EIFO-analyse: Trods nedgang på landsplan, holder Nordsjællands iværksættere niveau

Der findes stadig mange gode forretningsideer i det nordsjællandske. 2864 iværksættere etablerede i forgangne år virksomhed i de nordsjællandske kommuner. Det viser en ny analyse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO.

”Når man kigger ned over kommunelisten, ses det, at der trods faldet er god aktivitet i alle kommuner – og at flere kommuner har leveret et plus er stærkt gået," konstaterer Jonas Kristiansen, der er ansvarlig for EIFO’s SMV- og iværksætterrettede indsats i Østdanmark.

Selvom det generelt er blevet sværere for danske iværksættere at etablere sig og at færre i 2023 stiftede ny virksomhed, så er der fortsat godt gang i det nordsjællandske iværksætteri. Det viser en ny analyse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO.

Ifølge analysen, der i år også omfatter enkeltmandsvirksomheder, blev der i Nordsjælland i 2023 registreret 2864 nye iværksættervirksomheder, hvilket er et fald på kun 0,6 pct. eller 18 virksomheder. Dermed holder iværksætteriet i Nordsjælland næsten niveauet fra 2022.

Til sammenligning blev der i hele landet stiftet 34.544 nye virksomheder i 2023, hvilket er 2228 færre end i 2022, svarende til et fald på 6 pct.

”Usikkerheden om den økonomiske situation og den høje inflation har gjort det sværere for danske iværksættere at etablere sig, men det preller tilsyneladende af på de nordsjællandske iværksættere, der næsten matcher samme antal nye virksomheder som i 2022,” konstaterer Jonas Kristiansen, der, som ansvarlig for EIFO’s SMV- og iværksætterrettede indsats i Østdanmark, jævnligt møder både iværksættere og etablerede SMV’er, der søger risikovillig kapital til vækstrejsen, deres internationalisering eller grønne omstilling.

Rudersdal, Helsingør og Hillerød topper listen

I Nordsjælland er det Rudersdal Kommune, der topper med 412 nystiftelser, hvilket er seks virksomheder flere end i 2022. Derefter følger Helsingør Kommune med 396 nystiftelser og Hillerød Kommune med 314. Der er således en mindre tilbagegang i de to sidstnævnte kommuner på hhv. 22 og 29 virksomheder.

Derimod er der i 2023 stiftet flere nye iværksættervirksomheder i Fredensborg, Furesø, Hørsholm og Halsnæs.

Danmarkskortet over antallet af nye iværksættere i 2023.

Region Hovedstaden leverer flest iværksættere

Mens antallet af nye iværksættere i Nordsjælland nogenlunde holdt niveau, leverer Region Hovedstaden med 14.189 nye iværksættervirksomheder under ét en tilbagegang på 5,9 pct.

Ifølge EIFO’s analyse bevarer Region Hovedstaden dog sin placering som den ubetinget største leverandør af iværksættervirksomheder i landet, efterfulgt af Region Midtjylland med 6963 virksomheder og Region Syddanmark med 6153. Derefter følger regionerne Sjælland og Nordjylland med henholdsvis 4401 og 2838 nye iværksættervirksomheder i 2023.

Fordelingen følger samme mønster som tidligere år. Generelt har den geografiske fordeling i andelen af nye virksomheder regionerne i mellem været meget stabil de seneste år, fremgår det af EIFO’s opgørelse.

”Når man kigger ned over kommunelisten, ses det, at der trods faldet er god aktivitet i alle kommuner – og at flere kommuner har leveret et plus er stærkt gået. Tilstanden vidner om, at det trods den aktuelle økonomiske situation kan lade sig gøre at stifte virksomhed og alt andet lige få finansiering til den,” siger Jonas Kristiansen.

Se hele analysen og kommunelisten her

Danmarkskortet over antallet af nye iværksættere i 2023.

Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) er danske virksomheders fælles indgang til risikovillig statslig finansiering.

EIFO er skabt ved en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond i begyndelsen af 2023.

EIFO er Danmarks nationale erhvervsfremmebank, investeringsfond og eksportkreditinstitut i én og samme finansielle institution. Vi udnytter synergier på tværs og bidrager med lån, garantier, kautioner, egenkapital- eller fondsinvesteringer til virksomheder, fonde m.m.

EIFO har et samlet forretningsomfang på omkring 150 mia. kr. i Danmark og ude i verden, og EIFO har mere end 5.000 kunder. Sammen gør vi Danmark rigere på det, der gør en forskel.