Længst ventetid på en byggetilladelse i Lyngby-Taarbæk

Mens ventetiden på at få grønt lys til at bygge i Lyngby-Taarbæk ligger på i gennemsnit 170 dage, er ventetiden i Vallensbæk på kun 12 dage. I ni kommuner i hovedstadsområdet falder ventetiden, mens den stiger i otte kommuner, viser nye tal fra DI Byggeri

Hvis du skal bygge et nyt parcelhus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden i Lyngby-Taarbæk eller på Frederiksberg, så kræver ventetiden på i gennemsnit henholdsvis 170 og 143 dage en god portion tålmodighed. Det samme gælder i Gentofte, Tårnby, Albertslund, København og Gladsaxe kommuner, der alle har en ventetid på i gennemsnit mindst 100 dage.

Ventetiderne i Lyngby-Taarbæk, Frederiksberg og Gentofte er så lange, at de alle får en plads i top ti over kommuner, som har de længste ventetider i hele landet. Det viser tal fra DI Byggeri. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Det er ikke godt nok, at der i hovedstadsområdet fortsat er mange kommuner med lange sagsbehandlingstider. Særligt fordi kommunen har alle de oplysninger, det kræver at udstede byggetilladelsen. Og det er endda i en periode, hvor der har været nedgang i byggebranchen. Faktisk er antallet af byggetilladelser på landsplan faldet med 15 procent, hvilket vi også har mærket her i hovedstadsområdet, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Til gengæld har Vallensbæk, Glostrup og Hvidovre en hurtig sagsbehandlingstid på i gennemsnit henholdsvis 12, 26 og 30 dage.

- Jeg glæder mig over, at der er en gruppe af kommuner, som rent faktisk tilbyder en service, hvor ventetiden er fornuftig. Rødovre og Ishøj er med en gennemsnitlig ventetid på 36 dage også fint med, siger bestyrelsesleder i DI Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou.

DI Byggeri Hovedstaden glæder sig over, at ventetiden er faldet i ni kommuner. F.eks. er ventetiden i København faldet fra i gennemsnit 178 til 103 dage. I Tårnby er ventetiden faldet fra 155 til 119 dage. Og generelt går det i den rigtige retning med et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i hovedstadskommunerne samlet set fra i gennemsnit 127 dage i 2022 til 98 dage i 2023.

- Det er altid positivt, når ventetiden falder, og jeg ved at København Kommune har gjort en kæmpe stor indsats, og forventningen er derfor også, at ventetiden er endnu kortere, når vi ser på tallene igen til næste år. Tallene viser også, at vores dialog med kommunerne virker, nu hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid samlet set i kommunerne i hovedstadsområdet er faldet en månedstid. Det vil vi gerne kvittere for, siger Mads Raaschou, bestyrelsesleder for DI Byggeri Hovedstaden.

Bestyrelsesleder for DI Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88
Regional konsulent for DI Byggeri Hovedstaden Ron Amir, telefon 52 13 23 21