Rekordhøjt antal ansøgninger om donation fra Andel

Flere end 800 lokale foreninger og fællesskaber har søgt om donation fra energi- og fibernetkoncernen Andel. Det er rekord i de 11 år, Andel har uddelt donationer.

Under Regnbuen, støtte til det årlig arrangement "Regnbuedagen".

Andel støtter to gange om året lokale foreninger og fællesskaber. Det sker med 10 donationer a 10.000 kr. hver, og interessen for at få hjælp til aktiviteter, vedligehold og nyt udstyr hos de lokale fællesskaber har aldrig været større. Det viser antallet af ansøgninger til Andels forårsdonationer, der i år rammer 803. I de 11 år, som Andel har støttet lokale initiativer med fokus på fællesskab, har efterspørgslen efter donationen således ikke været større.

Rikke Trikker, kommunikationsdirektør i Andel, er glad for det stigende antal ansøgninger:

”Der er rigtig mange stærke lokale fællesskaber i Region Sjælland, der knytter mennesker sammen og bidrager til at gøre regionen til et attraktivt sted at bo og leve. Det sammenholdt med, at vi oplever et stigende kendskab til Andel og vores donationsprogram har skabt rekordmange ansøgninger. Der vokser utrolig meget positivt ud af frivilligt arbejde, og jeg er glad for, at vi har mulighed for at give en lille del af dem en økonomisk håndsrækning, der kan gøre arbejdet lidt nemmere”.

Vægt på lokale fællesskaber blandt modtagerne
Lokale fællesskaber er det tema, som fylder mest i ansøgningerne dette forår, og det vidner de 10 udvalgte modtagere også om.

En kørestolsbruger vil vise andre i samme situation, at det stadig er muligt at komme på ”vandretur” i naturen på hjul. En købmandsforretning på en ø har brug for nye borde og stole til deres gårdhave, som skaber liv og fællesskab blandt øens beboere og turister. Og så har en lokal LGBT+ forening fået støtte til deres årlige Regnbuedag.

De modtager 10.000 kr;

• Under Regnbuen, Odsherred: Støtte til afholdelse af Regnbuedag 2024
  • De seje autismemødre, Guldborgsund: Hjælp til sociale sammenkomster i ny forening
  • På tur uden ben, Holbæk: Støtte til at arrangere ture i naturen for kørestolsbrugere
  • Andelsforeningen Askø købmandshandel, Lolland: Nye borde og stole til øens fælles gårdhave ’Kom bar Do”
  • Havdrup Borgerforening: Tilskud til køb af elgenerator til byens fælles arrangementer som julemarked og Sankt Hans
  • Præstøgruppe DDS, Vordingborg: Støtte til nye telte til sommerlejr da de gamle blev ødelagt efter vandskade
  • Venskabscafeen i Lindeskovskirken, Guldborgsund: Støtte til deres integrationsarbejde med undervisning i dansk historie, hjælp til uddannelse og jobsøgning
  • Fårevejle Hallen, Odsherred: Støtte så de kan indkøbe spil og aktiviteter til arrangementer for bl.a. ensomme personer
  • Karrebæksminde Havhave - Den blå have, Næstved: Støtte til etablering og konstruktion af ponton til nedhængning af muslingestrømper, som kan hjælpe med at udbrede viden om havmiljø, vandkvalitet og sundhed samt skabe fællesskab i foreningen
  • Sommersang på Møllegården ved Rønnede: Indkøb af højskolesangbøger til koncerter, hvor man starter og slutter med fællessang.

Yderligere oplysninger: Andels presseafdeling på 21703101