Lolland Kommune iværksætter handleplan for byggesager
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget bestilte i september 2023 en analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Nu viser en brugertilfredshedsundersøgelse, at der blandt de fleste adspurgte er tilfredshed med sagsbehandlingen. Men der er også områder, hvor sagsbehandlingen kan gøres endnu bedre. Det viser den analyse, som Deloitte har foretaget for kommunen. Derfor har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget nu vedtaget en handleplan.
”I udvalget er vi først og fremmest glade for, at resultatet af brugerundersøgelsen vidner om tilfredshed med byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune. Der er selvfølgelig altid noget, der kan gøres bedre, og derfor er det godt, at vi nu har en målrettet handleplan for, hvordan vi styrker indsatserne," siger formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget Tine Vinther Clausen og fortsætter:
”Handleplanen er blevet til takket være et solidt forarbejde, og den indeholder en række konkrete tiltag, som vi allerede nu kan gå i gang med, og som hurtigt kommer både borgerne, virksomhederne og medarbejderne i administrationen til gavn. Vi ser frem til at følge udviklingen og til næste år at få en status på initiativerne."
Sideløbende med handleplanen er administrationen allerede gået i gang med en række øvrige tiltag for at styrke byggesagsbehandlingen. Blandt andet er der taget initiativ til en uformel dialog med DI Lolland-Falster om byggesagsbehandling og byggeansøgninger, og der bliver arbejdet med forskellige muligheder for automatiseringsprocesser og forenkling af interne sagsbehandlingsprocedurer.
Om analysen
Den 360 graders analyse af byggesagsbehandlingen i Lolland Kommune med tilhørende handleplan er foretaget af Deloitte.
Analysen og handleplanen bygger blandt andet på interviews med byggesagsteamet og erfaringer fra jyske kommuner (Tønder, Vejen og Vesthimmerland), som har væsentligt lavere byggesagsbehandlingstider og samtidig er nogenlunde sammenlignelige med Lolland Kommune i forhold til geografiske forhold.
Analysen viser 30 potentielle handlinger, som kan gennemføres for at skabe forbedringer på byggesagsområdet, og de anbefaler Lolland Kommune at prioritere følgende indsatser højest i det fremadrettede optimeringsarbejde:
• Tidlig udsendelse af interne høringer
• Hurtigere sagsbehandling af simple byggesager (fast-track)
• Øget brug af forhåndsdialog
• Bred kommunal repræsentation ved forhåndsdialoger
• Frister for mangelbreve
• Øget brug af telefonisk kontakt til ansøgere
• Ventetid i forbindelse med at oprette og åbne dokumenter i byggesagsstyringssystemet BSS
• Mulighed for at sende fakturaer via Geograf/BSS
Om brugerundersøgelsen
A&B Analyse har ultimo 2023 foretaget en brugertilfredshedsundersøgelse på byggesagsbehandling for Lolland Kommune. Administrationen har i den forbindelse videregivet 100 byggesager tilfældigt udvalgt blandt følgende 4 sagskategorier:
• Erhvervsbyggeri
• Landbrug (aktivt registreret landbrug)
• Enfamilieshuse (herunder parcelhuse i landzone og sommerhuse)
• Sekundært byggeri (garager, carporte, udhuse og lignende)
100 personer/virksomheder blev telefonisk kontaktet, hvoraf der var 47 som ønskede at deltage i undersøgelsen. 33 ønskede ikke at deltage, 19 forblev ubesvaret efter 3 opkald fordelt over forskellige dage og tidspunkter og 1 var ukvalificeret/ikke brugbar.
Undersøgelsen viser, at ud af de interviewede personer/virksomheder, er 87,2% tilfredse eller meget tilfredse med kommunens byggesagsbehandling.
Nøgleord
Kontakter
Tine Vinther ClausenFormand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget
Tlf:20 36 49 20Rikke JensenDirektør
Tlf:24 91 40 70rije@lolland.dkFølg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum