F&P foreslår milliardløft til at forebygge klimaskader

Alene i 2023 førte det voldsomme vejr til klimaskader i Danmark for 3 mia. kroner. De danske investeringer til at håndtere klimaforandringerne skal op i et helt andet niveau, hvis vi skal undgå massive problemer med vandskader og højtstående grundvand - og i værste fald danske boliger, der ikke kan forsikres fremover.

Danmark har sat nogle af verdens højeste klimaambitioner, når det gælder den grønne omstilling og nedbringelsen af CO2-udledning. Men som danskerne i stigende grad mærker, er nogle klimaforandringer allerede en realitet, da vejret er blevet vådere og voldsommere. Derfor er der brug for, at indsatsen for klimatilpasning bliver en tilsvarende topprioritet for regeringen og Folketinget, mener F&P – Forsikring og Pension, som opfordrer til en ambitiøs, sammenhængende plan for klimatilpasning

- Gør vi intet, vil fremtiden byde på boliger i dele af Danmark, der er så dyre at forsikre, at de i praksis ikke kan dækkes. Den eneste farbare vej frem er at forebygge, men i dag bruger vi langt flere ressourcer på at reparere og udbedre. Den oplagte ambition bør være, at vi som samfund hvert år investerer mindst lige så meget i at forebygge klimaskader, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

Han opfordrer derfor regeringen og Folketinget til at gå sammen om en klimatilpasningsplan, der fra det økonomiske råderum frem mod 2030 årligt afsætter 3 mia. kroner til klimatilpasning over hele landet.

- Vi har talt meget om hockeystave i den danske klimadebat, men den ærgerlige sandhed er, at antallet af klimaskader i danske hjem vil udvikle sig i lige præcis den retning, medmindre vi hurtigt og langt mere ambitiøst end hidtil investerer i at forebygge skaderne, siger Kent Damsgaard.

Ifølge F&P-direktøren bør en ny national klimatilpasningsplan rumme løsninger på tre niveauer: Nationalt, kommunalt – og målrettet den enkelte borger.

- Stadigt flere danskere bliver efterladt i ulykkelige situationer med ødelagte hjem, uoverskuelige skader og værdiløse ejendomme. Og endnu flere kommer til at leve i enorm stor usikkerhed og frygt. Det er oplagt at se på, om man ikke kunne give en hjælpende økonomisk hånd til borgere, der investerer i omfangsdræn og højtvandslukke, siger adm. direktør Kent Damsgaard.

Samtidig foreslår han at tage hul på en svær debat om flyttehjælp til borgere, der i dag bor i områder, hvor klimaskaderne reelt kan være uoprettelige.

- Hvis man som borger hele livet har boet et sted, som igen og igen vil blive ramt af vandskader, og forebyggelse reelt er umuligt, så bør vi som samfund finde løsninger til at hjælpe disse borgere til at kunne flytte, så de kan undgå at bo med gentagne skader, siger Kent Damsgaard.