BASF A/S

Trendanalyse: Hvide biler er stadig mest populære, men de mørkere farver haler ind

Del

Hvide biler er stadig mest almindelige, men går nu tilbage, mens en ny farve kravler op på listen. Det viser BASF's globale trendanalyse.

Hvid, sort, grå og sølv, kendt som akromatiske farver, har altid været mest almindelige på vores biler, mens kromatiske farver, dvs. alle andre farver, stabilt bliver valgt af 19% af forbrugerne. Hvide biler er mest udbredt, men især sort haler nu ind.

Præferencerne varierer i forskellige regioner:

  • Europæerne foretrækker mørkere farver, nordamerikanerne lysere.
  • Italienerne kan lide mere farve end andre europæere.
  • Asien vil have dristige, kreative farver.
  • Sydamerika fokuserer på effektpigmenter.

Europæere kan lide forskellige farver
Hvid, sort, grå og sølv dominerer stadig i Europa med en præference for mørke frem for lyse nuancer.

Men når det kommer til kromatiske farver, varierer smagen: Tyskland elsker blå (11%), Spanien og Storbritannien foretrækker rød og orange (omkring 9%), Frankrig kan lide grøn (6%), og Italien kan lide alle farver og har langt den højeste andel af kromatiske farver af de fem lande (30%).

”Hvert land ser ud til at have sin yndlingsfarve på bilen. Det er dejligt, at bilproducenterne tør være kreative i deres farvevalg og give plads til individualitet," siger Roman Dudar fra BASF Coatings Solutions.

Nordamerika kan lide rød – og blå
I Nordamerika dominerer hvid, sort, grå og sølv også, men lyse og sølvfarvede nuancer foretrækkes.

Nordamerikanerne havde også den højeste andel af røde biler sammenlignet med andre regioner i 2023, men rød kunne ikke slå blå som den mest populære kromatiske farve i Nordamerika.

”Den gamle standardfarvepalet gælder ikke længere. Lyse nuancer bliver mere og mere populære og tager markedsandele fra grå. Flere vælger også effektpigmenter for at tilføje intensitet og spænding til farverne," siger Dudar.

De unge i Asien vil have dristige farver
Kromatiske farver steg en smule her sammenlignet med 2022, især grøn. Lyse farver som lysegrå og sølv var også populære.

"Når nye bilproducenter lancerer køretøjer i Asien, vil de have dristige og kreative farver, der passer til det nye design, og det er noget, som unge forbrugere sætter pris på," siger Roman Dudar.

Sydamerika fravælger farver
Sydamerika har historisk set en konservativ tilgang til farver. I alt var 86% af de nye biler i Sydamerika enten hvide, sorte, sølvfarvede eller grå. Her bruger mange bilproducenter i stedet effektpigmenter for at få lakken til at skille sig ud.

”Farver er ikke bare farver længere. De er oplevelser. Perler, metalflager eller andre pigmenter får farven til at springe fra bilen til beskuerens øjne og bliver mere og mere populære," siger Roman Dudar.

BASF Color Report for Automotive OEM Coatings er en analyse fra BASF's Coatings Division baseret på global bilproduktion og lakering af ikke-kommercielle biler i 2023. For mere information om BASF's Coatings Division, besøg www.basf-coatings.com.

Læs hele rapporten her.

Kontakter

Billeder

BASF A/S

Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Omkring 111.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til vores kunders succes. Vores kunder finder man i næsten alle brancher og lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2022 havde BASF en omsætning på EUR 87,3 milliarder. Læs mere på www.basf.dk

Følg pressemeddelelser fra BASF A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra BASF A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye