Høj tilfredshed med de offentlige digitale løsninger
En ny måling viser, at mere end 7 ud af 10 danskere er tilfredse med de offentlige borgerrettede digitale løsninger som MitID, Digital Post og borger.dk, samt de to apps for sundhedskort og kørekort.
For at blive klogere på danskernes oplevelse af nogle af de mest anvendte offentlige digitale løsninger, har Digitaliseringsstyrelsen fået lavet en brugertilfredshedsundersøgelse af styrelsens digitale løsninger.
I løbet af de seneste tre år har danskerne både fået MitID og en ny Digital Post-løsning, og målingen viser, at danskerne har taget løsningerne til sig.
I den nye måling angiver 7 ud af 10 brugere på tværs af de borgerrettede løsninger, at de er tilfredse, og antallet af utilfredse brugere ligger mellem 2 procent og 6 procent på de enkelte løsninger. For de virksomhedsrettede løsninger Digital Post til virksomheder og MitID Erhverv ligger tilfredsheden lavere.
”Det er meget positivt, at så stor en andel af danskerne er tilfredse med vores offentlige digitale løsninger, men der er selvfølgelig altid plads til forbedringer – for eksempel på løsningerne rettet mod virksomheder. Derfor er jeg glad for, at vi nu får værdifuld viden, som vi kan bruge i vores arbejde med at gøre dem endnu bedre at bruge. Det er vigtigt for mig, at vi indretter de digitale løsninger, så alle kan anvende dem, og det vil jeg fortsætte med at have et stort fokus på,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
Om målingen
Målingen er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen. Målingen omfatter i alt syv brugertilfredsheds-undersøgelser af Digitaliseringsstyrelsens digitale løsninger. Data er indsamlet i oktober 2023 blandt et repræsentativt udsnit af brugerne af løsningerne og er baseret på svar fra i alt 8.031 respondenter. Undersøgelserne indeholder spørgsmål om blandt andet tilfredshed, tillid, sikkerhed, anvendelse, brugervenlighed og supportbehov.
Læs mere om resultaterne af de to brugertilfredshedsundersøgelser herunder.
|
Tilfredshed med de digitale løsninger |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*Målingen er fortaget for både MitID Erhverv og privat MitID til erhverv, der fx anvendes af enkeltmandsvirksomheder. Betragtes de to MitID erhverv-løsninger samlet, er 70 procent af brugerne tilfredse med løsningen, 20 procent neutrale og 10 procent utilfredse.
Tilfredsheden måles på en skala fra 0-10. Tilfreds (7-10), neutral (4-6) og utilfreds (0-3). Grundet afrunding summerer ikke alle rækker i tabellen til 100 procent. |
Yderligere oplysninger
Presserådgiver Michael Højgaard Bang, 72282416, mihb@digmin.dk
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkVedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner16.12.2025 09:10:30 CET | Pressemeddelelse
Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.
Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor16.12.2025 08:17:23 CET | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor kan styrke opgaveløsningen, gøre mødet med det offentlige bedre og frigøre mere tid til det vigtige. Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor indgået en aftale om storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum