Danskerne vil gerne handle mere miljøvenligt
Tre ud af fire danskere ville ifølge en ny undersøgelse vælge et svanemærket alternativ, når de handler, hvis det var tilgængeligt og nemt at finde i butikkerne. Men kun en ud af tre finder det rent faktisk nemt.
Når danskerne står nede i supermarkedet og skal vælge håndsæbe, opvaskemiddel eller bagepapir, vil størstedelen gerne vælge varer, der er bedre for miljøet - men mange synes, det kan være svært at finde. Det viser en ny undersøgelse fra Miljømærkning Danmark foretaget af analyseinstituttet Norstat.
”Vi oplever generelt, at de danske forbrugere gerne vil vælge varer, der er bedre for miljø, klima og sundhed - og at de gerne vil være med til at løse nogle af de store udfordringer, som vi står overfor. Her er Svanemærket et stærkt redskab, der gør det enkelt at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter”, siger Rina Ronja Kari, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.
Butikkerne bør understøtte et mere miljøvenligt varevalg
Seks ud af ti forbrugere mener ifølge undersøgelsen, at Svanemærket og EU-Blomsten gør det enkelt at vælge mere miljøvenlige varer. Men kun en ud af tre finder det rent faktisk nemt og overskueligt at finde varer med miljømærkerne, når de handler.
”Der ligger tydeligvis en opgave for detailhandlen i at indfri danskernes ønske om flere miljømærkede produkter på hylderne, som samtidig skal være lettere at finde. Størstedelen af forbrugere mener, at det er vigtigt at kunne vælge et svanemærket alternativ, og de føler også selv, at de har et ansvar, når de handler, men de oplever generelt ikke, at butikkerne gør nok”, uddyber Rina Ronja Kari.
To ud af tre danskere mener ikke, at butikkerne guider dem til at vælge produkter, som er mere miljøvenlige. Samtidigt mener næsten syv ud af ti, at butikkerne har et ansvar for at udbyde mere miljøvenlige varer i sortimentet.
Et redskab mod greenwashing
Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer og ser på hele produktets rejse. Det betyder, at kravene bliver stillet der, hvor de gør den største forskel for miljø og klima. Samtidig sikrer en uafhængig tredjepart, at produkterne lever op til Svanemærkets krav, så det er trygt for forbrugerne at navigere efter.
”Forbrugere i dag udsættes desværre for rigtig meget greenwashing, og det kan være svært at gennemskue vildledende eller utroværdige grønne påstande. Med Svanemærket kan forbrugerne være sikre på, at der faktisk er gjort en indsats de steder, hvor man kan gøre den største forskel for miljø og klima, og at produkterne har været gennem en grundig kontrol”, siger Rina Ronja Kari.
Ifølge en forbrugerundersøgelse foretaget af IPSOS for Svanemærket i 2022 tror næsten 7 ud af 10 danskere, at virksomheder ofte overdriver, hvor miljøvenlige deres produkter er.
FAKTA
Du kan fx kigge efter Svanemærket på følgende produkter i supermarkedet:
- Plejeprodukter, fx cremer, shampoo, tandpasta og deodoranter.
- Baby- og børneprodukter, fx bleer, vaskeklude og legetøj
- Hygiejneprodukter, fx bind, tamponer og inkontinensprodukter
- Papirprodukter, fx toiletpapir, køkkenrulle og servietter
- Rengøringsmidler, fx sæbespåner, toiletrens og universalrengøring
- Vaskemidler, fx vaskepulver, håndopvask og maskinopvasketabs
- Husholdningsprodukter, fx fryseposer, bagepapir og batterier
Resultater fra undersøgelsen:
- 75 pct. ville vælge et svanemærket alternativ, hvis det var tilgængeligt og nemt at finde, når de handler.
- 73 pct. mener, at de selv som forbrugere har et ansvar for at købe mere miljøvenlige varer.
- 68 pct. mener, at butikkerne har et ansvar for at udbyde mere miljøvenlige varer i sortimentet.
- 67 pct. mener, at det er vigtigt at kunne vælge et svanemærket alternativ, når de handler.
- 62 pct. mener, at miljømærkerne Svanemærket og EU-Blomsten gør det enkelt at vælge mere miljøvenlige varer.
- 58 pct. er enige i, at det ville være nemmere at træffe mere miljøvenlige valg, hvis der kom tydelig skiltning og oplysning. Kun 11 pct. er uenige.
- 53 pct. ville vælge mere miljøvenlige varer, hvis det blev nemmere, når de handler.
- 36 pct. mener det er nemt og overskueligt at finde varer med Svanemærket eller EU-Blomsten, når de handler.
Om undersøgelsen:
Dataindsamlingen er foretaget af analyseinstituttet Norstat på vegne af Miljømærkning Danmark. Der er i alt adspurgt 1011 danskere i alderen 15-74 år i perioden 8.-12. december 2023 via Norstats forbrugerpanel.
Nøgleord
Billeder
Links
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for de to officielle miljømærker Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de to mærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke og en af verdens skrappeste miljøcertificeringer, Svanemærket er et holistisk mærke. Det betyder, at det ser på alle relevante miljøproblemer i hele produktets livscyklus. Svanemærket tager altså hensyn til både klima, kemikalier, ressourcer og biodiversitet og ser samtidig på hele produktets rejse fra råvarer, produktion og brug til genbrug, genanvendelse og affald. Læs mere på www.svanemærket.dk.
EU-Blomsten (EU Ecolabel) er EU’s officielle miljømærke. EU-Blomsten blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Nyt PFAS-udspil fra regeringen – sådan undgår du PFAS allerede i dag25.4.2024 10:56:12 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil indføre dansk forbud mod PFAS i tøj og sko. Det skriver miljøministeriet i dag i en pressemeddelelse. Allerede nu kan man undgå PFAS ved at gå efter Svanemærket.
Mindre end halvdelen af danskerne ved, hvornår de bør bruge solcreme25.4.2024 08:05:57 CEST | Pressemeddelelse
Kun 45 % af danskerne ved, at man bør beskytte sig mod solens stråler, når uv-indekset rammer 3. Det viser en ny undersøgelse. Samtidig ønsker mange danskere mere viden om solcreme. Derfor sætter Svanemærket og Kræftens Bekæmpelse sammen fokus på solbeskyttelse.
Fremover skal bygningsdrift kunne svanemærkes15.4.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke kun opførelsen af nye bygninger, der belaster miljø og klima – også driften spiller en væsentlig rolle. Derfor foreslår Nordisk Miljømærkning, at man i fremtiden også skal kunne certificere bygningsdrift med Svanemærket. Forslaget til kriterier er netop sendt i høring, og branchen har dermed mulighed for at kommentere på kravene.
Ny byggevareforordning vedtaget - Svanemærket kan fortsat benyttes10.4.2024 17:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der godt nyt for alle dem, der gerne vil den grønne omstilling. Den endelige revision af byggevareforordningen er nemlig netop vedtaget, og her understreges det, at det fortsat er muligt at bruge officielt anerkendte miljømærker som fx Svanemærket og EU Ecolabel på byggevarer. Det oprindelige forslag fra Kommissionen betød ellers et forbud mod dette.
Mere miljøvenlig ferie til campingfolket10.4.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der godt nyt til det stigende antal danskere, der har har fokus på miljø og klima, når de vælger ferie. Antallet af miljømærkede campingpladser vokser nemlig rundt om i Europa og er oplagte destinationer for dem, der gerne vil afsted på camping, fordi de elsker naturen og samtidig gerne vil være med til at passe bedre på den.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum