Rigsfællesskabets position på dybhavsminedrift sender vink med en vognstang til Norges regering

Vigtig delsejr for verdenshavene. Danmark, Føroyar og Kalaallit Nunaat følger nu opfordringen fra Greenpeace og andre grønne organisationer og støtter en forebyggende pause for international dybhavsminedrift.

Greenpeaceaktion mod dybhavsminedrift i Stillehavet, november 2023
Greenpeaceaktion mod dybhavsminedrift i Stillehavet, november 2023 © Martin Katz / Greenpeace

København, 19. marts - På åbningsdagen for Den Internationale Havbundsmyndighed (ISA) 29. session meldte Kongeriget Danmark i aftes ud, at vi slutter os til de foreløbigt 24 andre stater, der støtter en forebyggende pause for minedrift på dybhavet i verdenshavene (områder uden for national jurisdiktion).

I december opfordrede Greenpeace sammen med andre organisationer den danske regering til officielt at melde sig på banen og støtte et moratorium på dybhavsminedrift. Den opfordring har hele Kongeriget Danmark nu fulgt. Staterne har skrevet under på, at der ikke må ske dybhavsminedrift før FN’s internationale havbundsmyndighed (ISA) har vedtaget et regelsæt, der sikrer miljøbeskyttelse, og at fremtidige beslutninger om ny minedrift skal være baseret på et stærkt videnskabeligt fundament.

null
Greenpeaceaktivist med et banner, hvor der står "Stop Deep Sea Mining", foran den danske udenrigsministerium, marts 2024 © Greenpeace

Projektleder i Greenpeace Danmark, Sussi Lillelund, udtaler:

“Udmeldingen fra rigsfællesskabet er et vink med en vognstang til vores norske naboer, som for nylig har vedtaget at tillade minedrift på dybhavsbunden i norsk farvand og dermed modsætter sig anbefalingerne fra videnskaben. Positionen falder på et tørt sted for vores udsatte havområder. Derfor glæder vi os over, at både Danmark, Føroyar og Kalaallit Nunaat har valgt at lytte til videnskaben og sætte vores allesammens sårbare farvande højere end en potentiel profit for de få”.

“Dybhavet er et af de sidste uberørte områder på kloden. Det er på sin plads, at det globale nord for en gangs skyld lærer af fortidens fejl og ikke bare udvinder, hvad udvindes kan, uden at se videnskaben eller berørte samfund i øjnene. Kravene fra rigsfællesskabet efterlader lidt bekymrende plads til fortolkning, men er ellers det rette signal at sende på nuværende tidspunkt”.

Sussi LillelundProjektlederGreenpeace Danmark

Sussi (hun/hende og de/dem) er projektleder på den danske klimakampagne og kampagnemedarbejder på Greenpeaces internationale kampagne for en global havtraktat og imod dybhavsminedrift.

Tlf:+45 28400654sussi.lillelund@greenpeace.org

Greenpeaceaktion mod dybhavsminedrift i Stillehavet, november 2023
Download
Download