RUC’s Digital Media Lab analyserer EP-valgkampen på Facebook
Facebook kan komme til at spille en central rolle i valgkampen til Europa-Parlamentsvalget til sommer. Ny analyse fra Roskilde Universitets Digital Media Lab viser, at spidskandidaterne begynder deres valgkamp fra vidt forskellige udgangspunkter.
2024 betegnes som et supervalgår verden over. I Danmark gælder det først og fremmest valget til Europa-Parlamentet, der finder sted søndag den 9. juni. Selvom der er flere måneder til valgdagen, er valgkampen allerede gået i gang på spidskandidaternes Facebooksider. Og netop det sætter Roskilde Universitets Digital Media Lab fokus på i deres analyser.
Zoomer vi ind på nogle af hovedpersonerne i valgkampen kan vi se, at Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti har klart flest følgere, mens Sigrid Friis fra Radikale har færrest. Analysen viser samtidig, at Stine Bosse, der stiller op for Moderaterne, har oplevet den største vækst i antallet af følgere i den første måned af valgkampen.
"Valgkampe til Europa-Parlamentet har historisk set haft svært ved at tiltrække sig opmærksomhed fra både nyhedsmedier og vælgere. Derfor kan spidskandidaternes kampagner på Facebook blive en vigtig faktor i kampen om at sætte valget på dagsordenen. Facebook er stadig danskernes foretrukne sociale medie, og studier viser, at nyhedsmedierne gerne citerer fra opslag på politikeres Facebooksider. På den måde kan et godt Facebook-opslag få dobbelt impact i valgkampen," siger professor Mark Blach-Ørsten, der forsker i valgkampe og er en del af Digital Media Lab.
Som en del af analysearbejdet i forbindelse med valgkampen vil forskerne eksperimentere med nye digitale metoder.
"Digital Media Lab er blevet søsat for at udvikle og implementere digitale metoder i forskningen og undervisningen på Roskilde Universitet. Analyserne af EP-valgkampen giver os blandt andet mulighed for at arbejde med AI på nye måder i analysen af data. I projektet bruger vi derfor ChatGPT til i første omgang at sortere alle spidskandidaternes opslag med henblik på at identificere, hvilke politiske emner de enkelte kandidater poster mest om. Indtil videre er det emner som miljø, økonomi og integration," siger lektor og leder af Digital Media Lab Andreas Birkbak.
Analyserne af spidskandidaternes valgkamp på Facebook vil udkomme en gang om måneden frem til valget. Resultaterne vil også blive delt løbende på Digital Media Labs LinkedIn-profil og laboratoriets hjemmeside: https://digitalmedialab.ruc.dk/.
Kontakter
Lektor og leder af Digital Media Lab Andreas Birkbak, e-mail: andreasbi@ruc.dk, tlf.: 2879 9316
Professor i journalistik Mark Blach-Ørsten, e-mail: oersten@ruc.dk, tlf.: 2670 0035
Følg pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
1783 studerende får tilbudt plads på RUC26.7.2024 06:45:19 CEST | Pressemeddelelse
Flere studerende får tilbudt en studieplads på Roskilde Universitet i år. Det skyldes, at ansøgertallet er gået markant frem i år.
RUC-forsker vinder international publikationspris17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lektor Andreas Birkbak modtager sammen med sin medredaktør The European Association for the Study of Science and Technology’s Freeman Award for bogen ’Democratic Situations’.
Ekspertliste - amerikansk valgkamp 20248.7.2024 05:43:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med den amerikanske valgkamp 2024 kan du her finde eksperter fra Roskilde Universitet, som kan perspektivere temaer i valgkampen.
Flere ansøgere til Roskilde Universitet igen i år5.7.2024 17:48:11 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitet har modtaget 1.798 1. prioritetsansøgninger, viser netop offentliggjorte tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det er 14 procent flere end sidste år.
Tysk-dansk dobbeltgrad skal sikre samarbejde mellem landene1.7.2024 05:54:00 CEST | Pressemeddelelse
RUC og universitet i Kiel lancerer ny dobbelt kandidatuddannelse for at sikre øget samarbejde på tværs af grænsen, når den nye forbindelse mellem Danmark og Tyskland åbner i 2029.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum