Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Fairtrade-mærket og Lidl Danmark er gået sammen i kampagnen ’Fairbruary’, der løber hele februar. Kampagnen kommer til at være synlig både i Lidls butikker i hele landet – blandt andet med gode fair tilbud – og i et digitalt univers. Formålet er at motivere og inspirere de danske forbrugere til at handle så fair som muligt i hele februar.
”Når vi køber ind, handler vi ikke bare for os selv. Vi handler også for vores fremtid, en retfærdig verden og det miljø og klima, vi ønsker os. Det vil vi gerne minde forbrugerne om, og vi er rigtig glade for, at Lidl har lyst til at være med til at udbrede det vigtige budskab. Sammen med Lidl gør vi det nemt og billigt at handle fair,” siger Fairtrade-mærkets direktør Camilla Erika Lerberg.
Hun understreger, at samarbejdet med Lidl netop er et eksempel på, at det hverken behøver at være dyrt eller besværligt at købe ind med omtanke.
”Det er vigtigt, at dagligvarehandlen tager ansvar og indimellem fremhæver sine Fairtrade-varer i tilbudsavisen for at få kunderne ind i butikken og skaber opmærksomhed omkring ansvarligt forbrug. Det gør Lidl i denne kampagne, og det er både fedt og modigt. Det sætter vi stor pris på,” siger Camilla Erika Lerberg.
Nyt samarbejde om at handle fair
Det er første gang, at Lidl og Fairtrade-mærket går sammen om en fælles kampagne – og samarbejdet giver god mening, da Lidl har et fast bredt udvalg af Fairtrade-varer på hylderne, ligesom kæden var den første til at få alle butiksuniformer syet i økologisk Fairtrade-bomuld.
”At handle ansvarligt er en helt essentiel del af vores indkøbspolitik. Derfor er det vigtigt for os, at alle, der indgår i vores forsyningskæde, sikres ordentlige arbejdsforhold og den rette pris for deres arbejde, samtidig med, at vi tilbyder den bedste pris for vores kunder. Vi glæder til at gå sammen om denne fælles kampagne i februar måned, der er en påmindelse til endnu flere danskere om at handle med omtanke,” udtaler Jens Stratmann, som er adm. direktør i Lidl Danmark.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Fairtrade arbejder for at sikre bedre løn og arbejdsforhold for verdens lokale producenter og for en produktion, der tager hensyn til både mennesker og miljø.
Om Fairbruary
Fairbruary vil være synlig i Lidls butikker i hele landet i februar, ligesom der også vil være en masse gode tilbud på Fairtrade-varer. Derudover er der smagsprøver på udvalgte Fairtrade-produkter i Lidls butik i Nordhavn i København den 1. og 28. februar og den 5. og 19. februar i butikken på Rådhuspladsen i Aarhus.
Der er også masser af fair inspiration at hente i det digitale univers på Fairbruary.dk, hvor man blandt andet kan deltage i forskellige challenges, blive Fairtrade Hero og vinde lækre fair præmier fra Lidl.
Kontakter
For uddybende information eller interview, kontakt venligst:
Mette NoppenauKommunikationschefFairtrade-mærket
Tlf:20121858mette@fairtrade-maerket.dkThomas SejersenPresseansvarlig i Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Fairtrade-mærket Danmark
Dronningensgade 68, 3. sal
1420 København K
Tlf. 70231345
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi arbejder for at sikre fair løn og vilkår for lokale producenter i udsatte dele af verden. Vi tænker langsigtet og handler med respekt for både mennesker og miljø. Når du vælger Fairtrade-mærket, vælger du en mere retfærdig og rimelig verden til.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært detailmarked7.6.2023 08:40:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.