RUC’s Digital Media Lab analyserer EP-valgkampen på Facebook
Facebook kan komme til at spille en central rolle i valgkampen til Europa-Parlamentsvalget til sommer. Ny analyse fra Roskilde Universitets Digital Media Lab viser, at spidskandidaterne begynder deres valgkamp fra vidt forskellige udgangspunkter.

2024 betegnes som et supervalgår verden over. I Danmark gælder det først og fremmest valget til Europa-Parlamentet, der finder sted søndag den 9. juni. Selvom der er flere måneder til valgdagen, er valgkampen allerede gået i gang på spidskandidaternes Facebooksider. Og netop det sætter Roskilde Universitets Digital Media Lab fokus på i deres analyser.
Zoomer vi ind på nogle af hovedpersonerne i valgkampen kan vi se, at Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti har klart flest følgere, mens Sigrid Friis fra Radikale har færrest. Analysen viser samtidig, at Stine Bosse, der stiller op for Moderaterne, har oplevet den største vækst i antallet af følgere i den første måned af valgkampen.
"Valgkampe til Europa-Parlamentet har historisk set haft svært ved at tiltrække sig opmærksomhed fra både nyhedsmedier og vælgere. Derfor kan spidskandidaternes kampagner på Facebook blive en vigtig faktor i kampen om at sætte valget på dagsordenen. Facebook er stadig danskernes foretrukne sociale medie, og studier viser, at nyhedsmedierne gerne citerer fra opslag på politikeres Facebooksider. På den måde kan et godt Facebook-opslag få dobbelt impact i valgkampen," siger professor Mark Blach-Ørsten, der forsker i valgkampe og er en del af Digital Media Lab.
Som en del af analysearbejdet i forbindelse med valgkampen vil forskerne eksperimentere med nye digitale metoder.
"Digital Media Lab er blevet søsat for at udvikle og implementere digitale metoder i forskningen og undervisningen på Roskilde Universitet. Analyserne af EP-valgkampen giver os blandt andet mulighed for at arbejde med AI på nye måder i analysen af data. I projektet bruger vi derfor ChatGPT til i første omgang at sortere alle spidskandidaternes opslag med henblik på at identificere, hvilke politiske emner de enkelte kandidater poster mest om. Indtil videre er det emner som miljø, økonomi og integration," siger lektor og leder af Digital Media Lab Andreas Birkbak.
Analyserne af spidskandidaternes valgkamp på Facebook vil udkomme en gang om måneden frem til valget. Resultaterne vil også blive delt løbende på Digital Media Labs LinkedIn-profil og laboratoriets hjemmeside: https://digitalmedialab.ruc.dk/.
Kontakter
Lektor og leder af Digital Media Lab Andreas Birkbak, e-mail: andreasbi@ruc.dk, tlf.: 2879 9316
Professor i journalistik Mark Blach-Ørsten, e-mail: oersten@ruc.dk, tlf.: 2670 0035
Følg pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Roskilde Universitet
Ekspertliste - sikkerhedspolitik13.2.2025 05:05:00 CET | Pressemeddelelse
Find en ekspert med indsigt i blandt andet nedrustning, Taiwan, USA-forholdet, Panamakanalen, klima og meget andet.
RUC-studerende har udviklet låg imod forgiftning i nattelivet21.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af egne oplevelser stiftet en virksomhed og udviklet et låg, der skal være med til at forhindre såkaldt drugging i nattelivet. Lågene er taget i brug på barer og spillesteder i efteråret 2024.
Den offentlige samtale styres i stigende grad af data og dem, som ejer algoritmerne16.1.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Sociale medier bliver kritiseret for at skabe ekkokamre, men alligevel bruger de traditionelle medier algoritmer, der minder om de sociale mediers. Det risikerer at påvirke den demokratiske samtale, lyder en af konklusionerne i et netop afsluttet forskningsprojekt.
Line Groes og Dea Forchhammer træder ind i Roskilde Universitets bestyrelse15.1.2025 07:48:00 CET | Pressemeddelelse
Direktør for Ungdomsøen Dea Forchhammer og selvstændig rådgiver Line Groes er nye bestyrelsesmedlemmer på Roskilde Universitet pr. 1. april 2025. De skal være med til at udvikle universitetets relation til erhvervslivet, styrke dets politiske gennemslagskraft og brande universitetet i omverdenen.
Falder eller stiger kvaliteten, når man privatiserer sociale tilbud og bosteder?13.1.2025 05:05:00 CET | Pressemeddelelse
RUC-forsker modtager 6,7 millioner kroner fra Carlsbergfondet til at undersøge og kortlægge privatiseringen af socialområdet i Danmark. Målet er at finde ud, hvordan privatisering påvirker kvaliteten af tilbuddene.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum