Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året.
Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet.
På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr.
- 2023 blev et godt år for fritidstrafikken med flere rekorder hen over sommeren og juli som den største rejsemåned nogensinde på begge broer. For lastbiltrafikken er det fald, vi har set hen over året, fortsat året ud. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for året. Vi kunne derfor både betale udbytte til staten på godt 1,3 mia. kr. og afdrage næsten 1,3 mia. kr. på gælden i A/S Storebælt i 2023, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
I 2023 har Koncernen investeret 10.051 mio. kr. i materielle anlægsaktiver, hvoraf Femern A/S har investeret 8.594 mio. kr. inkl. elimineringer.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger var 778 mio. kr. lavere end i 2022 og udgjorde 657 mio. kr., hvilket primært skyldes et fald i inflationen. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 2.078 mio. kr., hvilket er en stigning på 916 mio. kr. i forhold til 2022.
Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet var en udgift på 2.437 mio. kr. mod en indtægt i 2022 på 19.696 mio. kr. Resultatet efter skat blev et overskud på 59 mio. kr. mod et overskud på 15.844 mio. kr. i 2022.
For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 1,3 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2023 er 16,2 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret 36 år fra åbningsåret. Gælden ventes at være tilbagebetalt i 2034.
Sund & Bælt Holding A/S udloddede et ekstraordinært udbytte til staten på 1.306 mio. kr. i 2023 på baggrund af udbytteudlodning fra A/S Storebælt. Efter udlodning af forventet ekstraordinært udbytte i 2024 på 1.475 mio. kr., vil Sund & Bælt have udloddet samlet 13.867 mio. kr. til staten med 10.712 mio. kr. til den politiske aftale om En grøn transportpolitik og ca. 2.490 mio. kr. til medfinansiering af udvidelsen af dele af den fynske motorvej.
Forventningerne til resultatet for 2024 er et overskud før dagsværdiregulering og skat mellem 1,6-1,9 mia. kr. I budgettet er indarbejdet en forventning om stigende trafikindtægter på 0,3 pct. samt en forudsætning om inflation på 3,0 pct., hvortil også den største usikkerhed fortsat vil være tilknyttet. En stigning på 1 procentpoint vil således belaste finansieringsomkostningerne og dermed også resultatet med ca. 155 mio. kr.
Resultat for Sund & Bælt koncernen*
|
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
|
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
3.155 |
3.091 |
|
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
277 |
309 |
|
Nettoomsætning øvrige |
79 |
77 |
|
Nettoomsætning i alt |
3.511 |
3.477 |
|
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-669 |
-598 |
|
Afskrivninger |
-848 |
-823 |
|
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.994 |
2.056 |
|
Finansielle poster ekskl. Værdiregulering |
-657 |
-1.435 |
|
Resultat før værdiregulering |
1.337 |
621 |
|
Værdiregulering **) |
-2.323 |
18.761 |
|
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet |
-986 |
19.382 |
|
Øresundsbro Konsortiets resultatandel ***) |
627 |
1.476 |
|
Resultat før skat |
-359 |
20.858 |
|
Skat |
418 |
-5.014 |
|
Resultat efter skat |
59 |
15.844 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Dagsværdiregulering er et regnskabsprincip, hvor man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Dvs. den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Dagsværdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 2023 en udgift på 114 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatet før værdireguleringer i Øresundsbro Konsortiet I/S udgør et overskud på 741 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 2.078 mio. kr.
Biltrafik over broerne
|
Antal køretøjer |
I alt pr. år (mio.) |
Gennemsnit pr. døgn |
Stigning |
||
|
2023 |
2022 |
2023 |
2022 |
||
|
Storebælt |
13,6 |
13,2 |
37.343 |
36.293 |
2,9 pct. |
|
Øresund |
7,3 |
6,7 |
19.971 |
18.434 |
8,3 pct. |
Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder

Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Juletrafikken på Storebælt17.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I løbet af juleferien forventes mere end 250.000 trafikanter at krydse Storebæltsbroen. Ifølge prognoserne bliver de travleste dage den 23. december og 2. juledag.
Munck Havne & Anlæg vinder opgave om udvidelse af motorvej11.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt tildeler første etape af opgaven med at udvide Øresundsmotorvejen til Munck Havne & Anlæg. Projektet skal forbedre fremkommeligheden på motorvejen, der i dag er præget af omfattende kødannelse og trængselsproblemer i myldretiden.
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum