Længst ventetid på byggetilladelser i Ikast-Brande

Mens ventetiden på at få grønt lys til at bygge i Ikast-Brande ligger på i gennemsnit 77 dage, er ventetiden halveret i Struer, hvor det kun tager 14 dage. I hele seks midt- og vestjyske kommuner stiger ventetiden på en byggetilladelse, og det bekymrer DI Byggeri Midt- og Vestjylland

Hvis du skal bygge et nyt parcelhus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden i Ikast-Brande, så kræver ventetiden på i gennemsnit 77 dage en god portion tålmodighed. Det samme gælder i Lemvig og Herning, hvor ventetiden i gennemsnit er henholdsvis 58 og 59 dage.

Til gengæld har Struer Kommune halveret ventetiden, så det nu kun tager 14 dage i gennemsnit at få grønt lys til at gå i gang med byggeriet. Det viser nye tal fra DI Byggeri. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Struer er hurtigst i Midt- og Vestjylland og blandt de fem hurtigste kommuner i hele Danmark, når det gælder sagsbehandling af byggesager. Tillykke til Struer. Det er godt gået. Til gengæld ærgrer det mig, at vi skal vente to måneder eller mere i Ikast-Brand, Lemvig og Herning. Det er simpelthen for langt tid, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Midt- og Vestjylland Keld Sandahl.

Ventetiden er steget i hele seks ud af otte kommuner i Midt- og Vestjylland. F.eks. er ventetiden i Ikast-Brande steget fra i gennemsnit 60 til 77 dage. I Herning er den steget fra 47 til 58 dage. Og i Skive er ventetiden steget fra 33 til 41 dage. Samme tendens ses i Holstebro, Lemvig og Viborg kommuner.

- Vi er i en periode med nedgang i byggebranchen, og i hele landet er antallet af byggesager faldet med 15 procent. Det har vi også mærket lokalt her i Midt- og Vestjylland. Derfor er det da bekymrende, at ventetiden på samme tid stiger. Det burde jo være omvendt. Jeg håber, at det får kommunerne til at trække i arbejdstøjet og sikre, at der til næste år er langt flere kommuner, der ligesom Struer klarer papirarbejdet på 14 dage, siger Keld Sandahl, DI Byggeri Midt- og Vestjylland.

Det går den rigtige vej i Ringkøbing-Skjern, hvor ventetiden er faldet fra i gennemsnit 57 til 31 dage.

- Forsæt det gode arbejde og hold fast i retningen. Det er flot, at Ringkøbing-Skjern har halveret ventetiden. Lokalt har vi i DI Byggeri arbejdet sammen med Ringkøbing-Skjern Kommune om at få kortere ventetid.  Jeg håber, at andre kommuner vil sætte sig samme mål, siger Keld Sandahl, bestyrelsesleder for DI Byggeri Midt- og Vestjylland.

Danmarks korteste ventetid er i Odder, hvor kommunen klarer sagsbehandlingen på i gennemsnit fem dage. Frederikssund har den længste ventetid på i gennemsnit 193 dage.

Bestyrelsesleder for DI Byggeri Midt- og Vestjylland Keld Sandahl, telefon 20 49 49 45
Regional konsulent for DI Byggeri Midt- og Vestjylland Anders Holm, telefon 31 34 12 66