Flot og ansvarlig aftale om Grøn Fond

Det er en flot aftale om udmøntning af Grøn Fond, der netop er indgået. Det mener Dansk Fjernvarme i en reaktion til aftalen.

Flot og ansvarlig aftale om Grøn Fond, mener Dansk Fjernvarme
Flot og ansvarlig aftale om Grøn Fond, mener Dansk Fjernvarme Jesper Voldgaard

Vi skal have den sorte gas ud af vores boliger og ud af vores industri.

Med udmøntningen af midler fra den grønne fond, får fjernvarmeselskaberne et solidt rygstød til at fortsætte den solide indsats, der er lagt af fjernvarmeselskaberne og kommunerne for at konvertere boliger fra den sorte gas over på grøn fjernvarme.

- Tusindvis af boligejere kan nu ånde lettet op. Nu kan vi få ro om udbygningen af fjernvarme alle de steder, hvor fjernvarmeselskaberne og boligejerne har stået i uvished om hvorvidt de kunne sende gasfyret på pension eller ej, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme i en kommentar til den politiske aftale om Grøn Fond.

- Der er rigtig god grund til at rose en ansvarlig forligskreds. I energisektoren har vi efterlyst klarhed om ambitionerne for udbygning med fjernvarme. Vores medlemmer har en lang række projekter, hvor de allerede er klar til at sætte spaden i jorden og levere varme.

- Det handler ikke bare om komfort i boligerne på villavejen, eller om grøn omstilling. Det handler også om, at vi har en sikkerhedspolitisk opgave i at gøre os uafhængige af energi fra Rusland og andre lande, der ikke deler vores værdier, og som bruger energi og forsyningssikkerhed i en global magtkamp, der i øjeblikket helt konkret koster menneskeliv, lyder det fra Kim Mortensen.

Nye 120.000 boliger står på spring
Sidste år sagde fjernvarmeselskaberne velkommen til cirka 40.000 nye kunder, mens det året før var cirka 58.000 boliger, der kom med i fjernvarmen. Det er mere end en fordobling i forhold til gennemsnittet de seneste 10 år.

- Vi har de seneste år oplevet en meget stor efterspørgsel fra boligejerne efter at få fjernvarme. Og fjernvarmeselskaberne har i et godt samarbejde med kommunerne lavet planer, der vil give over 120.000 boliger yderligere mulighed for a skifte gasfyret ud med grøn fjernvarme. Nu kan vi endelig give dem den glædelige nyhed, at langt, langt de fleste steder kan gøre deres drømme til virkelighed, siger Kim Mortensen.

Aftalepartierne er enige om fortsat at understøtte udfasningen af fossil varme. Der afsættes derfor 265 mio. kr. i 2024. Det beløb svarer til, hvor mange penge der er blevet søgt for i Fjernvarmepuljen, men som faldt ud over det på det tidspunkt afsatte beløb. Dermed kan de mange selskaber, der ikke fik tilsagn om tilskud tidligere i år nu ånde lettet op.

Derudover afsættes der 200 mio. kr. i 2025, 45 mio. kr. i 2027, 75 mio. kr. i 2028, 65 mio. kr. i 2029 og 55 mio. kr. i 2030 til fjernvarmepuljen (inkl. administration og afledt afgiftstab).

Pressechef Rune Birk Nielsen, tlf. +45 2490 4197 el. rbn@danskfjernvarme.dk

Om Dansk Fjernvarme

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for alle landets fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme, affaldsenergiselskaber og de kraftvarmeværker, der leverer al den termiske elproduktion i Danmark. Der er 62 ansatte i Dansk Fjernvarmes sekretariatet. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med et kontor beliggende centralt i København.