Sunset Boulevards årsresultat for 2023 slår alle rekorder

- Stigning i gæstetilfredshed og digitale løsninger bag succesen.

Sunset Boulevard, landets største danskejede burgerkæde, kan nu præsentere det bedste regnskabsår nogensinde siden åbningen i 1996. Med en stigning i omsætning på 27% målt mod 2022, en markant stigning i antallet af gæster og transaktioner samt en fortsat strategisk ekspansion markerer virksomheden sit tredje rekordår i træk.

Sunset Boulevard. Foto: Thomas Rolsted
Sunset Boulevard. Foto: Thomas Rolsted Til frit brug

"2023 har været et tilfredsstillende år. Vi har set en markant fremgang i de finansielle resultater og i tilstrømningen af gæster. Sideløbende stiger gæste- og medarbejdertilfredsheden. Det giver tro på fremtiden, hvor vi vil give vores gæster en stadig bedre oplevelse i restauranterne og ekspandere herhjemme og til udlandet," siger Sunset Boulevards administrerende direktør, Jens Broch.

Besøgsraten er steget med 17%

Virksomheden rapporterer et overskud på 29,6 mio. kr. før skat og en stigning i omsætning på over 27% sammenlignet med 2022. Dermed slår kæden omsætningsrekorden i 2022, hvor stigningen i omsætning var på 25% målt mod 2021.

“En gennemsnitlig omsætningsvækst på over 25% i et konkurrencepræget marked er for nuværende tilfredsstillende og et fint afsæt for 2024. Men ambitionerne er bestemt ikke mindre for de kommende år. Der er fortsat et enormt uforløst potentiale i vores forretning, team og brand,” siger Jens Broch.

Antallet af besøg er i 2023 steget med 17%, hvilket ifølge direktøren afspejler både tilstrømning af nye gæster og en stigende gæstetilfredshed og loyalitet.

”Gæstetilfredsheden er steget i takt med, at vi i starten af 2023 ændrede praksis i restauranterne og begyndte at fokusere langt mere på medarbejdernes indsats og gæsternes oplevelse end på de økonomiske resultater her og nu,” siger Jens Broch.

Den ændrede praksis, som Sunset Boulevard kalder ‘restaurant 3.0’, indebærer nye arbejdsmetoder, nye måleværktøjer og nye bonussystemer for medarbejderne. Kæden fokuserer på kvaliteten af medarbejdernes arbejde og gæsternes tilfredshed fremfor at være optaget af omsætningen og antallet af gæster her og nu. Det har ifølge direktøren øget gæstetilfredsheden og ført til endnu flere besøg. Han understreger, at et fortsat stort fokus på området er en forudsætning for den videre accelerering af væksten.

“Vi kan jo se, at gæsterne, når de får den gode oplevelse, de fortjener, er mere tilbøjelige til også at vælge os næste gang. Faktisk går der halvt så lang tid, før vi ser dem igen, som hvis noget ikke har været i orden, hvis der fx er sket en fejl i udleveringen. Vi er blevet bedre – udviklingen går i den rigtige retning – men vi kan blive meget bedre endnu, og det fokus skal vi fastholde,” siger han.

Det nye system har desuden øget arbejdsglæden. 57% af kædens ca. 1500 medarbejderne oplever, at Sunset Boulevard med ændringerne er blevet en bedre arbejdsplads, mens kun ca. 11% foretrækker Sunset Boulevard, som det var før implementeringen 1. januar 2023.

75% af salget sker digitalt

En central faktor bag burgerkædens succes er desuden ifølge Jens Broch fokus på innovation og digitale løsninger.

"Vores investeringer i digitalisering og teknologi har transformeret måden, vi driver vores forretning på. De seneste år er vi gået fra næsten intet digitalt salg til, at ca. 75% af den samlede omsætning nu foregår via digitale platforme,” siger han.

Sunset Boulevards brugervendte digitale platforme omfatter i dag online salg, app, selvbetjeningsenheder, SunsetToGo og loyalitetsprogrammerne SunsetPoint og SunsetPLUS.

Ekspanderer til udlandet i 2024

Sunset Boulevard har i alt 46 restauranter i Danmark, 3 i Grønland og 1 på Færøerne. I andet halvår af 2024 åbner Sunset Boulevard kædens første restaurant uden for Rigsfællesskabets grænser med omkring 100 siddepladser ved Fleggaard i Harrislee. Allerede ved offentliggørelsen af årsresultatet for 2022 fremlagde Sunset Boulevard desuden planer om at åbne i Norge. Efter en række indledende øvelser og erfaringer i 2023 forventer kæden nu at kunne realisere planerne:

”Vi er gået ind i det nye år med store mål og ambitioner. I 2024 åbner vi restauranten i Tyskland, træder forventeligt ind på det norske marked med vores nyeste restaurantkoncept ’Grab’ nGo’, åbner 3-4 nye restauranter i Danmark og sætter yderligere skub under virksomhedens digitale udvikling. Og vigtigst af alt skal vi holde fokus på at blive bedre og bedre til at give gæsterne en god oplevelse i vores i restauranter hver eneste dag,” siger Jens Broch.

Kontakt PR Partner, Pia Tobberup tlf. 61764234, mail: presse@sunset-boulevard.dk

Jens Broch
Jens Broch

Sunset Boulevard er landets største danskejede fastfoodkæde med 46 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og tre i Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1500 medarbejdere i Danmark.

Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996 og var i de tidligste år mest kendt for sine sandwich. I dag udgør burgere med oksekød fra fritgående irsk kødkvæg hovedparten af menuen og salget.

I juni 2022 indførte Sunset Boulevard 4-dages arbejdsuge på hovedkontoret og øgede i den forbindelse effektiviteten og arbejdsglæden med en række nye værktøjer og indsatser. I januar 2023 ændrede kæden også praksis i restauranterne med et nyt mere medarbejderadfærds- og gæstefokuseret performancesystem, der har øget medarbejder- og gæstetilfredsheden.

Kæden har hovedkontor i Kolding og er ejet af den danske erhvervsmand Jeppe Droob.