HK Danmark

Heidi er Danmarks Bedste Kollega 2024

Heidi Velling Jensen, som er administrativ medarbejder i Kræftens Bekæmpelse i Herning, kan nu kalde sig Danmarks Bedste Kollega 2024. Hun er udvalgt af i alt 1.099 nominerede kandidater til HK´s pris Danmarks Bedste Kollega, som blev uddelt i dag den 18. april i Falkoner Salen på Frederiksberg.

Heidi Velling Jensen fik overrakt prisen som Danmarks Bedste Kollega af næstformand i HK, Mads Samsing Foto: Keld Navntoft

”Hun er god til at lytte og tilbyder altid en hjælpende hånd. Hun er en teamplayer, som får hele arbejdspladsen til at hænge sammen.” Sådan lyder nogle af de anerkendende ord fra kollegerne i nomineringen af Heidi Velling Jensen til HK´s pris ”Danmarks Bedste Kollega”.

Heidi Velling Jensen, er administrativ medarbejder i Kræftens Bekæmpelses enhed for patientstøtte og frivillig indsats i Herning.

”Jeg er taknemmelig og rørt over at have vundet prisen. Jeg er også rørt over mine kollegers søde ord” siger Heidi Velling Jensen.

Hun samarbejder i det daglige med kolleger, som typisk er sundhedsfagligt uddannede samt det store korps af frivillige, som centret har tilknyttet.

”For mig er en god kollega én, som er hjælpsom, omsorgsfuld og ordentlig. Og gerne én som har god energi og godt humør. På min arbejdsplads er vi bevidste om, at der er høje følelsesmæssige krav, når vi har at gøre med uhelbredeligt syge og deres pårørende. Som kolleger bruger vi hinanden til sparring,” siger Heidi Velling Jensen.

Inger Stranddorf, som er afdelingsformand for HK MidtVest er stolt af, at en midt- og vestjyde er blevet kåret som Danmarks Bedste Kollega.

"Alle gode kolleger fortjener anerkendelse. De betyder nemlig meget for vores trivsel på arbejdspladsen, hvor vi tilbringer en ret stor del af vores vågne tid. Så de er vigtige for os alle sammen.

Løn, ledelse og andre forhold har også stor betydning for, at vi trives på arbejdet. Men det at have gode kolleger er den enkelt faktor, som flest peger på, har størst betydning, viser vores undersøgelser," siger Inger Stranddorf.

Hyldest til det kollegiale fællessskab

Det er syvende gang, HK kårer Danmarks Bedste Kollega. Hovedprisen og fire specialpriser blev i år uddelt i Falkoner Salen på Frederiksberg den 18. april af næstformand i HK, Mads Samsing.

”Vi uddeler prisen for at hylde det kollegiale fællesskab, der er på mange arbejdspladser. For et stærkt kollegialt fællesskab kan ikke overvurderes, og det er et kendetegn ved en god arbejdsplads.

Gode kolleger giver et bedre psykisk arbejdsmiljø, og det bidrager til bedre bundlinjer i virksomhederne og en bedre service for borgere og kunder,” siger Mads Samsing.

Heidi Velling Jensen blev nomineret til prisen af sin kollega Tanja Skov på vegne af kollegerne i Kræftens Bekæmpelses enhed for patientstøtte og frivillig indsats i Herning.

Gode kolleger højner trivslen på arbejdspladsen

Gode kolleger hjælper med praktiske problemer og får altid sagt et par positive ord. De spreder godt humør, de er ansvarlige og ordentlige, og måske giver de også et kram, når der er brug for det. De får arbejdspladsen og teamet til at køre.

Seks ud af ti (61 %) adspurgte i en stor undersøgelse svarer, at gode kolleger er det vigtigste for, at de trives på arbejdspladsen (Epinion-undersøgelse fra HK i 2022).

I alt 1.099 gode kolleger blev nomineret, heraf blev der udvalgt 10 finalister, som deltog i festen i Falkoner Salen den 18. april.

De fem vindere af hovedprisen Danmarks Bedste Kollega og de fire specialpriser blev kåret på scenen af en jury. Juryen bestod i år af chefkonsulent i Kommunernes Landsforening, Preben Meier Pedersen, arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv, Anne-Marie Røge Krag, arbejdsmiljørepræsentant hos ATP Udbetaling Danmark i Vordingborg, Erik Kristoffersen og stifter af foreningen Menneskebiblioteket, Ronni Abergel.

Her er Danmarks Bedste Kolleger

Her er vinderne med nogle af de ord, som kollegerne har brugt om dem:

Danmarks Bedste Kollega er Heidi Velling Jensen, Kræftens Bekæmpelses enhed for patientstøtte og frivillig indsats i Herning: Hun er en, som er god til at lytte, og som altid er klar med en hjælpende hånd. En teamplayer, som får hele arbejdspladsen til at hænge sammen.

Danmarks Mest hjælpsomme kollega er Helle Bryde Bachmann, HK-projektkoordinator på Københavns Professionshøjskole: Hun er topprofessionel og en, som træder til, når det brænder på. Hun er den, der lige sikrer sig, at alle er kommet godt igennem en svær opgave.

Danmarks Mest engagerede kollega er Sofie Wulf, HK-konsulent på Odense Universitetshospital:  Hun er betænksom og dygtig, og en som har øje på, hvordan kollegerne har det. Samtidig er hun struktureret og hjælper også gerne kollegerne med struktur, så hele teamet kører, og alle gør det, de er bedst til.

Danmarks Mest ansvarlige kollega Mads Elkjær Höck, kontrolmedarbejder i Aabenraa Kommune: Mads har udvist særligt stort ansvar for opstarten af Kontrolgruppen i maj 2023, men derudover er han også alt det, en god kollega skal være. Altid i godt humør og med en joke parat. Han er ikke kun arbejdsmæssigt ansvarsfuld – han er det også i det sociale og i fritiden.

Danmarks Mest inkluderende kollega er Jakob Vinum Pedersen, skolelærer på Søholmskolen i Jystrup på Sjælland: Jakob er der altid for andre – både kolleger og elever. Han fortæller om sin viden, men tager også imod andres viden og prøver det af. Han har hjulpet flere klasser godt på vej til at blive en hel klasse ved bare at være ham. Han inkluderer både elever og forældre.

I finalen var også:

• Hanadi Khamis fra Midt- og Vestjyllands Politi i Holstebro
  • Hiba Ahmed fra Spar på Enighedsvej i Nykøbing Falster
  • Mette Holm fra Randers Bibliotek
  • Birgitte Bisgaard fra Aalborg Universitet, Juridisk Institut
  • Connie Jensen som arbejder som socialpædagog på et bosted i Randers, Region Midt.

Følg pressemeddelelser fra HK Danmark

Flere pressemeddelelser fra HK Danmark