Populære gratis spilapps videregiver data fra dine børn til techgiganter
En ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at tech-giganter i vidt omfang høster data fra de 24 mest populære gratis spil i Danmark.
Hvem følger med, når dine børn spiller på deres telefon? En undersøgelse af de 24 mest populære gratis spilapps i Danmark foretaget af Digitaliseringsstyrelsen viser, at datahøsten fra tech-giganterne er massiv
Målgruppen for de 24 analyserede spilapps vurderes primært at være børn og unge. Undersøgelsen viser, at samtlige spil sender data videre til tech-giganterne, selvom man har forsøgt at begrænse sporing, og selvom man ikke har oprettet sig med en profil hos selskaberne.
Undersøgelsen viser konkret, at Facebook indsamler data på alle de omfattede spil. Google og AppLovin indsamler data fra næsten alle (95 pct.) analyserede apps, og Tiktok indsamler data fra 40 pct. af de analyserede apps. Data som kan bruges til profilering af brugere og målretning af indhold, som for eksempel til reklamer og kam-pagner på sociale medier.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil derfor se på, hvordan vi kan stoppe datahøsten af børn og unge:
”Jeg er dybt forundret over, at de store tech-virksomheder i så stort omfang høster data fra spil på telefonen - oven i købet selvom man siger nej tak til datadeling alle de steder, hvor det er muligt. Vi har en særlig forpligtelse til at beskytte vores børn og unge. Det er derfor ikke i orden, at techgiganter sniger sig ind på børneværelset og høster data fra børn og unge, som i god tro og helt udvidende bare spiller spil. Nu må techgiganterne komme ud af bu-sken og fortælle os, hvad det er for nogle data, de høster, og hvad de bruger vores børns data til,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil nu dele undersøgelsens konklusioner med sine europæiske partnere og arbejde for at sikre stærkere fælles regler i EU, som bedre beskytter børn og unge mod techgiganternes udnyttelse af deres data.
Man betaler gratis spilapps med data
I undersøgelsen er al sporing, dataindsamling eller cookies blevet afvist, hvor det er muligt. Kun i tilfælde, hvor det har været en forudsætning for at anvende appen, er dette blevet accepteret.
Selvom det ikke umiddelbart koster noget i kroner og øre at spille disse spil, betaler man i stedet med data. Det er derfor data, som er en af hjørnestenene af spillenes reklamebaserede forretningsmodel.
Undersøgelsen viser også, at disse virksomheder (også kendt som tredjeparter) primært ligger i især to forskellige lande: På alle spillene er der således amerikanske tredjeparter, der indsamler data til markedsføring, og på 90 pct. af spillene er der tredjeparter fra Kina, som indsamler data til markedsføring.
Oversigt over analyserede apps
Følgende apps er blevet analyseret og danner grundlag for rapporten:
• Idle Lumber Empire - Wood Game
• Family Island™ — Farming game
• Tile Busters
• Block Puzzle
• Dragonscapes Adventure
• Tap Out - Take 3D Blocks Away
• Weapon Craft Run
• Skip-Bo
• Geometry Dash Lite
• Pipe Connect Puzzle Art
• Idle Bank Tycoon: Money Empire
• Stumble Guys
• Happy Match Cafe: Line Puzzle
• Paper.io 2
• MONOPOLY GO!
• Family Tree! - Logic Puzzles
• Brain Test: Tricky Puzzles
• Roblox
• Chrome Valley Customs
• Tic Tac Toe - 2 Player XO
• Figgerits - Logic Puzzles Game
• Magic Tiles 3: Piano Game
• Alice’s Dream: Merge Island
• Parking Order!
Rapporten kan læses på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Kontakter
Cecilie Rex SelmerPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 17crs@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Danmark går forrest – politisk aftale sætter en ny standard for digital beskyttelse af børn og unge7.11.2025 15:08:24 CET | Pressemeddelelse
Som et af de første lande i EU tager Danmark nu et banebrydende skridt mod at indføre aldersgrænser på sociale medier. Det sker for at beskytte børn og unge i den digitale verden. Med aftalen om digital børnebeskyttelse vil aftalepartierne fordele 160 millioner kroner på 14 initiativer, der skal styrke beskyttelsen af børn og unge online og skabe bedre rammer for deres digitale liv.
Presseinvitation til doorstep om ny aftale om digital børnebeskyttelse7.11.2025 12:24:56 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsministeriet inviterer til doorstep i dag kl. 15.00 om en ny politisk aftale om bedre beskyttelse af børn og unge online. Præsentationen finder sted i Digitaliseringsministeriet, Stormgade 2, 1470 København. Der er adgang for pressen fra kl. 14.30, og der skal fremvises gyldigt pressekort ved indgangen. Tilmelding skal ske til presserådgiver Cindy Shummontien Green, csg@digmin.dk.
Nyt lovforslag skal gøre app til virkelighed22.10.2025 13:32:14 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsministeren har i dag fremsat det lovforslag, som skal bane vejen for en kommende app, der skal samle dine beviser digitalt. Appen vil bl.a. kunne bruges som legitimationsbevis, når man fx skal hente en pakke og til at bekræfte, at man lever op til aldersgrænsen, når man fx skal købe alkohol. Det hele sker med fokus på sikkerhed og privatlivsbeskyttelse.
Europæiske ministre støtter dansk erklæring om bedre beskyttelse af børn online10.10.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Ministre fra 27 europæiske lande har netop underskrevet erklæringen ’The Jutland Declaration’ om behovet for bedre beskyttelse af børn og unge online.
Regeringen: Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier7.10.2025 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Børn og unge under 15 år skal ikke være på sociale medier. Sådan lyder det i et nyt udspil, som digitaliseringsministeren præsenterer i dag. Med fem målsætninger vil regeringen skabe en tryggere barndom i en digital virkelighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum