Længst ventetid på byggetilladelser i Fredericia

Mens ventetiden på at få grønt lys til at bygge i Fredericia ligger på i gennemsnit 124 dage, så er ventetiden i Vejen og Billund på kun to uger. I hele ni kommuner i Sydjylland falder ventetiden på en byggetilladelse, viser nye tal fra DI Byggeri

Hvis du skal bygge et nyt parcelhus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden i Fredericia, så kræver ventetiden på i gennemsnit 124 dage en god portion tålmodighed. Det samme gælder på Fanø, hvor ventetiden i gennemsnit er 79 dage.

Til gengæld kan Vejen og Billund kommuner på i gennemsnit to uger give grønt lys til at gå i gang med byggeriet. Det viser tal fra DI Byggeri. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

-  Det er jo på alle måder ærgerligt, at en kommune som Fredericia igen i år har en gennemsnitlig ventetid på over 100 dage. Når Vejen og Billund kan klare papirarbejdet på to uger, så er det svært at forstå, hvordan den samme sagsbehandling kan tage over fire måneder i Fredericia. Det kalder på handling her og nu, men også en langsigtet indsats, hvis Fredericia skal ned på en acceptabel ventetid, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

Fredericia placerer sig dermed i top ti over kommuner, der har de længste ventetider i hele Danmark. Til gengæld er Vejen, Billund, Haderslev, Esbjerg og Aabenraa alle i top ti over kommuner, der har Danmarks korteste ventetid.

- Det er fra den ene ende af skalaen til den anden. Jeg håber, at Fredericia vil lade sig inspirere af, hvordan kommuner med korte ventetider griber sagsbehandlingen an, siger bestyrelsesleder Michael Mathiesen.

DI Byggeri Sydjylland glæder sig over, at ventetiden er faldet i hele ni ud af 12 kommuner i Sydjylland. Fx er ventetiden i Aabenraa faldet fra i gennemsnit 51 til 20 dage. I Esbjerg er den faldet fra 29 til 19 dage. Og selvom Fanø har lang ventetid, er den faldet fra 128 dage til nu 79 dage. Samme tendens ses i Billund, Haderslev, Kolding, Sønderborg, Varde og Vejle kommuner.

- Det er flot, og jeg håber, at den positive udvikling fortsætter. Det er med til at gøre det attraktivt at bygge og investere i vores del af landet, at der ikke er en masse bøvl og lang ventetid med at få papirarbejdet på plads. Tak for indsatsen, siger Michael Mathiesen, DI Byggeri Sydjylland.

Modsat er det gået i Fredericia og Tønder, hvor den gennemsnitlige ventetid er blevet længere.

- Det er svært at forstå, hvordan ventetiden kan stige i en periode, hvor der er nedgang i byggeriet. I hele Danmark er antallet af byggesager faldet med 15 procent, og det kan vi jo også mærke i Sydjylland. Derfor undrer det mig meget, at ventetiden samtidig stiger. Det burde jo være omvendt, som vi heldigvis også ser i mange af vores kommuner, siger Michael Mathiesen, DI Byggeri Sydjylland.

Bestyrelsesleder for DI Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60
Regional konsulent for DI Byggeri Sydjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17