Svindelsager mere end fordoblet på et år – men bankerne stopper over halvdelen

De danske banker registrerede hele 9.127 sager om netbanksvindel i 2023. Det er over dobbelt så mange sager som året før. Men i mere end halvdelen af sagerne får bankerne heldigvis stoppet pengene i at have i de kriminelles lommer. Alligevel lykkedes det i 2023 kriminelle at stjæle 104,9 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark.

Unge, ældre og dem midt i livet. Alle kan blive ofre for netbanksvindel. I 2023 slog netbanksvindlen indtil videre rekord med 9.127 forsøg, hvor de kriminelle forsøgte at slippe afsted med over 225 mio. kroner. Bankerne fik dog bremset de kriminelle og sendt pengene tilbage til kunderne i over halvdelen af de sager. Dermed endte 3.842 sager med et tab for enten kunden eller banken på i alt 104, 9 mio. kroner. Det er stigning på ca. 8. mio. kroner i forhold til året før.

”Vi må desværre konstatere, at it-relateret økonomisk svindel er stigende i disse år. Og det gælder også netbanksvindlen. Den opstår oftest ved, at den kriminelle overtaler offeret til enten selv at overføre penge til den kriminelles konto eller til at udlevere oplysninger, så den kriminelle selv bliver i stand til det,” siger digitaliseringsdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen.

Stor indsats for at stoppe de kriminelle
Hver dag går 500 bankansatte på arbejde for at bekæmpe digital svindel og hjælpe ofrene. Og sikkerheden hæves hele tiden i systemerne. F.eks. er sikkerhedsbarren hævet i MitID, hvor der sidste år blev indført QR-koder og andre tiltag, der har løftet sikkerheden. De enkelte banker har sat grænserne ned for hvor mange penge, man kan overføre på en gang i de såkaldte straks­betalinger, som svindlerne ofte anvender i forbindelses med overtalelsessvindel. Og der bliver hele tiden gennemført målrettede indsatser overfor særligt svindeludsatte kunder.

Finans Danmark står bag en stor kampagne under sloganet ”Sikker bank – sammen”. Her advares borgerne mod de digitale kriminelle og får gode råd til, hvordan de skal agere. Finans Danmark har også nedsat en Svindel Task Force, der er i fuld gang med en 360 graders analyse af de processer, metoder og it-systemer, der bliver anvendt af de kriminelle. Målet er at finde nye løsninger og komme et skridt foran i bekæmpelsen af den omfattende kriminalitet.

”Alle har et ansvar for at stoppe udviklingen. Derfor er det vigtigt, at alle relevante sektorer - både banker, teleselskaber, sociale medier, handelsplatforme, civilorganisationer og relevante offentlige myndigheder - står sammen og finder løsninger, så vi kan opretholde tilliden til vores digitale liv,” siger Michael Busk-Jepsen.

Læs hele nyheden her.