Fremtiden for el-lastbiler er langt lysere, end hvad Energistyrelsen og EU-Kommissionen lægger op til
Hver fjerde lastbil i Danmark er en el-lastbil i 2030, og mere end halvdelen af alle lastbiler er elektrificeret i 2035. Det fremgår af et nyt fremskrivningsnotat fra Rådet for Grøn Omstilling
Omstillingen til el-lastbiler kommer til at gå hurtigt i Danmark, også langt hurtigere end der lægges op til i Energistyrelsens ’Klimastatus og -fremskrivning 2023’. Det viser et nyt notat fra Rådet for Grøn Omstilling.
EU-Kommissionens nye forslag om 90 pct klimamål i 2040 undervurderer også udviklingen. Forslaget vil i praksis betyde, at mindst 40 pct af lastbiler skal være elektriske i 2040 i hele Europa, hvilket er betydeligt lavere end Rådet for Grøn Omstilling forventer kommer til at ske i Danmark.
Rådet for Grøn Omstilling beskriver i notatet, hvor mange elektriske lastbiler, der kommer ud på vejene i Danmark i 2024-2035. Årsagen er, at Energistyrelsens fremskrivning er på afveje, siger Daria Rivin, seniorrådgiver hos Rådet for Grøn omstilling.
”De officielle tal i klimafremskrivningen fra 2023 undervurderer markant salget af el-lastbiler. Allerede nu er salget 5-6 år længere fremme end forventet. Derfor er der brug for et mere realistisk bud på udviklingen, så vognmænd og virksomheder ikke foranlediges til at tro, at omstillingen først kommer til at tage fart efter 2030,” siger Daria Rivin.
Energistyrelsen forventede i klimafremskrivningen fra 2023 kun, at 1,5 pct af salget i 2023 var el-lastbiler. Men salget endte på hele 6,3 pct. Det svarer til at hver 16. lastbil, der blev solgt i Danmark i 2023, var en el-lastbil. Samtidig forventer klimafremskrivningen, at der slet ikke bliver solgt en eneste el-lastbil i 2024.
”EU har skærpet CO2-kravene til nye lastbiler med 50 pct i 2030. I år kommer der lastbiler på markedet, der kan køre 500 km på en opladning, og senere i år kommer en ny ladestandard, hvor en el-lastbil kan lade fra 20-80 pct på 30 min. Alt dette betyder, at der hurtigere kommer god økonomi i en el-lastbil, og at vi får en betydeligt højere hastighed i omstillingen,” siger Daria Rivin.
Af samme grund har Rådet for Grøn Omstilling også betydeligt højere forventninger til, hvor mange el-lastbiler der samlet set vil være i Danmark frem mod 2035. Næsten hver fjerde lastbil (23 pct) forventer Rådet for Grøn Omstilling er en el-lastbil, mens Energistyrelsen i sin fremskrivning kun forventer små 4 pct. I 2035 forventer de at 1 ud af 5 (21 pct) lastbiler er en el-lastbil, hvor Rådet for Grøn Omstilling forventer, at halvdelen af alle lastbiler er el-lastbiler (ca. 53 pct).
”En ting er, hvad vi forventer der bliver solgt af elektriske lastbiler; en anden ting er, hvad der er nødvendigt – dels for at lastbilproducenterne kan leve op til EU's CO2-krav til nye tunge køretøjer og dels for at leve op til EU’s klimamål. Vores fremskrivning er i overensstemmelse med begge dele,” siger Daria Rivin.
Selvom Rådet for Grøn Omstilling ser en hurtig udvikling for sig, er der stadig brug for en række politiske initiativer for at sikre en hurtig omstilling.
”Vi har brug for større støttepuljer til el-lastbiler for bedre at matche de betydelige beløb, der gives i vores nabolande. Større byer skal kunne etablere nulemissionszoner. Og el skal ligestilles med biobrændstoffer som transportdrivmiddel,” slutter Daria Rivin.
Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en hurtig elektrificering af vejtransporten.
Kontakter
Daria RivinRådgiver, Grøn TransportRådet for Grøn Omstilling
Tlf:33181936daria@rgo.dkLinks
Om os
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig miljøorganisation, der arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet. Det gør vi ved at skabe og formidle viden om grønne løsninger og ved at påvirke politikere, virksomheder og borgere til at træffe grønne valg.
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Danmark er nu klar til ambitiøse nulemissionszoner!3.12.2024 15:08:37 CET | Pressemeddelelse
Tirsdag har folketinget vedtaget, at Kommunerne nu kan oprette en nul-emmissionszone hvor der som udgangspunkt kun er adgang for biler uden udstødningsrør. Det er et stort fremskridt i forhold til renere luft og mindre støj i byerne, samtidig med at det fremmer en grøn omstilling af køretøjerne, mener miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.
Klimaafgift for landbruget er et vigtigt gennembrud, men Danmark skal meget længere18.11.2024 11:04:21 CET | Pressemeddelelse
Danmark tager et skridt i en grønnere retning og bliver det første land i verden til at indføre en klimaafgift for landbruget, og naturen får mere plads med 250.000 hektar ny skov. Både afgiftsmodel og kvælstofregulering af landbruget bør dog forbedres ved genbesøg.
Grønt råd fremlægger en ny plan for at gøre Danmark fossilfrit30.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark kan frigøre sig helt fra fossile brændsler og skabe et rent energisystem indenfor planetære grænser. Ny rapport viser skridt for skridt vejen mod et klimapositivt samfund i 2040
Ny beregning: Danmark kan spare penge på at udfase alle fossilbiler inden 204027.9.2024 12:51:28 CEST | Pressemeddelelse
En ny beregning foretaget af EA Energianalyse for Rådet for Grøn Omstilling viser, at en hurtigere overgang til grøn vejtransport vil samlet spare det danske samfund for 7,1 mia. kr i 2040.
Cirkulært byggeri kræver politisk handling18.9.2024 11:52:04 CEST | Pressemeddelelse
Cirkulært byggeri rummer store potentialer for klima, økonomi og ressourceforbrug, men udviklingen går langsomt. En ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling kortlægger barrierer og muligheder i dansk lovgivning, og kommer med bud på de lovændringer og politiske tiltag, der kan bidrage til at accelerere omstillingen af cirkulært byggeri i Danmark
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum