Husk ansvarsforsikringen til speedbåden

Danskere med hang til bølger og blåt hav er så småt ved at gøre klar til en ny sæson til søs. Husk at have en ansvarsforsikring med ombord, hvis du ejer en speedbåd.

Foråret spirer og trækker snart danskerne til kysten. Hvis man også er tiltrukket af sejlads og ture til havs, skal man huske forsikringsreglerne.

Det er nemlig lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, hvis man ejer en speedbåd. Og det er vigtigt, at forsikringscertifikatet og dokumentationen for, at der er betalt for forsikringen, ligger i båden, når den er ude at sejle.

”Vi anbefaler, at alle bådejere har en ansvarsforsikring tilknyttet deres båd, også selvom det kun er lovpligtigt for speedbåde, for hvis uheldet er ude, er det godt at være forsikret. Det letteste er derfor, at man som bådejer får styr på disse praktiske ting i forbindelse med klargøring af båden, siger Marianne Goth Bek, skadeschef i LB Forsikring, der er Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab.

En speedbåd må kun føres af personer, der er omfattet af forsikringen, da forsikringen er på båden. Det vil sige, at hvis andre personer end ejeren bruger båden, skal de have tilladelse til det, og det skal ske uden, at ejeren modtager betaling for det. Derudover skal de personer, der fører båden, have speedbådskørekort.

LB Forsikring opfordrer til, at man også kigger på andre forsikringer end ansvarsforsikringen.

”Man skal være opmærksom på, at ansvarsforsikringen kun dækker, hvis du gør skade på andre. Derfor er det også en god ide at have selve speedbåden eller andre typer af både forsikret med en kaskoforsikring, og det er også en god ide at have en ulykkesforsikring, hvis du kommer galt afsted,” siger Marianne Goth Bek, LB Forsikring.”

Gode råd til forsikringer og sejlads:

• Tjek om det er lovpligtigt med en ansvarsforsikring til din bådtype. Hvis det er lovpligtigt skal du sørge for en ansvarsforsikring. LB Forsikring anbefaler en ansvarsforsikring til alle bådtyper.
  • En kaskoforsikring på din båd forsikrer fx din båd mod hærværk, brand og skader under transport, ophaling og udsætning.
  • En ulykkesforsikring dækker personskade, hvis der sker en skade, mens du er på båden, går ombord eller går i land.

Om LB Forsikring

LB Forsikring har lige over 435.000 medlemmer fordelt i hele landet.