Coop Danmark A/S

Nyd havelivet uden at bekymre dig om problematisk kemi: Havehynder og parasoller fra Coop er ikke imprægneret med PFAS

Del

PFAS er en stor gruppe af syntetiske og menneskeskabte kemikalier, som findes i mange forbrugerprodukter. Forskning viser at PFAS er problematisk for både mennesker og miljø. Coop har forbudt og udfaset PFAS gennem de seneste 10 år og har nu nået en ny milepæl. Coop sælger kun PFAS-fri havehynder og parasoller.

Mærket viser, at varen er produceret uden PFAS (Foto: Coop)
Mærket viser, at varen er produceret uden PFAS (Foto: Coop)

PFAS kan være tilsat tekstiler, der skal kunne afvise vand, fedt og snavs. Derfor kan havehynder og parasoller være imprægneret med PFAS. Men ikke hos Coop.

Coop har siden 2014 arbejdet benhårdt på at komme af med PFAS i sortimentet og har nu nået en ny og vigtig milepæl. Coop sælger nu udelukkende hynder og parasoller, der ikke er tilsat PFAS. Kunder kan se efter mærket ”Fri for PFAS” når de køber havehynder og parasoller hos Coop. Dermed skal de ikke bekymre sig om PFAS, når de om lidt gør haven sommerklar med nye havemøbler.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef hos Coop, siger:

”I Coop går vi ind for forsigtighedsprincippet og ønsker at udfase PFAS fra alle de produkter, hvor der er risiko for at PFAS afgives til omgivelserne. Selvom det enkelte produkt ikke er dokumenteret farligt, ved vi, at PFAS havner i miljøet og i mennesker, hvor stofferne kædes sammen med bl.a. kræft, hormonforstyrrelser og øget abortrisiko. Derfor har det været vigtigt for os at sikre, at havehynder som er i hudkontakt, ikke er tilsat PFAS – og at parasollen ikke afgiver PFAS til haven, når det regner.”

Sidste år satte Coop hyldemarkøren ”Fri for PFAS” ud for køkkenartikler i butikkerne. Og nu kommer Fri for PFAS-mærket til at blive vist ud for havehynder og parasoller.

Thomas Roland siger:

”Vi ved, at 69 procent af danskerne kender til PFAS og ønsker at undgå det. Det er vores opgave at beskytte forbrugeren og guide dem til at vælge produkter uden PFAS. Derfor er jeg stolt over, at Coop går forrest på det her område, og at vi nu kan tilføje endnu en kategori til listen over PFAS-fri-produkter.”

Om Coop og kampen mod PFAS

Coop forbød PFAS i fødevareemballager allerede i 2014. Siden da har Coop engageret sig i kampen mod PFAS og arbejdet systematisk med at udfase kemikalierne fra sortimentet. I dag vurderes PFAS at være endnu mere skadeligt selv i mikroskopiske mængder. Coop har forbud mod PFAS i kosmetik- og plejeprodukter, tandtråd, gulvsæbe, tekstil, sko, boligtekstil, imprægneringsmidler, stegepander og bageartikler fra egne varemærker og senest havehynder og parasoller.

Coop deltager i en ekspertgruppe, der skal rådgive EU-kommissionen i forhold til udviklingen af EU’s nye kemikaliestrategi, og Coops indsats mod PFAS har inspireret til ny lovgivning, der beskytter forbrugerne i både Danmark og USA.

Coop ønsker et nationalt forbud mod PFAS i forbrugerprodukter såvel som på EU-plan og presser på politisk, for at det sker.

Kontakter

Billeder

Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Download
Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Mærket "Fri for PFAS" (Foto: Coop)
Download

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Brugsen satser på Bededag trods tab af million-omsætning26.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Da regeringen fjernede St. Bededag som helligdag, betød det ikke blot, at mange danskere mistede en fridag. For Danmarks lokale dagligvarebutikker betød det tab af omsætning i millionklassen. For indtil i år var St. Bededag en af de helligdage, hvor kun de mindre butikker måtte holde åbent. ”Helligdagene er ekstremt vigtige for os, og dermed for overlevelsen af lokale dagligvarebutikker. Vi har beregnet, at det koster os et pænt millionbeløb i tabt omsætning, at de store butikker nu også må holde åbent på St. Bededag,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Dagli´Brugsen / Brugsen, der omfatter ca. 275 butikker over hele Danmark. ”Heldigvis er vi inde i en generelt positiv udvikling, hvor vi oplever en flot opbakning fra borgerne i de lokalsamfund, hvor vi er. Derfor har vi da også tænkt at holde fast i vores fejring af St. Bededag med tilbud på hveder – og andre gode dagligvarer – i dag,” siger Torben B. Andersen. Sammen med de øvrige butikker i Coop Familien forventer Brugsen at sælg

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye