Lolland Kommune iværksætter handleplan for byggesager
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget bestilte i september 2023 en analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Nu viser en brugertilfredshedsundersøgelse, at der blandt de fleste adspurgte er tilfredshed med sagsbehandlingen. Men der er også områder, hvor sagsbehandlingen kan gøres endnu bedre. Det viser den analyse, som Deloitte har foretaget for kommunen. Derfor har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget nu vedtaget en handleplan.
”I udvalget er vi først og fremmest glade for, at resultatet af brugerundersøgelsen vidner om tilfredshed med byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Der er selvfølgelig altid noget, der kan gøres bedre, og derfor er det godt, at vi nu har en målrettet handleplan for, hvordan vi styrker indsatserne," siger formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Tine Vinther Clausen og fortsætter:
”Handleplanen er blevet til takket være et solidt forarbejde, og den indeholder en række konkrete tiltag, som vi allerede nu kan gå i gang med, og som hurtigt kommer både borgerne, virksomhederne og medarbejderne i administrationen til gavn. Vi ser frem til at følge udviklingen og til næste år at få en status på initiativerne."
Sideløbende med handleplanen er administrationen allerede gået i gang med en række øvrige tiltag for at styrke byggesagsbehandlingen. Blandt andet er der taget initiativ til en uformel dialog med DI Lolland-Falster om byggesagsbehandling og byggeansøgninger, og der bliver arbejdet med forskellige muligheder for automatiseringsprocesser og forenkling af interne sagsbehandlingsprocedurer.
Om analysen
Den 360 graders analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune med tilhørende handleplan er foretaget af Deloitte.
Analysen og handleplanen bygger blandt andet på interviews med byggesagsteamet og erfaringer fra jyske kommuner (Tønder, Vejen og Vesthimmerland), som har væsentligt lavere byggesagsbehandlingstider og samtidig er nogenlunde sammenlignelige med Lolland Kommune i forhold til geografiske forhold.
Analysen viser 30 potentielle handlinger, som kan gennemføres for at skabe forbedringer på byggesagsområdet, og de anbefaler Lolland Kommune at prioritere følgende indsatser højest i det fremadrettede optimeringsarbejde:
• Tidlig udsendelse af interne høringer
• Hurtigere sagsbehandling af simple byggesager (fast-track)
• Øget brug af forhåndsdialog
• Bred kommunal repræsentation ved forhåndsdialoger
• Frister for mangelbreve
• Øget brug af telefonisk kontakt til ansøgere
• Ventetid i forbindelse med at oprette og åbne dokumenter i byggesagsstyringssystemet BSS
• Mulighed for at sende fakturaer via Geograf/BSS
Om brugerundersøgelsen
A&B Analyse har ultimo 2023 foretaget en brugertilfredshedsundersøgelse på byggesagsbehandling for Lolland Kommune. Administrationen har i den forbindelse videregivet 100 byggesager tilfældigt udvalgt blandt følgende 4 sagskategorier:
• Erhvervsbyggeri
• Landbrug (aktivt registreret landbrug)
• Enfamilieshuse (herunder parcelhuse i landzone og sommerhuse)
• Sekundært byggeri (garager, carporte, udhuse og lignende)
100 personer/virksomheder blev telefonisk kontaktet, hvoraf der var 47 som ønskede at deltage i undersøgelsen. 33 ønskede ikke at deltage, 19 forblev ubesvaret efter 3 opkald fordelt over forskellige dage og tidspunkter og 1 var ukvalificeret/ikke brugbar.
Undersøgelsen viser, at ud af de interviewede personer/virksomheder, er 87,2% tilfredse eller meget tilfredse med kommunens byggesagsbehandling.
Nøgleord
Kontakter
Tine Vinther ClausenFormand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget
Tlf:20 36 49 20Rikke JensenDirektør
Tlf:24 91 40 70rije@lolland.dkFølg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Databrud hos logistikvirksomhed: Oplysninger om brug af TENA-produkter kan være lækket24.6.2024 13:27:13 CEST | Pressemeddelelse
Borgere i Lolland Kommune, der modtager TENA-produkter, kan potentielt være berørt af et datalæk hos logistikvirksomheden Skanlog. De lækkede oplysninger vedrører navn, adresse og valg af produkter. Alle vil få direkte besked.
Lolland Kommune lancerer ny hjemmeside19.6.2024 11:35:30 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 19. juni 2024 er Lolland Kommunes hjemmeside lolland.dk rykket over på en ny platform, der lever op til kravene om sikkerhed, webtilgængelighed og brugervenlighed. Indholdet på siden er grundlæggende det samme, men i forbindelse med flytningen har teksterne fået et kvalitetstjek og er blevet tilpasset den nye løsning. Samtidig har hjemmesiden fået et nyt og moderne grafisk udtryk.
Skoleelevers karakterniveau kalder på nationale løsninger7.5.2024 09:57:23 CEST | Pressemeddelelse
34 procent af Lolland Kommunes skoleelever består ikke dansk og matematik. Et forhold, der bør gøres noget ved – både lokalt og nationalt. Men det handler først og fremmest om social arv, ikke om hverken postnummer eller skolegang.
Tidlig beskæftigelsesindsats: Lolland Kommune i front2.4.2024 08:33:17 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommune er blandt de bedste i Danmark, når det handler om at give ledige borgere tilbud og samtaler i løbet af de første 6 måneders ledighed.
Ny undersøgelse: Hvad er det, flexboligen kan?20.3.2024 08:45:55 CET | Pressemeddelelse
Nogle drømmer om et anderledes fritidshus, andre om et frirum tæt på naturen. Og endnu andre ønsker at lære området at kende, før man måske vælger at flytte hertil. Lolland Kommunes flexboliger benyttes både flittigt og forskelligt, og de bidrager generelt positivt til områdets lokalsamfund. Det viser en ny undersøgelse, der netop er offentliggjort.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum