Den fysiske dagligvarebutik hitter hos danskerne
En befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd viser, at ni ud ti danskere foretrækker den lokale købmand frem for en digital dagligvarehandel.
Til trods for at nethandlen er i vækst, er det stadig den fysiske butik, der hitter hos kunderne i forhold til de daglige indkøb. Selv blandt de 18-34-årige foretrækker mere end 87 pct. stadig den fysiske indkøbskurv, når der skal handles dagligvarer, og der skal hentes inspiration til familiens måltider.
Langt fra al handel er rykket online. Der er således store forskelle i, hvilke varegrupper der havner i den digitale indkøbskurv. Især beklædning, billetter og take-away-mad er populære onlinekøb blandt danskerne, mens dagligvarer stadig primært købes i lokale dagligvarebutikker.
”Det glæder mig, at så mange danskere stadig er begejstret for den fysiske butik, men det overrasker mig ikke. Vores købmænd gør en kæmpe indsats for, at deres butikker fremstår spændende og indbydende, og der er masser af inspiration at hente til vores måltider. Det tiltrækker naturligvis mange kunder,” siger adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft.
”Dagligvarebutikkerne har været dygtige til at tilpasser sig forbrugernes efterspørgsel på sortiment og service, og mange nye koncepter er kommet til, herunder flere convenience-produkter. Selvom vi har travlt, og vores tidsforbrug er under pres, så viser undersøgelsen, at det at handle dagligvarer er forbundet med et mønster og en væsentlig rutine”.
”I den fysiske butik kan du se, røre ved og dufte produkterne, hvilket kan hjælpe kunden med at træffe bedre beslutninger og vælge de bedste produkter. Der er også mulighed for personlig rådgivning fra medarbejdere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at finde bestemte produkter. Og så får du de købte varer med det samme, og du undgår leveringsomkostninger og risikoen for forsinkelser eller andre problemer med leveringen.” pointerer Jannick Nytoft.
Billeder
Vedhæftede filer
Om De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Stigningen i butikstyverier skaber utryghed!22.11.2024 10:49:22 CET | Pressemeddelelse
Mens mange former for hverdagskriminalitet som tyveri og indbrud er faldende, går butikstyverierne i en helt anden retning. Nye tal viser nemlig, at antallet af anmeldte butikstyverier forventes at stige med næsten 70 procent fra 2019 til 2024.
Grænsehandlen dækker over en skjult klimabelastning21.11.2024 11:21:13 CET | Pressemeddelelse
Ifølge analysen fra De Samvirkende Købmænd (DSK), udleder danskerne tilsammen over 210.000 tons CO₂e om året som følge af grænsehandelens transport. Det svarer til ca. 0,5% af Danmarks samlede udledning af drivhusgasser.
Købmændene roser forslag til byrdelettelser fra folketingets erhvervsudvalg14.11.2024 14:58:05 CET | Pressemeddelelse
En arbejdsgruppe i Folketinget har gennem det sidste år arbejdet med at forenkle regler, og flere af DSK’s forslag er blevet taget med. Alt i alt en rigtig god begyndelse, hvor vi håber på en effektiv implementering.
Købmændene kæmper fortsat med butikstyve18.10.2024 12:45:24 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal fra Danmarks statistik viser, at tallet for anmeldte butikstyverier er stabiliseret, men ligger stadig alt for højt samtidig med, at butikstyvene bliver mere truende og aggressive.
Ny rapport viser, at lavere moms på frugt og grønt kan lade sig gøre10.10.2024 12:06:32 CEST | Pressemeddelelse
Skatteministeriet har netop offentliggjort en rapport, hvor de kigger nærmere på mulighederne for differentieret moms i Danmark. Rapporten viser netop, at en lavere moms på frugt og grønt kan lade sig gøre, lyder det fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum