Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året.
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.
På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr.
- 2023 blev et godt år for fritidstrafikken med flere rekorder hen over sommeren og juli som den største rejsemåned nogensinde på begge broer. For lastbiltrafikken er det fald, vi har set hen over året, fortsat året ud. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for året. Vi kunne derfor både betale udbytte til staten på godt 1,3 mia. kr. og afdrage næsten 1,3 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt i 2023, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
I 2023 har Koncernen investeret 10.051 mio. kr. i materielle anlægsaktiver, hvoraf Femern A/S har investeret 8.594 mio. kr. inkl. elimineringer.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger var 778 mio. kr. lavere end i 2022 og udgjorde 657 mio. kr., hvilket primært skyldes et fald i inflationen. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 2.078 mio. kr., hvilket er en stigning på 916 mio. kr. i forhold til 2022.
Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en udgift på 2.437 mio. kr. mod en indtægt i 2022 på 19.696 mio. kr. Resultatet efter skat blev et overskud på 59 mio. kr. mod et overskud på 15.844 mio. kr. i 2022.
For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 1,3 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2023 er 16,2 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 36 år fra åbningsåret. Gælden ventes at være tilbagebetalt i 2034.
Sund & Bælt Holding A/S udloddede et ekstraordinært udbytte til staten på 1.306 mio. kr. i 2023 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Efter udlodning af forventet ekstraordinært udbytte i 2024 på 1.475 mio. kr., vil Sund & Bælt have udloddet samlet 13.867 mio. kr. til staten med 10.712 mio. kr. til den politiske aftale om En grøn transportpolitik og ca. 2.490 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af dele af den fynske motorvej.
Forventningerne til resultatet for 2024 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,6-1,9 mia. kr. I budgettet er indarbejdet en forventning om stigende trafikindtægter på 0,3 pct. samt en forudsætning om inflation på 3,0 pct., hvortil også den største usikkerhed fortsat vil være tilknyttet. En stigning på 1 procentpoint vil således belaste finansieringsomkostningerne og dermed også resultatet med ca. 155 mio. kr.
Resultat for Sund & Bælt koncernen*
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
3.155 |
3.091 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
277 |
309 |
Nettoomsætning øvrige |
79 |
77 |
Nettoomsætning i alt |
3.511 |
3.477 |
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-669 |
-598 |
Afskrivninger |
-848 |
-823 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.994 |
2.056 |
Finansielle poster ekskl. Værdiregulering |
-657 |
-1.435 |
Resultat før værdiregulering |
1.337 |
621 |
Værdiregulering **) |
-2.323 |
18.761 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
-986 |
19.382 |
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
627 |
1.476 |
Resultat før skat |
-359 |
20.858 |
Skat |
418 |
-5.014 |
Resultat efter skat |
59 |
15.844 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 2023 en udgift på 114 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 741 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 2.078 mio. kr.
Biltrafik over broerne
Antal køretøjer |
I alt pr. år (mio.) |
Gennemsnit pr. døgn |
Stigning |
||
2023 |
2022 |
2023 |
2022 |
||
Storebælt |
13,6 |
13,2 |
37.343 |
36.293 |
2,9 pct. |
Øresund |
7,3 |
6,7 |
19.971 |
18.434 |
8,3 pct. |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder

Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Femern Bælt-tunnelen kan give livet i havet nye muligheder10.3.2025 11:13:38 CET | Pressemeddelelse
Ny kyststrækning ved byggeriet af Danmarks største infrastrukturprojekt har potentiale til at efterlade naturen rigere i visse områder, end før byggeriet gik i gang.
Lærlinge og metalformand åbnede nyt udsigtspunkt ved Femern Bælt-byggeriet6.3.2025 16:27:19 CET | Pressemeddelelse
Over 1000 gæster var med, da byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland i dag fik et nyt, stort udsigtspunkt. ”Pilen” blev officielt åbnet af lærlinge fra tunnelbyggeriet og formand for Dansk Metal, Claus Jensen. Udsigtspunktet forventes at fascinere og inspirere omkring 100.000 årlige besøgende.
Femern-projektet halvvejs med lærlingemål4.3.2025 10:32:34 CET | Pressemeddelelse
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er læreplads for hundredvis af unge, og projektet er nu halvvejs mod målet om 500 lærlingeårsværk.
Presseinvitation: Åbning af nyt udsigtspunkt ved byggeriet af Femern Bælt-tunnelen3.3.2025 16:15:17 CET | Pressemeddelelse
Den 6. marts åbner det nye udsigtspunkt Pilen tæt på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn.
Ekstra borgermøde i Faaborg om Als-Fyn forundersøgelse20.2.2025 11:11:08 CET | Pressemeddelelse
På grund af stor interesse afvikles der et ekstra borgermøde i Faaborg om forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Det ekstra møde bliver lagt i forlængelse af det allerede annoncerede borgermøde. På mødet vil Sund & Bælt og Vejdirektoratet præsentere forundersøgelsens resultater, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål og indgå i dialog med parterne. Det ekstra møde afvikles mandag den 24. februar 2025 klokken 19.00-21.00 i Helios Biograf og Kulturhus, Banegårdspladsen 7, 5600 Faaborg. Tilmelding er ikke nødvendig.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum