Høj tilfredshed med de offentlige digitale løsninger
En ny måling viser, at mere end 7 ud af 10 danskere er tilfredse med de offentlige borgerrettede digitale løsninger som MitID, Digital Post og borger.dk, samt de to apps for sundhedskort og kørekort.
For at blive klogere på danskernes oplevelse af nogle af de mest anvendte offentlige digitale løsninger, har Digitaliseringsstyrelsen fået lavet en brugertilfredshedsundersøgelse af styrelsens digitale løsninger.
I løbet af de seneste tre år har danskerne både fået MitID og en ny Digital Post-løsning, og målingen viser, at danskerne har taget løsningerne til sig.
I den nye måling angiver 7 ud af 10 brugere på tværs af de borgerrettede løsninger, at de er tilfredse, og antallet af utilfredse brugere ligger mellem 2 procent og 6 procent på de enkelte løsninger. For de virksomhedsrettede løsninger Digital Post til virksomheder og MitID Erhverv ligger tilfredsheden lavere.
”Det er meget positivt, at så stor en andel af danskerne er tilfredse med vores offentlige digitale løsninger, men der er selvfølgelig altid plads til forbedringer – for eksempel på løsningerne rettet mod virksomheder. Derfor er jeg glad for, at vi nu får værdifuld viden, som vi kan bruge i vores arbejde med at gøre dem endnu bedre at bruge. Det er vigtigt for mig, at vi indretter de digitale løsninger, så alle kan anvende dem, og det vil jeg fortsætte med at have et stort fokus på,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
Om målingen
Målingen er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen. Målingen omfatter i alt syv brugertilfredsheds-undersøgelser af Digitaliseringsstyrelsens digitale løsninger. Data er indsamlet i oktober 2023 blandt et repræsentativt udsnit af brugerne af løsningerne og er baseret på svar fra i alt 8.031 respondenter. Undersøgelserne indeholder spørgsmål om blandt andet tilfredshed, tillid, sikkerhed, anvendelse, brugervenlighed og supportbehov.
Læs mere om resultaterne af de to brugertilfredshedsundersøgelser herunder.
Tilfredshed med de digitale løsninger |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*Målingen er fortaget for både MitID Erhverv og privat MitID til erhverv, der fx anvendes af enkeltmandsvirksomheder. Betragtes de to MitID erhverv-løsninger samlet, er 70 procent af brugerne tilfredse med løsningen, 20 procent neutrale og 10 procent utilfredse.
Tilfredsheden måles på en skala fra 0-10. Tilfreds (7-10), neutral (4-6) og utilfreds (0-3). Grundet afrunding summerer ikke alle rækker i tabellen til 100 procent. |
Yderligere oplysninger
Presserådgiver Michael Højgaard Bang, 72282416, mihb@digmin.dk
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkVedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Løsning på Chromebook-sagen og det videre arbejde med problemstillingen27.6.2024 15:34:01 CEST | Pressemeddelelse
I forlængelse af Datatilsynets afgørelse fra 30. januar 2024 i ’Chromebook-sagen’ om en række kommuners manglende hjemmel til videregivelse af personoplysninger til afledte formål, noterer regeringen sig, at KL’s dialog med Google og Datatilsynet har resulteret i en kontraktuel løsning, som regeringen forventer håndterer den specifikke udfordring med Chromebooks på skoleområdet. Det er positivt for kommuner, undervisere og elever, at der er skabt klarhed om anvendelsen af det digitale redskab forud for, at næste skoleår begynder til august. Regeringen har igangsat et arbejde med at finde løsninger på den bredere og mere generelle problemstilling, som Chromebook-sagen giver anledning til i forhold til videregivelse af data til afledte formål. I forbindelse med Chromebook-sagen anviser Datatilsynet tre mulige måder, behandlingerne af personoplysninger kan bringes i overensstemmelse med lovgivningen på: Tekniske løsninger, kontraktuelle løsninger eller lovgivningsløsninger. Regeringen men
Udpegning af medlemmer til Danmarks nye Cybersikkerhedsråd21.6.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt og styrket Cybersikkerhedsråd er blevet nedsat for perioden frem til 2027. Cybersikkerhedsrådet skal blandt andet rådgive regeringen om, hvordan den digitale sikkerhed i Danmark styrkes.
Pulje på 2 millioner kroner til it-frivillige åbner igen for ansøgere12.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Frivillige foreninger og organisationer kan nu søge tilskud til projekter, der kan understøtte eller uddanne frivillige, som hjælper borgere med det digitale.
Ny rapport om dataetik i store danske virksomheder er lavet med kunstig intelligens11.6.2024 10:06:34 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen offentliggør i dag den hidtil største analyse af dataetik i store danske virksomheder, hvor styrelsen for første gang har anvendt generativ kunstig intelligens.
Ny evaluering: EU’s grønne indkøbskriterier er et vigtigt værktøj til bæredygtig digitalisering7.6.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen har i en ny evaluering af EU’s Grønne offentlige indkøbskriterier (GPP) udgivet nye anbefalinger til, hvordan offentlige myndigheder kan gøre indkøb af digitale ydelser grønnere og mere bæredygtige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum