Lidl Innovate løfter danske fødevare-startups
I fredags præsenterede ni danske startups deres produkter for Lidls indkøbere. Målet var at komme på hylderne i dagligvarekædens butikker i ind- og udland. Fem af virksomhederne nåede i mål og er nu gået videre til næste fase i forløbet, hvor det handler om at gøre deres produkter klar til at komme på hylderne i Lidl!

Fredag den 1. marts lagde Lidl Danmarks hovedkontor i Aarhus lokaler til første finale i dagligvarekæden og Food & Bio Clusters nye store innovations- og udviklingskoncept ‘Lidl Innovate’, der har som mål at finde de næste danske produkter til Lidls butikker i ind- og udland.
Ni startups var repræsenteret på dagen. Med sig havde de smagsprøver, som Lidls ansatte på hovedkvarteret kunne smage og efterfølgende stemme på. I løbet af dagen pitchede hver deltager for Lidls indkøbere, som til sidst udvalgte fem virksomheder, der nu skal til at forhandle med kæden om at komme på hylderne i Lidls over 150 butikker i Danmark.
De ni startups var udvalgt blandt i alt 39 ansøgere, og at fem slap igennem nåleøjet, vækker stor glæde hos Lidl Danmarks CEO, Jens Stratmann:
“Fem ud af ni gik videre - hvilket er rigtig fint og tyder på tårnhøj kvalitet blandt de ni startups.
Fem startups, der forhåbentlig på sigt kan blive en del af Lidl Danmarks eksportsucces og komme til at eksportere til andre Lidl-lande,” siger Jens Stratmann.
Viceindkøbsdirektør, Khalil Jehya Taleb stemmer i:
“I Lidl ønsker vi at være med til støtte den danske fødevareproduktion og de mange utroligt dygtige og innovative danske virksomheder, vi har i landet. Fredag var en af de mest inspirerende dage i min tid i Lidl, og det var en sand fornøjelse at møde så dedikerede mennesker, der bare brænder for deres produkter,” siger han, og tilføjer:
“Nu er vi parate til næste skridt for virksomhederne, som vi håber at kunne præsentere i butikkerne. Jeg ser store muligheder i Lidl Innovate, og det er helt sikkert ikke sidste gang, vi afholder et arrangement som det hér.”
Recycled øl og sparkling cider fra regenerativt landbrug
For at kunne deltage i Lidl Innovate skulle ansøgerne kunne præsentere et stærkt og nyskabende produkt med en produktion og et setup bag sig, der gør det muligt hurtigt at få varerne på hylderne i Lidl-butikkerne. Og så skulle de også gerne have både en god historie samt et lavt miljøaftryk. Det gjaldt for alle ni af dagens deltagere, og i særdeleshed for de fem udvalgte:
- BRØL, der brygger øl fra overskudsbrød
- Vebu Foods, som producerer plantebaserede køderstatninger til køledisken
- Brannatura, der leverer hvedebaseret opblandingspulver med højt proteinindhold
- Chogo ApS, som har udviklet kostsupplerende snacks med høj energi- og proteintæthed
- Green Passion ApS, der tapper og destillerer most og cider fra regenerative og bæredygtige danske landbrug.
“Dagens produkter og pitches overgik vores vildeste forventninger. Alle ni deltagere er vindere, uanset om de er gået videre eller ej, for de har præsenteret fantastiske idéer, løsninger og produkter,” siger Khalil Jehya Taleb, som tilføjer, at de fire virksomheder, der ikke gik videre, får opfølgende samtaler med indkøberne og en forretningsudvikler hos Food & Bio Cluster Danmark.
Forløbet er blevet til i et samarbejde mellem Lidl Danmark og Food & Bio Cluster Denmark og er co-funded af European Commission og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Torsdag den 6. november åbner Tobias ny Lidl-butik i Ringsted: Vi vil være de billigste24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl slår torsdag den 6. november dørene op til en ny, topmoderne butik på Klosterparks Allé i Ringsted. Her lover butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, lave priser, høj kvalitet og et engageret medarbejderteam, der står klar til at møde kunderne med smil og god energi.
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum