Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året.
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.
På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr.
- 2023 blev et godt år for fritidstrafikken med flere rekorder hen over sommeren og juli som den største rejsemåned nogensinde på begge broer. For lastbiltrafikken er det fald, vi har set hen over året, fortsat året ud. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for året. Vi kunne derfor både betale udbytte til staten på godt 1,3 mia. kr. og afdrage næsten 1,3 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt i 2023, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
I 2023 har Koncernen investeret 10.051 mio. kr. i materielle anlægsaktiver, hvoraf Femern A/S har investeret 8.594 mio. kr. inkl. elimineringer.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger var 778 mio. kr. lavere end i 2022 og udgjorde 657 mio. kr., hvilket primært skyldes et fald i inflationen. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 2.078 mio. kr., hvilket er en stigning på 916 mio. kr. i forhold til 2022.
Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en udgift på 2.437 mio. kr. mod en indtægt i 2022 på 19.696 mio. kr. Resultatet efter skat blev et overskud på 59 mio. kr. mod et overskud på 15.844 mio. kr. i 2022.
For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 1,3 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2023 er 16,2 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 36 år fra åbningsåret. Gælden ventes at være tilbagebetalt i 2034.
Sund & Bælt Holding A/S udloddede et ekstraordinært udbytte til staten på 1.306 mio. kr. i 2023 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Efter udlodning af forventet ekstraordinært udbytte i 2024 på 1.475 mio. kr., vil Sund & Bælt have udloddet samlet 13.867 mio. kr. til staten med 10.712 mio. kr. til den politiske aftale om En grøn transportpolitik og ca. 2.490 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af dele af den fynske motorvej.
Forventningerne til resultatet for 2024 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,6-1,9 mia. kr. I budgettet er indarbejdet en forventning om stigende trafikindtægter på 0,3 pct. samt en forudsætning om inflation på 3,0 pct., hvortil også den største usikkerhed fortsat vil være tilknyttet. En stigning på 1 procentpoint vil således belaste finansieringsomkostningerne og dermed også resultatet med ca. 155 mio. kr.
Resultat for Sund & Bælt koncernen*
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
3.155 |
3.091 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
277 |
309 |
Nettoomsætning øvrige |
79 |
77 |
Nettoomsætning i alt |
3.511 |
3.477 |
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-669 |
-598 |
Afskrivninger |
-848 |
-823 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.994 |
2.056 |
Finansielle poster ekskl. Værdiregulering |
-657 |
-1.435 |
Resultat før værdiregulering |
1.337 |
621 |
Værdiregulering **) |
-2.323 |
18.761 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
-986 |
19.382 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
627 |
1.476 |
Resultat før skat |
-359 |
20.858 |
Skat |
418 |
-5.014 |
Resultat efter skat |
59 |
15.844 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 2023 en udgift på 114 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 741 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 2.078 mio. kr.
Biltrafik over broerne
Antal køretøjer |
I alt pr. år (mio.) |
Gennemsnit pr. døgn |
Stigning |
||
2023 |
2022 |
2023 |
2022 |
||
Storebælt |
13,6 |
13,2 |
37.343 |
36.293 |
2,9 pct. |
Øresund |
7,3 |
6,7 |
19.971 |
18.434 |
8,3 pct. |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder

Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Fra 1. juli kan udenlandske lastbiler nægtes passage ved Storebælt efter dom for ubetalt vejafgiftsbøde30.6.2025 12:53:21 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder en lovændring i kraft, som giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage ved Storebæltsbroen, hvis de har en dom for ubetalt vejafgiftsbøde.
Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse
Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom
To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen18.6.2025 09:58:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum