Rådet for Grøn Omstilling

Fremtiden for el-lastbiler er langt lysere, end hvad Energistyrelsen og EU-Kommissionen lægger op til

Hver fjerde lastbil i Danmark er en el-lastbil i 2030, og mere end halvdelen af alle lastbiler er elektrificeret i 2035. Det fremgår af et nyt fremskrivningsnotat fra Rådet for Grøn Omstilling

Omstillingen til el-lastbiler kommer til at gå hurtigt i Danmark, også langt hurtigere end der lægges op til i Energistyrelsens ’Klimastatus og -fremskrivning 2023’. Det viser et nyt notat fra Rådet for Grøn Omstilling.

EU-Kommissionens nye forslag om 90 pct klimamål i 2040 undervurderer også udviklingen. Forslaget vil i praksis betyde, at mindst 40 pct af lastbiler skal være elektriske i 2040 i hele Europa, hvilket er betydeligt lavere end Rådet for Grøn Omstilling forventer kommer til at ske i Danmark.

Rådet for Grøn Omstilling beskriver i notatet, hvor mange elektriske lastbiler, der kommer ud på vejene i Danmark i 2024-2035. Årsagen er, at Energistyrelsens fremskrivning er på afveje, siger Daria Rivin, seniorrådgiver hos Rådet for Grøn omstilling.

”De officielle tal i klimafremskrivningen fra 2023 undervurderer markant salget af el-lastbiler. Allerede nu er salget 5-6 år længere fremme end forventet. Derfor er der brug for et mere realistisk bud på udviklingen, så vognmænd og virksomheder ikke foranlediges til at tro, at omstillingen først kommer til at tage fart efter 2030,” siger Daria Rivin.

Energistyrelsen forventede i klimafremskrivningen fra 2023 kun, at 1,5 pct af salget i 2023 var el-lastbiler. Men salget endte på hele 6,3 pct. Det svarer til at hver 16. lastbil, der blev solgt i Danmark i 2023, var en el-lastbil. Samtidig forventer klimafremskrivningen, at der slet ikke bliver solgt en eneste el-lastbil i 2024.

”EU har skærpet CO2-kravene til nye lastbiler med 50 pct i 2030. I år kommer der lastbiler på markedet, der kan køre 500 km på en opladning, og senere i år kommer en ny ladestandard, hvor en el-lastbil kan lade fra 20-80 pct på 30 min. Alt dette betyder, at der hurtigere kommer god økonomi i en el-lastbil, og at vi får en betydeligt højere hastighed i omstillingen,” siger Daria Rivin.

Af samme grund har Rådet for Grøn Omstilling også betydeligt højere forventninger til, hvor mange el-lastbiler der samlet set vil være i Danmark frem mod 2035. Næsten hver fjerde lastbil (23 pct) forventer Rådet for Grøn Omstilling er en el-lastbil, mens Energistyrelsen i sin fremskrivning kun forventer små 4 pct. I 2035 forventer de at 1 ud af 5 (21 pct) lastbiler er en el-lastbil, hvor Rådet for Grøn Omstilling forventer, at halvdelen af alle lastbiler er el-lastbiler (ca. 53 pct).

”En ting er, hvad vi forventer der bliver solgt af elektriske lastbiler; en anden ting er, hvad der er nødvendigt – dels for at lastbilproducenterne kan leve op til EU's CO2-krav til nye tunge køretøjer og dels for at leve op til EU’s klimamål. Vores fremskrivning er i overensstemmelse med begge dele,” siger Daria Rivin.

Selvom Rådet for Grøn Omstilling ser en hurtig udvikling for sig, er der stadig brug for en række politiske initiativer for at sikre en hurtig omstilling.

”Vi har brug for større støttepuljer til el-lastbiler for bedre at matche de betydelige beløb, der gives i vores nabolande. Større byer skal kunne etablere nulemissionszoner. Og el skal ligestilles med biobrændstoffer som transportdrivmiddel,” slutter Daria Rivin.

Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en hurtig elektrificering af vejtransporten.

Om os

Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig miljøorganisation, der arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet. Det gør vi ved at skabe og formidle viden om grønne løsninger og ved at påvirke politikere, virksomheder og borgere til at træffe grønne valg.

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling

Flere pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling

Lyt til Klimarådet og sæt biodiversitet og vandmiljø i centrum for den næste landbrugsreform23.4.2024 13:02:12 CEST | Pressemeddelelse

Klimarådet har i dag udgivet en rapport om Danmarks fremtidige arealanvendelse, der er meget opsigtsvækkende. Sådan lyder det fra Rådet for Grøn Omstilling, der roser Klimarådet for at fremlægge et samlet forslag til, hvordan man både kan sænke landbrugets udledning af drivhusgasser og samtidig få beskyttet biodiversiteten, drikkevandet og havmiljøet.