600.000 døde fasaner og 400.000 døde gråænder – pissst væk?

Ingen aner tilsyneladende, hvad der bliver af et årligt jagtudbytte på 1 million skydefugle, bortset fra destruktionsanstalten DAKA, men de vil ikke ud med tallene af ”forretningsmæssige” grunde, men kun når det gælder vildt. Fødevareminister Jakob Jensen (V) melder derfor hus forbi til Folketinget, men slipper han med det svar?

Årligt skydes der 600.000 fasaner i Danmark, som helt overvejende er udsatte skydefugle. Om de alle bliver spist eller om de afhentes til destruktion, er uklart. Ifølge Coop Opskrifter er fasan ikke den fugl, der bliver spist mest af i de danske hjem, og det er en skam, for det er en dejlig, smagfuld fugl, som slet ikke er vanskelig at tilberede. Foto: Kjeld Hansen

Folketingsmedlem Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) har undret sig over, hvem der orker at spise 600.000 døde fasaner eller 400.000 døde gråænder om året – eller hvad bliver der af denne høst af naturens overskud, som danske jægere årligt skyder. Brydensholt har derfor 18. december 2023 bedt ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri Jakob Jensen (V) om at ”oplyse, hvad de mere end 600.000 fasaner og 400.000 gråænder, der årligt skydes i Danmark, bliver anvendt til? ”

Folketingsmedlemmet vil gerne vide, hvor mange af skydefuglene der via store vildthandlere går til restauranter, hvor mange der sælges i detailhandlen via supermarkeder, som f.eks. COOP og Dansk Supermarked, og endelig - hvor mange der går til destruktion eller anvendes til foderingredienser, gødning og vedvarende energiprodukter som biobrændsel og biodiesel - på destruktionsanstalten DAKA.

Og så selvfølgelig om der er et mørketal for skydefugle, der ikke kan redegøres for.

Jep – og det var der. Et mørketal så stort som en million.

Fødevareminister Jensen fastslår simpelthen, at han ikke aner, hvad der bliver af de mange skydefugle. Han agter heller ikke at finde ud af det.

Ministerens lakoniske svar lyder, at virksomheder, som kan destruere vildt, der ikke anvendes til konsum, ”skal ikke indberette til Fødevarestyrelsen, hvor meget vildt eller andet materiale, de modtager. Fødevarestyrelsen har derfor ikke oplysning om, hvortil jægere eller vildthåndteringsvirksomheder leverer vildt. Fødevarestyrelsen er på baggrund af ovenstående ikke i stand til at levere de ønskede oplysninger.”

DAKA sidder tungt på tallene

Den eneste virksomhed, der modtager døde dyr og herunder også vildt (skudte fasaner og gråænder) til destruktion, hedder DAKA og ligger i østjyske Hedensted.

Årligt håndterer virksomheden millioner af døde husdyr, som der er afleveringspligt for, men man reklamerer også med at modtage og destruere ”vildtaffald”, og virksomheden oplyser pr. mail, at ”Daka indsamler alle dyrearter fra dansk landbrug, dyr fra zoologiske haver og i nogle tilfælde strandede hvaler. Hvis dyrene er skudt under jagt, altså som vildt, afhentes det som vildtaffald i container. Du kan godt købe en 240L container ved os, hvis du har brug for dette.”

I en anden mail til redaktionen fra december 2023 bekræfter pressechefen, at man fører statistik over de indsamlede dyr, men at man ”udleverer, af forretningsmæssige årsager, ikke tal på de mængder, vi indsamler.”

DAKA gør dog undtagelser fra dette princip. Landbrug & Fødevarers faglige center SEGES kunne i juni 2023 rapportere i et notat om sodødelighed, at DAKA året før modtog 160.855 søer, sopolte og gylte fra danske sobesætninger til destruktion – baseret på de præcise tal, der var oplyst fra DAKA.

Mon ikke destruktionsanstalten ville være villig til at levere tallene – i det mindste i vægtmængde og dyreart – for mængderne af forskellige typer vildt, der modtages, hvis ministeriet spørger?

Fasanen er den største og mest talrige, vildtlevende hønsefugl i Danmark og findes i flere varianter, hvoraf ringfasanen er den hyppigst forekommende. Fasanen blev importeret til Danmark fra Asien i 1562 af konger og herremænd som et nyt jagtbytte. I dag udsættes der årligt ca. 1 million fugle.
DAKA indsamler alle dyrearter fra dansk landbrug, dyr fra zoologiske haver og i nogle tilfælde strandede hvaler. Denne Kaskelothval fra Blåvand blev dog skeletteret til Zoologisk Museum i København. Foto: Kjeld Hansen.
Årligt skydes der 600.000 fasaner i Danmark, som helt overvejende er udsatte skydefugle. Om de alle bliver spist eller afhentes til destruktion, er uklart. Ifølge Coop Opskrifter er fasan ikke den fugl, der bliver spist mest af i de danske hjem, og det er en skam, for det er en dejlig, smagfuld fugl, som slet ikke er vanskelig at tilberede ifølge opskriften. Foto: Kjeld Hansen.

Danmarks største producent af svinekød har fået en kæmpe bøde for mishandling af slagtesvin28.8.2024 05:55:00 CEST | Nyhed

Vestre Landsret har netop stadfæstet Kolding Byrets dom over svinekødsproducenten Martin Lund Madsen fra Ny Endrupholm A/S. Han var anklaget for at mishandle 13 grise med et slagredskab. Byretten i Kolding havde givet ham en bøde på 250.000 kr., som han klagede over til Vestre Landsret i Viborg og håbede på at blive frikendt. Men landsretten fulgte anklagerens anbefaling om at gøre straffen hårdere og hævede bøden til 350.000 kr. Dyrenes Beskyttelse finder dommen for blød og kræver fængsel

Mere svindel i dansk landbrug for millioner af EU-penge, men ingen politisager endnu27.8.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Omfanget af svindel med EU-støttemidler er stærkt voksende og har i de seneste årtier nået et omfang, der har tvunget Landbrugsstyrelsen til at oprette en særlig kontrolenhed, der går systematisk efter svigagtige forsøg på at udnytte EU-støtten. Det er sket efter stærk kritik fra Rigsrevisionen, der har påpeget svigtende kontrol for 888 mio. kr. med EU-tilskud til danske landmænd