DI: Der mangler mangfoldighed i det danske iværksættermiljø

Danmark halter bagefter, når det kommer til kønsdiversitet i iværksættermiljøet. Det viser ny rapport fra Dansk Industri.

Der er stadig et stykke vej endnu for et mangfoldigt dansk iværksættermiljø. Det billede står klart, efter Dansk Industri har samlet en række statistikker og tal til bunke for at se på forskellene mellem mænd og kvinder i iværksættermiljøet.

- Det er desværre et nedslående billede, der tegner sig. Vi har længe kendt til flere af de barrierer, der beskrives i vores rapport, men når det står samlet – sort på hvidt – så gør det særligt indtryk og viser, der er brug for vi gør noget anderledes, siger Sine Linderstrøm, chef for iværksætteri i Dansk Industri.

- Kvindelige iværksættere er lige så afgørende for innovation og vækst i den danske økonomi som mænd. Derfor skal vi bryde de barrierer ned, der holder kvinder tilbage fra iværksætteri og i sidste ende skabe et mere mangfoldigt erhvervsmiljø.

De kendte statistikker og tal tegner udfordringerne op. Men der mangler mere viden, om hvorfor billedet ser ud som det gør. Et eksempel er en undersøgelse fra Fonden for Entreprenørskab, der viser, at drømmen om at blive iværksætter lever i bedste velgående hos både piger og drenge i 6.-7. klasse, men at drømmen braser for teenagepigerne i 8.-10. klasse.

- Det er essentielt, at vi anerkender og adresserer den nedadgående spiral i piger og unge kvinders interesse for iværksætteri. Det knæk på kurven, vi ser, stiller krav om tidlige og målrettede indsatser for at styrke piger og unge kvinders engagement i iværksætteri. Det handler ikke kun om at skabe et mere lige spilfelt; det handler om at sikre, at vores fremtidige erhvervsliv blomstrer med de bedste og mest kvalificerede talenter, understreger Sine Linderstrøm.

Erhvervsminister Morten Bødskov har tilkendegivet, at der vil være initiativer i regeringens kommende iværksætterstrategi, som skal få flere kvinder til at gå iværksættervejen.

Det bakker Dansk Industri op om og opfordrer til at tage vores initiativer, som kan læses i rapporten, med i sin strategi.

DI: Hvordan tackler danske SMV’ere en uforudsigelig verden?10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rekordmange virksomhedsledere, nærmere betegnet mere end 600, mødes til Dansk Industris årlige SMV Dag for at drøfte tidens store udfordringer med historisk stor usikkerhed, men også med mange gode muligheder. På scenen er bl.a. andre vicestatsminister Troels Lund Poulsen, der deltager i et fælles interview med DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen – med chefredaktør Mette Østergaard, Berlingske, som interviewer.

To nye stærke navne i DI Østjyllands bestyrelse3.4.2024 15:13:45 CEST | Pressemeddelelse

På DI Østjyllands generalforsamling onsdag den 3. april 2024 kom der to nye profiler med i bestyrelsen, nemlig Maja Oxholm Rasmussen, CEO og ejerleder Hammel Plast A/S og Thomas Krogh Skou, HR-direktør Stark. Stiftende partner Anders Strange, AART Architects blev genvalgt som formand. Adm. direktør Morten Sæderup Nielsen, AVK International A/S blev genvalgt som næstformænd. DI Østjyllands bestyrelse ser herefter således ud: Anders Strange, stiftende partner AART Architects A/S Morten S. Nielsen, adm. direktør AVK International A/S Lars Brunsø, adm. direktør Ry Sengefabrik A/S Rene Hougaard Brund, adm. direktør Scanpan A/S Jens Egdal, direktør Rambøll Danmark A/S Peter Sejer, adm. direktør Sciteq A/S Lars Sørensen, adm. direktør Vognmand Johs. Sørensen & Sønner A/S Jørgen O. M. Laursen, senior vice president Terma A/S Louise Vesterskov Sørensen, CEO & partner Sørensen Læder A/S Uffe Pedersen, senior finance director, Arla Foods amba Anna Matthiesen, partner Vertica A/S Michael Stubbe, v