CEPOS om ’Grøn Fond’: Dyr hovsapolitik gør den grønne omstilling unødvendigt dyr

Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende kommentarer til 'Grøn Fond', som flere partier står bag:

Otto Brøns-Petersen
Otto Brøns-Petersen Fri afbenyttelse med kreditering: Jakob Melgaard

”Dagens klimaaftale er desværre udtryk for dyr hovsapolitik, som gør den grønne omstilling unødvendigt dyr. Det understreger, at politikerne bør koncentrere sig om de langsigtede klimamål, og ikke mindst Danmarks internationale klimaforpligtelser i EU, i stedet for tilfældige og påklistrede mål som 2025-målet,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

”Med forhøjelsen af dieselafgiften på 50 øre øges skyggeprisen, hvor den i forvejen er højest, nemlig på udledningerne fra person- og varebiler. Der kompenseres kun midlertidigt med lavere dieseltillæg. I forvejen vil dieselprisen stige med 1,17 øre i 2030, fordi vejtransporten indlemmes i kvotesystemet uden at sænke afgifterne,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

”Lastbiler betaler lavere afgifter end deres skadesomkostninger, men klimaskaderne er overbeskattet, ikke mindst fordi kilometerafgiften er udmålt efter klimabelastning. Højere dieselafgift vil påføre det danske samfund et tab som følge af mere grænsehandel. Politikerne burde koncentrere sig om at få udviklet faktiske kørselsafgifter, som er det klart mest effektive redskab til at håndtere de fleste af skadesomkostningerne fra transporten,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

”Det er også en hovsaløsning at udvide fjernvarmepuljen. Omstillingen i varmesektoren bør drives af varmepriserne, herunder CO2-afgiften, ikke af tilskudsordninger, som ovenikøbet rammer ret tilfældigt,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

”Dagens klimaaftale understreger, at selvstændig dansk klimapolitik, udover vores forpligtelser i EU, ikke fremmer den grønne omstilling, men derimod fordyrer den,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Otto Brøns-Petersen kan kontaktes på 20 92 84 40 for uddybende kommentarer.