Lærerforening: Folkeskoleaftale tager ikke livtag med skolens hovedproblemer
Trods flere gode elementer mangler den nye folkeskoleaftale at forholde sig til de store udfordringer, lærere, forældre og elever står overfor. Det mener DLF-formand Gordon Ørskov Madsen, der kalder aftalens finansiering for "urealistisk".
Regeringen og forligskredsen har tirsdag formiddag præsenteret en ny aftale for folkeskolen. Aftalen skruer ned for styringen og giver rum til mere lokal frihed. Samtidig investerer politikerne i flere faglokaler og bøger.
Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen, fremhæver, at aftalen rummer flere gode elementer, men understreger samtidig, at der mangler løsninger på de helt store problemer, folkeskolen står overfor.
”Aftalen tager ikke livtag med de store problemer, som lærere, forældre og elever står overfor i dag. Inklusionsudfordringerne er ikke løst med de greb, der ligger i aftalen, og den enkelte skole får ikke styrket økonomien. De frustrationer, vi ser på skolerne lige nu, bliver ikke mindre af det her,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for DLF.
Han påpeger, at politikerne gerne har villet lytte til skolens parter, når det har handlet om aftalens delelementer, og at forligskredsen har inddraget Sammen om Skolen-partnerskabet løbende. Men han oplever, at forligskredsen har lukket øjnene for de udfordringer, der for alvor fylder i skolens hverdag.
”Ministeren og forligskredsen har lyttet et stykke ad vejen, og der er kommet flere gode elementer med. Prøvetrykket falder, vi skal have fornyet fagene, lærerne får mulighed for at tage en psykologfaglig overbygning, og vi får en timebank, der kan sætte en mere sikker ramme om økonomien i skolen. Det skal vi arbejde videre på. Det rykker bare ikke ved skolens hovedproblemer,” siger DLF-formanden.
Gordon Ørskov Madsen fremhæver gentagne besparelser i kommunerne og den stigende andel af elever, der mistrives eller har behov for specialpædagogiske tilbud som nogle af de helt store udfordringer, skolen står med netop nu. Han kalder derfor aftalens økonomi for ”urealistisk”.
”Skolen står med stadigt flere elever, der har brug for massiv specialpædagogisk støtte. Hver gang skal pengene findes i skolens budget. Det betyder, at skolerne tvinges til at spare på de forebyggende indsatser, og små problemer får lov at vokse sig store. Det er en kæmpe udfordring, og det mangler politikerne fortsat at forholde sig til,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
Kontakter
Manja SporkPressechef
Tlf:28934760msp@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer22.11.2024 12:40:36 CET | Pressemeddelelse
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: Besparelsen på Center for Undervisningsmidler vil koste dyrt22.11.2024 11:44:54 CET | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolai Wammen præsenterede i dag aftale om finanslov, der indeholder besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Det gør det sværere for lærerne at lave varieret undervisning og svækker CFU’s muligheder for at understøtte fagfornyelsen, mener Danmarks Lærerforening og Center for Undervisningsmidler.
Danmarks Lærerforenings kongres: En stærk folkeskole bygger på en stærk lærerprofession30.10.2024 14:25:05 CET | Pressemeddelelse
18 procent af underviserne i folkeskolen har ikke en læreruddannelse, og vikartallet er fordoblet over ti år. DLF’s kongres har enstemmigt samlet sig om en vedtagelse, der forpligter foreningen til at arbejde for at styrke lærerprofessionen.
Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel29.10.2024 06:14:39 CET | Pressemeddelelse
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse8.10.2024 12:47:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum