.
Fokus på kompetencer og erfaringsudveksling
Undersøgelsen er en del af projektet Ordvrider, der vil skabe netværk for unge handelsskoleelever med ordblindhed og sætte fokus på de kompetencemæssige styrker, mennesker med ordblindhed har.
Natali Rohde, Projektleder på Ordvrider, uddyber:
“Efter fokusgruppeundersøgelserne vendte flere elever tilbage for at fortælle os, hvor rart det havde været for dem at finde et rum, hvor de kunne dele deres erfaringer og oplevelser med andre i samme situation. Eleverne fik sat ord på både de hårde oplevelser med deres ordblindhed, men også positive kompetencer, som deres ordblindhed har medført. Flere beskrev, at de var gode til at tænke ud af boksen, idégenerere, være kreative og kæmpe for tingene. Derfor vil vi i dette projekt arbejde videre med elevnetværk, så de får et sted de kan dele deres tips og tricks og kan spejle sig i andre. “
Fakta:
Hvad er ordblindhed?
Ordblindhed er en medfødt og usynlig udfordring, som gør det vanskeligere at læse og skrive. For mennesker med ordblindhed tager det længere tid at omsætte bogstaver til sproglyde, som er nødvendige for at danne ord.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er et samarbejde mellem Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Ordblindeforeningen, Dysleksi Ungdom og 5 handelsskoler. Undersøgelsen er en del af projekt Ordvrider, der er finansieret af Trygfonden.
Nøgleord
Kontakter
Lucas WestphalFormand
Tlf:+45 51 40 15 44formand@handelselever.dkNatali RohdeProjektlederProjekt Ordvrider
Tlf:20 91 57 45ordvrider@handelselever.dkVedhæftede filer
Links
Vi varetager handelsskoleelevernes uddannelsespolitiske interesser. Vores formål er at sikre elevers indflydelse på deres lokale skoler, og at repræsentere dem overfor politikere, samarbejdspartnere og interessenter.
Følg pressemeddelelser fra Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
Handelselever foreslår praksisnær undervisning og stærke fællesskaber på EPX12.3.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med udformningen af EPX er i fuld gang, og en succes kræver fokus på det faglige indhold og praksisnær undervisning. Den merkantile linje skal samle det bedste fra alle merkantile uddannelser – med forbedringer, der skaber en attraktiv uddannelse for alle fremtidige elever
LH ønsker at skærpe karakterkravene17.1.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) mener, at vi som samfund skal gøre vores bedste for at alle får succesoplevelser i vores uddannelsessystem. Vi mener, vi har en stor gruppe mennesker, der bliver svigtet på et helt centralt område - nemlig på vores adgangskrav - både til hhx og merkantil eux. LH har identificeret tre problemer ved de nuværende krav.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum