Fynske Bank

Storentreprenør får hæder for sit aftryk på den fynske byggebranche

Den 71-årige thuriner Claus Larsen blev fredag hædret med Fonden for Fynske Bank Prisen for sit mangeårige arbejde i Fyns største entreprenørkoncern, Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn.

Den fynske storentreprenør Claus Larsen blev fredag hædret med Fonden for Fynske Bank Prisen for sit mangeårige arbejde i Fyns største entreprenørkoncern, Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn. Fra højre: Claus Larsen, Henning Dam, direktør for Fynske Bank og Kirsten Elkjær, regionsdirektør for Fynske Bank Svendborg. Fynske Bank

Den nu afgåede koncerndirektør, Claus Larsen, fik fredag den 12. januar overrakt Fonden for Fynske Bank Prisen for sit lange arbejdsliv i den sydfynske entreprenørbranche. Claus Larsen modtog også 100.000 kroner, som han giver videre til unge med særlige behov ved Thurø Sejlklub.

Claus Larsen har haft et langt liv inden for byggebranchen, siden han i 1978 blev selvstændig, da han som tømrermester købte sin læreplads, det tåsingske tømrerfirma Kaj Larsen. Ti år efter købte han tømrerfirmaet S. Guldfeldt Nielsen, og 2007 blev entreprenørvirksomheden Hans Jørgensen & Søn også købt. I alt er det blevet til et opkøb af 25 virksomheder, og i dag beskæftiger koncernen 330 medarbejdere i Odense, Svendborg og resten af Fyn, hvoraf knap 40 er lærlinge. Claus Larsen kærer for hver og én af sine medarbejdere og lærlinge, og derfor blev Guldfeldt kåret til årets arbejdsplads 2021.

-  Claus Larsen har betydet meget for Svendborg og egnen på Sydfyn. Navnet Guldfeldt er velkendt fra mange byggepladser i området, og på resten af Fyn. Han har været med til at udvikle bybilledet og ikke mindst lokalmiljøet, hvor Claus bl.a. støtter op om sport og foreningslivet på Fyn. Sammen med sit mangeårige fokus på trivslen blandt de ansatte, så er Claus den rigtige til at modtage Fonden for Fynske Bank Prisen, siger Kirsten Elkjær, regionsdirektør for Fynske Bank i Svendborg.

Koncernen har adresse i Odense, men Claus Larsen har fastholdt sin tilknytning til den sydfynske muld, hvor der i Svendborg fortsat er en stærk lokal afdeling af Guldfeldt.

Pengene går til unge med særlige behov

Da Claus Larsen modtog prisen og checken på 100.000 kroner, var han afklaret med, hvad pengene skal bruges til.

- Først og fremmest er jeg stolt og beæret over at modtage sådan en flot pris. Det fine beløb giver jeg videre til Thurø Sejlklubs afdeling for unge med særlige behov. Jeg har altid sejlet meget og nydt det, og jeg synes, at unge med særlige behov også skal opleve glæden ved at sejle. De har det svært nok i forvejen, så al den hjælp og omsorg de kan få, skal de have, lyder det fra Claus Larsen.

Trods de mange år som direktør og ejer har Claus Larsen aldrig ejet en computer. Trods det har Claus Larsen dog sørget for at gøre sin koncern mere digital, og alle medarbejdere har fået tablets og smartphones. Der har altid været et stort fokus på medarbejdernes og lærlingenes trivsel, samtidigt med at koncernen har udviklet sig hen imod en mere bæredygtig tilgang til branchen.

- Siden 1979 har jeg kørt effektiv efteruddannelse for alle medarbejdere, hvilket var helt uhørt på det tidspunkt. Det udvikler medarbejderne og så skaber det jo en bedre kvalitet i arbejdet. Det er vigtigt, at vi har en bæredygtig koncern, og det indebærer en miljørigtig tilgang til materialer, forbrug og ikke mindst genbrug. Og så er det rigtig vigtigt at medarbejderne trives, og alle har noget at lave. Vi er jo en stor gruppe af medarbejdere, men der er nok opgaver, siger Claus Larsen.

Sammen med prisen og de 100.000 kr. fulgte også et unikt kunstværk af kunstneren Sabine Jensen. En bronzeskulptur af Pigen med det Gyldne Kompas – en pige, der roligt står og holder sit kompas, som nok skal vise vejen frem. Værket er passende til Claus Larsen, der i mange år har stået ved roret og udvist ro og overblik, mens han har navigeret i en svær branche.

Kort om ’Fonden for Fynske Bank Prisen’
Fonden for Fynske Bank uddeler fire priser på Fyn og i Trekantområdet hvert år. Baggrunden for prisen er et ønske om at belønne gode initiativer og entusiastiske ildsjæle i de lokalområder, som Fynske Bank er en del af. ’Fonden for Fynske Bank Prisen’ blev uddelt for første gang i 2018.

Billeder

Den overrakte bronzeskulptur, Pigen med det Gyldne Kompas – en pige, der roligt står og holder sit kompas, som nok skal vise vejen frem. Skulpturen er skabt af kunstneren Sabine Jensen.
Download
Det var en rørt Claus Larsen, der modtog den flotte hæder.
Download
Claus Larsen modtog en bronzeskulptur lavet af kunstneren Sabine Jensen og en check på 100.000 kroner, som Claus Larsen giver videre til Thurø Sejlklubs afdeling for unge med særlige behov. Fra højre: Claus Larsen, Henning Dam, direktør for Fynske Bank og Kirsten Elkjær, regionsdirektør for Fynske Bank Svendborg.
Download
De ansatte ved Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn var mødt talstærkt op til fælles morgenbrød ved fredagens prisoverrækkelse.

Kort om Fynske Bank

Fynske Bank har 10 filialer på Fyn, i Trekantområdet og i Aarhus. Hovedkontoret ligger i Svendborg med sæde for bestyrelse og direktion. Banken beskæftiger i dag cirka 190 medarbejdere. Mere information på www.fynskebank.dk