Eksperter trækker i arbejdstøjet: Nye løsninger skal styrke folkeskolens fællesskaber, så færre får behov for specialtilbud
Der har gennem en årrække været en stigning i børn og unge med behov for specialtilbud. Nu skal et panel med deltagelse af internationale eksperter være med til at finde løsninger på, hvordan vi skaber en folkeskole for flere og samtidig kan være med til at højne trivslen.
Hjerneforskere, professorer og skoleledere. En bred vifte af fagligheder sætter sig nu sammen for at analysere specialområdet. Ekspertpanelet skal sammen give et bud på, hvordan man kan udvikle og forandre almenskolen og specialområdet, så flere børn og unge kan blive en del af fællesskaberne i almenskolen.
- Vi skal finde en anden måde at lave skole på. Lige nu er der en stigende mistrivsel blandt børn og unge. Derfor har vi afsat penge til, at en ekspertgruppe nu skal komme med anbefalinger til, hvordan vi kan styrke vores folkeskole, så vi får bedre læringsmiljøer, der kan rumme flere, siger borgmester Jakob Næsager, Konservative.
Flere og flere børn har brug for noget andet, end det folkeskolen i dag kan give dem. Men vejen ind i et specialtilbud er også ofte vejen væk fra de fællesskaber, der giver stor værdi i et børne- og ungeliv. Samtidig er det de færreste, som vender tilbage til et alment spor, når de først er visiteret til et specialtilbud.
Udfordringerne med stigende mistrivsel og højere udgifter til specialområdet er ikke alene et dansk problem. Det er en tendens, man også ser i de andre nordiske lande, derfor har ekspertgruppen også et norsk islæt. På sigt er det derfor håbet, at de københavnske løsninger kan blive bredt ud, så det kan gavne børn og unge over hele Norden.
- De bredeste skuldre skal løfte det tungeste læs – og det gør de, når København sætter sig forrest i kampen for at finde nye og varige løsninger, der skal give børn et endnu bedre børneliv, fortæller borgmester Jakob Næsager.
Skoleleder Kirsten Hansen fra Øster Farimagsgades Skole er en del af ekspertgruppen. På hendes skole har de allerede børn i almenundervisningen, som andre steder ville være henvist til specialskoler. Ifølge Kirsten Hansen handler det om, at skolen har et menneskesyn, hvor man ser forskellighed som en styrke.
- Det er ikke barnet, der er problemet. Det er problemet, der er problemet. Vi elsker små krøllede hjerner. For at forløse deres potentiale, er der ofte brug for voksne med forskellige fagligheder omkring dem. Derfor er flerfaglighed hos os en dyd. Vi ved, at vi ikke kommer i mål alene. Vi skal arbejde sammen, fortæller Kirsten Hansen, skoleleder på Øster Farimagsgades Skole, der er en del af ekspertgruppen:
- Jeg håber, at vi kan være med til at skabe den ønskede forandring, så flere elever kan blive i almenrammen - med en ramme som kommer både personale og børn til gode. Det er drømmen.
Udgifterne til specialområdet har over en længere årrække været på himmelflugt. Københavns Kommune bruger 1 milliard og 270 millioner kroner om året til specialtilbud på skoleområdet, der rummer ca. 3.300 elever.
Ekspertgruppen begyndte formelt sit arbejde mandag d. 29. januar. I løbet af foråret vil den arbejde videre og give sine anbefalinger til Børne- og Ungdomsforvaltningen, der frem mod sommer forelægger konkrete løsningsforslag for Børne- og Ungdomsudvalget.
Fakta:
Med budgetaftalen for 2024 er der afsat 29,4 mio. kr. årligt i 2024-2027 til at fortsætte indsatsplanen Plads til forskellighed, der skal understøtte skolernes arbejde med inkluderende læringsmiljøer, så færre får behov for specialtilbud. Samtidig er der afsat 106,0 mio. kr. årligt i 2024-2027 til dækning af det aktuelle merforbrug på specialområdet, som følger af stigningen i antallet af børn, der er visiteret til specialtilbud
Advisory Board
- Carsten Strømbæk Pedersen - Forsknings- og analysechef, VIVE Børn og Uddannelse.
- Charlotte Ringsmose - Professor, Institut for Kultur og Læring AAU
- Christoffer Hansen - Direktør, Play
- Gitte Lohse - Fagdirektør, Børne- og Ungdomsforvaltningen
- Henrik Horn Andersen - Partner i Implement.
- Janne Hedegaard Hansen - Leder, Pædagoguddannelsen Forskning og Udvikling, KP
- Johan From - Professor, Handelshøyskolen BI
- Kate Obeid - Områdechef, Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave
- Kirsten Birk Lassen - Konsulent, stifter af Følgeskabet
- Kirsten Hanne Hansen - Skoleleder, Øster Farigmagsgade Skole
- Kjeld Fredens - Hjerneforsker, læge, adj. professor.
- Kurt Houlberg - Professor, KU, VIVE Økonomi og styring
- Lars Arild Myhr - Senterleder på fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Høgskolen i Innlandet
- Louise Klinge - Ph.d., skoleforsker, skolekonsulent, stifter af Eduk
- Marco Damgaard - Skoleleder, Tingbjerg Skole
- Micki Sunesen Sonne - Selvstændig forsker og konsulent, Nordic Learning – Research and Education
- Tobias Børner Stax - Adm. Direktør, Børne- og Ungdomsforvaltningen
- Tor Lack-Pedersen - Pædagogisk leder, vuggestuen Filosofvænget
- Trine Bjerg - Forfatter, leder af støtte og inklusion i Gladsaxes Skoler
Kontakter
PressetelefonenBørne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune
Tlf:29 45 40 73Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen
Skolen med byens bedste udsigt byder børn, medarbejdere og forældre velkommen26.4.2024 08:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Sluseholmen Skole er ikke blot en topmoderne skole med en imponerende indretning. Skolen har også byens nok bedste udsigt over vandet, Amager Fælled og på en skyfri dag kan du se helt til Avedøre Holme og måske endda længere. Tirsdag d. 30. april bliver skolen officielt indviet med et festligt program.
Ikonisk Vesterbro-skole får nyt navn25.4.2024 09:29:11 CEST | Pressemeddelelse
Inden længe rykker Gasværksvejens Skole på Vesterbro ind i nye bygninger ved hjørnet mellem Ingerslevgade og Skelbækgade. Skolen skal have et nyt navn, der afsløres for elever, medarbejdere og forældre d. 29. April.
Skolebørnene i Københavns Kommune holder fri på store bededag19.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Store bededag er afskaffet som fridag. Men skolebørnene har fortsat fri.
Førskole fritidsinstitution er meget mere end en spareøvelse4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I maj starter mange børnehavebørn i førskole SFO. Ordningen er kritiseret for at være en spareøvelse, fordi normeringerne i en fritidsinstitution er dårligere end i børnehaven. Tiden i fritidsinstitutionen inden skolestart er dog meget mere end en spareøvelse. Personalet lægger et stort arbejde i at sikre, at børnene får en god overgang til skolen, lyder det fra en leder i en københavnsk fritidsinstitution.
Nu får børn og unge bedre adgang til skoleidrætshallerne efter skoletid21.3.2024 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Onsdag morgen landede politikerne på Københavns Rådhus en aftale om fordeling af de overskydende midler fra seneste budget i den såkaldte overførselssag. Der er godt nyt til københavnske børn og unge. Forligspartierne har sat penge af til at forny og udvide foreningernes muligheder for at tilgå kommunens skoleidrætshaller efter skoletid.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum