Populære gratis spilapps videregiver data fra dine børn til techgiganter
En ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at tech-giganter i vidt omfang høster data fra de 24 mest populære gratis spil i Danmark.
Hvem følger med, når dine børn spiller på deres telefon? En undersøgelse af de 24 mest populære gratis spilapps i Danmark foretaget af Digitaliseringsstyrelsen viser, at datahøsten fra tech-giganterne er massiv
Målgruppen for de 24 analyserede spilapps vurderes primært at være børn og unge. Undersøgelsen viser, at samtlige spil sender data videre til tech-giganterne, selvom man har forsøgt at begrænse sporing, og selvom man ikke har oprettet sig med en profil hos selskaberne.
Undersøgelsen viser konkret, at Facebook indsamler data på alle de omfattede spil. Google og AppLovin indsamler data fra næsten alle (95 pct.) analyserede apps, og Tiktok indsamler data fra 40 pct. af de analyserede apps. Data som kan bruges til profilering af brugere og målretning af indhold, som for eksempel til reklamer og kam-pagner på sociale medier.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil derfor se på, hvordan vi kan stoppe datahøsten af børn og unge:
”Jeg er dybt forundret over, at de store tech-virksomheder i så stort omfang høster data fra spil på telefonen - oven i købet selvom man siger nej tak til datadeling alle de steder, hvor det er muligt. Vi har en særlig forpligtelse til at beskytte vores børn og unge. Det er derfor ikke i orden, at techgiganter sniger sig ind på børneværelset og høster data fra børn og unge, som i god tro og helt udvidende bare spiller spil. Nu må techgiganterne komme ud af bu-sken og fortælle os, hvad det er for nogle data, de høster, og hvad de bruger vores børns data til,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil nu dele undersøgelsens konklusioner med sine europæiske partnere og arbejde for at sikre stærkere fælles regler i EU, som bedre beskytter børn og unge mod techgiganternes udnyttelse af deres data.
Man betaler gratis spilapps med data
I undersøgelsen er al sporing, dataindsamling eller cookies blevet afvist, hvor det er muligt. Kun i tilfælde, hvor det har været en forudsætning for at anvende appen, er dette blevet accepteret.
Selvom det ikke umiddelbart koster noget i kroner og øre at spille disse spil, betaler man i stedet med data. Det er derfor data, som er en af hjørnestenene af spillenes reklamebaserede forretningsmodel.
Undersøgelsen viser også, at disse virksomheder (også kendt som tredjeparter) primært ligger i især to forskellige lande: På alle spillene er der således amerikanske tredjeparter, der indsamler data til markedsføring, og på 90 pct. af spillene er der tredjeparter fra Kina, som indsamler data til markedsføring.
Oversigt over analyserede apps
Følgende apps er blevet analyseret og danner grundlag for rapporten:
• Idle Lumber Empire - Wood Game
• Family Island™ — Farming game
• Tile Busters
• Block Puzzle
• Dragonscapes Adventure
• Tap Out - Take 3D Blocks Away
• Weapon Craft Run
• Skip-Bo
• Geometry Dash Lite
• Pipe Connect Puzzle Art
• Idle Bank Tycoon: Money Empire
• Stumble Guys
• Happy Match Cafe: Line Puzzle
• Paper.io 2
• MONOPOLY GO!
• Family Tree! - Logic Puzzles
• Brain Test: Tricky Puzzles
• Roblox
• Chrome Valley Customs
• Tic Tac Toe - 2 Player XO
• Figgerits - Logic Puzzles Game
• Magic Tiles 3: Piano Game
• Alice’s Dream: Merge Island
• Parking Order!
Rapporten kan læses på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Kontakter
Cecilie Rex SelmerPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 17crs@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny omfattende undersøgelse: Den digitale demokratiske samtale er under pres31.3.2025 07:00:22 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har danske forskere undersøgt borgernes adgang til, deltagelse i og opfattelse af det digitale demokrati. Undersøgelsen viser, at grundbetingelserne for det digitale demokrati er på plads. Men den viser også, at over halvdelen af danskerne ikke tager del i debatter om samfundsforhold online. Hver femte borger ville egentlig gerne deltage, men afholder sig fra det, fordi tonen er for hård. Det skaber en skævvridning i debatten, som sætter den digitale demokratiske samtale under pres.
Færre borgere har brug for hjælp til offentlige digitale løsninger24.3.2025 09:27:04 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse zoomer ind på borgernes behov for hjælp til offentlige digitale løsninger. I løbet af de seneste to år er andelen af borgere, der har brug for hjælp, faldet næsten 6 procentpoint. Der er ifølge digitaliseringsminister Caroline Stage fortsat behov for at sætte skub på arbejdet med hjælp og vejledning til de borgere, der oplever udfordringer med de digitale løsninger.
JV Ventilation modtager digital pris10.3.2025 15:43:03 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsminister Caroline Stage har i dag uddelt prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling 2025 ved Dansk Erhvervs digitaliseringspolitiske topmøde. Prisen går til JV Ventilation fra Roskilde.
Danskerne vinker farvel til kobbernettet og får hurtigere internet3.3.2025 11:02:28 CET | Pressemeddelelse
Det gamle kobbernet bliver udfaset. Nu viser nye tal, at danskerne fortsætter med at skifte til nyere teknologier med højere hastigheder – og at danskerne bruger mere og mere data.
Digitaliseringsministeren: Ny rapport viser behovet for, at sociale medier skal bekæmpe misinformation26.2.2025 12:01:05 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport undersøger tech-giganternes indflydelse på det danske demokrati, den offentlige samtale og den sociale sammenhængskraft. Rapporten viser, at danskerne let kan blive i tvivl om, hvad de kan stole på online. De har ligeledes svært ved at vurdere, om et billede er ægte eller genereret med AI.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum