Rådet for Grøn Omstilling roser ekspertudvalg

Regeringens ekspertudvalg med økonomiprofessor Michael Svarer i spidsen har netop præsenteret deres anbefalinger for, hvordan en kommende CO2-afgift for landbruget kan se ud. Rådet for Grøn Omstilling har en række kommentarer til anbefalingerne:

Citater, Niklas Sjøbeck Jørgensen, seniorrådgiver for Fødevarer og bioressourcer:

”Dansk landbrug skal op af det hul, erhvervet længe har gravet sig dybere ned i med satsningen på intensiv animalsk produktion. Derfor er det glædeligt, at Svarer-udvalget fremlægger et bud på en model med en afgift på 750kr/ton CO2, som faktisk fører til de ændringer og nye muligheder, der er brug for. Kombinerer vi modellen klogt med EU's landbrugsstøtte og en acceleration af den plantebaserede sektor, kan vi øjne et dansk landbrug, der opererer inden for de planetære grænser.”

”Ekspertudvalget har lavet et flot stykke arbejde og vi hæfter os særligt ved, at man har sat sig ud over 2030-målene og kigget på, hvordan vi bedst skaber en model, der holder hele vejen til 2045, hvor vi skal være klimaneutrale.”

”Det er enormt vigtigt, at vi har fokus på at skabe en afgifts-arkitektur, der fremtidssikrer landbruget længere end til 2030. Det har udvalget heldigvis haft stort fokus på. Vi skal nemlig være klimaneutrale i 2045 – og samtidigt har vi store udfordringer med et dødt havmiljø og en presset biodiversitet. Derfor er afgiften på 750kr/ton CO2 den klart bedste vej frem, da vi her får udstukket en ny og mere fremtidssikker kurs for landbruget.”

Citater, Trine Langhede, rådgiver for Fødevarer og bioressourcer:

”Det er vigtigt at vi ikke gambler med satsninger på teknologiske løsninger for at kunne fortsætte ufortrødent som i dag. Hvis køer skal have fodertilsætningsstoffer, låser det dem til staldene, i stedet for at lade dem komme på græs, hvor de kan gavne biodiversitet og økosystemet på marken.”

”Vi har endnu ikke set et eneste fuldskala-pyrolyseanlæg i drift. Derfor er det ekstremt usikkert, hvor stor effekt, teknologien rent faktisk kan levere. Vi mangler også stadig svar på mange vigtige spørgsmål om pyrolyse og biokul. Vi ved for eksempel ikke, hvilke langsigtede konsekvenser det kan have på jord og biodiversitet at bringe biokul ud på markerne. Eller om der kan dannes giftige stoffer i pyrolyseprocessen. Derfor håber vi ikke, at politikerne laver en pyrolysepulje på en milliard kroner. De penge er bedre brugt andre steder.”

Niklas Sjøbeck JørgensenRådgiver, Fødevarer og bioressourcerRådet for Grøn Omstilling

Tlf:3318 1945niklas@rgo.dk