Andel er klar til at udbetale 850 mio. kr.

Andelshaverne i energi- og fibernetkoncernen Andel kan fra 13. februar helt ekstraordinært få udbetalt 2.500 kr. fra Andels overskud i 2022. Pengene bliver ikke udbetalt automatisk, og derfor vil Andel i de kommende måneder gøre alt for at nå alle andelshavere med budskabet: Din adresse er helt særlig, den gør dig til andelshaver – og derfor kan du nu få 2.500 kr.

Andels repræsentantskab vedtog tirsdag aften udbetaling af 850 mio. kr til selskabets andelshavere

Er du bosat, har sommerhus eller virksomhed på Nordvest-, Vest-, Midt- og Sydsjælland eller Lolland-Falster og øerne, og får du transporteret din strøm af elnetselskabet Cerius, kan du nu glæde dig over udsigten til 2.500 kr. Det betyder nemlig, at du er andelshaver i energi- og fibernetkoncernen Andel, som tirsdag aften havde ekstraordinært repræsentantskabsmøde. Her blev det endeligt besluttet, hvordan andelshaverne får del i milliardoverskuddet fra 2022-regnskabet.

Bestyrelsesformand Jens Stenbæk er glad for, at repræsentantskabet nu har gjort det muligt for andelshaverne at få del i overskuddet:

”2022 var et turbulent år med ekstreme priser på energi. Derfor får andelshaverne nu helt ekstraordinært mulighed for at få del i Andels overskud fra 2022, og jeg håber, at udbetalingen på 850 millioner kr. vækker glæde. Vores andelsfællesskab er noget helt særligt, vi ønsker, at det skal kunne mærkes for andelshaverne både økonomisk og på den forskel, som de er med til at gøre for den grønne omstilling af vores energisystem,” fortæller han.

Andel ønsker, at alle andelshavere skal vide, at de kan få 2.500 kr., og derfor opfordrer Jens Stenbæk alle til ikke blot selv at skynde sig at registrere sig på andel.dk/dinandel med MitID for at få pengene, men også til at sige budskabet videre til deres familie, venner og naboer. Det er ikke alle, der ved, at de er andelshavere og dermed berettiget til at få pengene.

Overskud på handel med energi udenfor Norden
Andels andelshavere blev, som andre energikunder i Danmark og resten af Europa, ramt af turbulensen på energimarkederne og de høje energipriser tilbage i 2022. At 2022 alligevel gav Andel et overskud efter skat på 4 mia. kroner, var et resultat af datterselskabet Energi Danmarks handel med energi udenfor Norden. Andel tjente således ikke penge på at sælge energi til danske kunder, men fik derimod et stort negativt resultat på de kunderettede aktiviteter på det danske marked.

Jens Stenbæk understreger, at resultatet var særligt og på baggrund af en speciel situation på energimarkedet. Han glæder sig over, at det nu kommer både andelshaverne og regionen til gavn.

”Foruden 2.500 kr. til hver andelshaver besluttede repræsentantskabet tilbage i april, at yderligere 150 mio. kr. skal gå til aktiviteter, der skaber vækst og udvikling i Region Sjælland. Resten af Andels overskud bliver investeret i den danske forsyningssikkerhed og grønne omstilling, så samlet set kommer det både vores andelshavere, kunder og samfundet til gavn. Det sker først og fremmest gennem langsigtede investeringer i den grønne og digitale omstilling i regionen og i Danmark, for eksempel via investeringer i solcelleparker og lokale virksomheder, legater til uddannelsessøgende på udvalgte tekniske skoler og ladeinfrastruktur til elbiler”.

Fra 13. februar 2024 er det muligt for alle andelshavere at afgive den nødvendige information til Andel, der gør det muligt at få udbetalt de 2.500 kr. Andel videregiver oplysninger om udbetalingen til Skattestyrelsen, idet beløbet er skattepligtigt og beskattes som personlig indkomst. Som andelshaver kan man kun få udbetalt beløbet én gang, uanset om man både har helårsbolig og sommerhus i Region Sjælland.

Sådan gør du for at få udbetalt 2.500 kr.
Alle, der den 6. februar 2024 boede, havde sommerhus eller drev erhverv i netselskabet Cerius’ område i Nordvest-, Vest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne er andelshavere i Andel og kan dermed få udbetalt 2.500 kr. Andelshaverne skal blot følge nogle enkelte trin:

• Se vejledningen fra den 13. februar på websiden andel.dk/dinandel
  • Afgiv fra den 13. februar og frem til den 31. maj 2024 de nødvendige oplysninger på andel.dk/dinandel, så Andel kan validere dig som andelshaver og udbetale pengene til NemKonto.
  • Erhvervskunder, som er andelshavere, vil få besked i e-Boks og skal ikke foretage sig noget.
  • Andelshavere, der ikke har NemKonto kan få hjælp til udbetaling via oplysninger på andel.dk/dinandel

Supplerende oplysninger

• Andelshaverne får kun udbetalt beløbet én gang, uanset om de måtte have både helårsbolig og sommerhus i region Sjælland.
  • Andelshaverne mister retten til de 2.500 kr., hvis de ikke senest 31. maj har tastet de nødvendige oplysninger ind på andel.dk/dinandel og sagt "ja tak" til at få pengene udbetalt.
  • Beløbet betales til én person i husstanden, som har MitId og er registreret på den pågældende adresse.
  • Andel videregiver oplysninger om udbetalingen til Skattestyrelsen, idet beløbet er skattepligtigt og beskattes som personlig indkomst.
  • Andel sender et brev til alle andelshavere via enten e-Boks eller som fysisk brev. Der bliver også kommunikeret i aviser, på sociale medier og på skilte udendørs frem til 31. maj.
  • Andel vil løbende udbetale pengene til andelshaverne.

Yderligere information:

Morten Kidal
Pressechef i Andel
mkl@andel.dk
2170 3799

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel beskæftiger ca. 2.300 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. I 2022 var koncernens omsætning på 369,1 mia. kr.