EjendomDanmark ser frem til implementeringen af nyt bygningsdirektiv

Europa-Parlamentet har netop vedtaget et nyt bygningsdirektiv, som sætter ambitiøse mål for fremtidens energiudledninger for alle europæiske bygninger. Direktivet er et skridt i retning mod en mere energieffektiv bygningsmasse. EjendomDanmark ser frem til at bidrage aktivt til den danske implementering.

Europa-Parlamentet har netop vedtaget et forslag til et nyt europæisk bygningsdirektiv. Det vedtagne direktiv sætter ambitiøse mål for energirenoveringer og energieffektivitet for både bestående og kommende europæiske bygninger. Det kommer unægtelig også til at have stor betydning for de danske ejendomsejere.

”Det er positivt, at der nu kommer øget klarhed over de krav, der kan forventes i fremtiden. Nu gælder det om at skabe både økonomiske incitamenter og praktiske forudsætninger for at føre det ud i virkeligheden. EjendomDanmark er klar til at bidrage med konkrete løsninger,” siger Peter Stenholm, adm. direktør i EjendomDanmark.

De nye ambitiøse krav

Målsætningen er, at medlemslandene skal hæve energieffektiviteten i deres bygningsmasse. Konkret lyder kravet, at medlemslande skal reducere det gennemsnitlige energiforbrug med 16 procent i beboelsesbygninger i 2030 og med mellem 20-22 procent i 2035.

I forhold til ejendomme, der ikke rummer beboelse, er kravet at medlemsstaterne inden 2030 skal renovere de 16 procent dårligste bygninger og i 2033 skal 26 procent af dem være renoveret. Ligeledes skal der, hvor det er teknisk og økonomisk muligt, gradvist installeres solceller på både offentlige bygninger, og bygninger der ikke rummer beboelse. Fra 2030 skal der installeres solceller på alle nye beboelsesejendomme.

”I EjendomDanmark ser vi frem til at bidrage konstruktivt til implementeringen, som også skal tage afsæt i virksomhedernes praktiske og økonomiske virkelighed. Vi ser frem til at indgå et godt samarbejde med ministerierne og resten af branchen,” afslutter Peter Stenholm.

Processen fremadrettet

På trods af parlamentets vedtagelse af det nye bygningsdirektiv, så er der stadig et stykke vej til, at der kommer nye gældende krav i Danmark.

Først venter en vedtagelse i EU-Ministerrådet. Herefter skal direktivet oversættes til dansk, publiceres i EU-tidende og behandles i medlemsstaterne.

Der er således stadig lang vej til, at den første danske lovgivning kommer i høring. EjendomDanmark følger processen tæt, og ser frem til at indgå i drøftelserne med ministerierne om dansk implementering.

EjendomDanmark er den samlede brancheorganisation for ejere og administratorer. Vi repræsenterer ejendomsbranchen, der skaber rammerne om danskernes liv, understøtter 137.000 arbejdspladser i Danmark, og som hvert år bidrager til BNP med 161 mia. kr.