Populære gratis spilapps videregiver data fra dine børn til techgiganter
En ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at tech-giganter i vidt omfang høster data fra de 24 mest populære gratis spil i Danmark.
Hvem følger med, når dine børn spiller på deres telefon? En undersøgelse af de 24 mest populære gratis spilapps i Danmark foretaget af Digitaliseringsstyrelsen viser, at datahøsten fra tech-giganterne er massiv
Målgruppen for de 24 analyserede spilapps vurderes primært at være børn og unge. Undersøgelsen viser, at samtlige spil sender data videre til tech-giganterne, selvom man har forsøgt at begrænse sporing, og selvom man ikke har oprettet sig med en profil hos selskaberne.
Undersøgelsen viser konkret, at Facebook indsamler data på alle de omfattede spil. Google og AppLovin indsamler data fra næsten alle (95 pct.) analyserede apps, og Tiktok indsamler data fra 40 pct. af de analyserede apps. Data som kan bruges til profilering af brugere og målretning af indhold, som for eksempel til reklamer og kam-pagner på sociale medier.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil derfor se på, hvordan vi kan stoppe datahøsten af børn og unge:
”Jeg er dybt forundret over, at de store tech-virksomheder i så stort omfang høster data fra spil på telefonen - oven i købet selvom man siger nej tak til datadeling alle de steder, hvor det er muligt. Vi har en særlig forpligtelse til at beskytte vores børn og unge. Det er derfor ikke i orden, at techgiganter sniger sig ind på børneværelset og høster data fra børn og unge, som i god tro og helt udvidende bare spiller spil. Nu må techgiganterne komme ud af bu-sken og fortælle os, hvad det er for nogle data, de høster, og hvad de bruger vores børns data til,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil nu dele undersøgelsens konklusioner med sine europæiske partnere og arbejde for at sikre stærkere fælles regler i EU, som bedre beskytter børn og unge mod techgiganternes udnyttelse af deres data.
Man betaler gratis spilapps med data
I undersøgelsen er al sporing, dataindsamling eller cookies blevet afvist, hvor det er muligt. Kun i tilfælde, hvor det har været en forudsætning for at anvende appen, er dette blevet accepteret.
Selvom det ikke umiddelbart koster noget i kroner og øre at spille disse spil, betaler man i stedet med data. Det er derfor data, som er en af hjørnestenene af spillenes reklamebaserede forretningsmodel.
Undersøgelsen viser også, at disse virksomheder (også kendt som tredjeparter) primært ligger i især to forskellige lande: På alle spillene er der således amerikanske tredjeparter, der indsamler data til markedsføring, og på 90 pct. af spillene er der tredjeparter fra Kina, som indsamler data til markedsføring.
Oversigt over analyserede apps
Følgende apps er blevet analyseret og danner grundlag for rapporten:
• Idle Lumber Empire - Wood Game
• Family Island™ — Farming game
• Tile Busters
• Block Puzzle
• Dragonscapes Adventure
• Tap Out - Take 3D Blocks Away
• Weapon Craft Run
• Skip-Bo
• Geometry Dash Lite
• Pipe Connect Puzzle Art
• Idle Bank Tycoon: Money Empire
• Stumble Guys
• Happy Match Cafe: Line Puzzle
• Paper.io 2
• MONOPOLY GO!
• Family Tree! - Logic Puzzles
• Brain Test: Tricky Puzzles
• Roblox
• Chrome Valley Customs
• Tic Tac Toe - 2 Player XO
• Figgerits - Logic Puzzles Game
• Magic Tiles 3: Piano Game
• Alice’s Dream: Merge Island
• Parking Order!
Rapporten kan læses på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Kontakter
Cecilie Rex SelmerPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 17crs@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
Fortsat høj tillid til de offentlige digitale løsninger25.11.2025 10:09:23 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 84 procent af danskere mellem 15 og 89 år har tillid til de offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at de fleste borgere har gode oplevelser med de offentlige digitale løsninger.
Danmark går forrest – politisk aftale sætter en ny standard for digital beskyttelse af børn og unge7.11.2025 15:08:24 CET | Pressemeddelelse
Som et af de første lande i EU tager Danmark nu et banebrydende skridt mod at indføre aldersgrænser på sociale medier. Det sker for at beskytte børn og unge i den digitale verden. Med aftalen om digital børnebeskyttelse vil aftalepartierne fordele 160 millioner kroner på 14 initiativer, der skal styrke beskyttelsen af børn og unge online og skabe bedre rammer for deres digitale liv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum