Bog & idé

Bogomsætning sætter rekord hos Bog & idé i 2023

Igen i 2023 vækster Bog & idé  bogomsætningen og sætter rekord i varekategorien. Bøgerne fylder næsten halvdelen af al salg i detailkæden, og året har været præget af store bestsellere, stærke titler og en særlig ny trend i danskernes køkkener.

Danmarks største boghandlerkæde Bog & idé kan med sine 112 fysiske butikker og webshoppen bog-ide.dk se tilbage på 2023, hvor omsætningen på bøger er vækstet med mere end 4% sammenlignet med 2022, ligesom andelen af solgte bøger også fylder mere i det samlede salg i kæden end året før. ”Hos Bog & idé ser vi tilbage på et fantastisk bogår og glæder os over de mange, mange læseoplevelser danskerne har fundet hos os, fortæller Marianne Lyngby Pedersen, administrerende direktør hos Bog & idé. Bogsalget fylder næsten halvdelen af kædens samlede omsætning i 2023.

Der er blevet solgt rigtig mange bøger i hele 2023, og ikke mindst mange forskellige bøger. ”Vi har langet mere end 88.000 forskellige titler over disken til læselystne danskere. Det viser, at bogen kan noget helt særligt, fordi den er så mangfoldig og rammer hele bredden af læsere. Vi har mange tusinde titler, der kun bliver solgt ganske få eksemplarer af, og hos os er det faktisk kun 735 titler, der sælger mere end 1.000 stk. i løbet af et år,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Bestsellerlisten stikker i alle retninger
Netop bredden har været stor hos Bog & idé i 2023, og de mest populære titler har således ikke meget til fælles, men stikker i hver deres retninger i forhold til både genre og målgrupper. På Bog & idés top20 liste for hele året findes store titler af store forfattere. ”Det er alt lige fra ’Vanedyr’ af Nicklas Brendborg, der med sin enormt populære bøger virkelig har ramt danskernes med sin forskning om, hvordan vi lever vores liv. Til store fortællinger som ’Lysets våben’ af Ken Follet, ’De bedste familier’ af Kim Blæsbjerg og naturligvis den længeventede afslutning på Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-serie med krimiromanen ’7 m2 med lås’”, siger Marianne Lyngby Pedersen.

Alle ville med bussen
I slutningen af året oplevede Bog & idé en massiv interesse for en helt særlig børnebog, der endte med at blive den mest omtalte bog i 2023. Jakob Martin Strids nyeste værk ’Den fantastiske bus’ blev revet af hylderne lige fra udgivelsesdatoen, og i Danmarks største boghandlerkæde, blev der lynhurtigt meldt alt udsolgt. ”Efterspørgslen var langt højere end antallet, der var til rådighed. Kompleksiteten ved at få trykt så stor en bog gjorde, at vi ikke kunne servicere denne store efterspørgsel op til julehandlen. Heldigvis er en ny klassiker født, og bogen kommer til at vække glæde i de danske børnefamilier mange år frem", fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Danskernes favoritjulegave gav ekko i bogsalget
Det har været svært at tale om julegaver i 2023 uden også at høre ordet airfryer. Årets helt store julegave blandt danskerne har været den populære køkkenmaskine, og det har også kunne mærkes hos Bog & idé. ”Den store efterspørgsel på airfryeren har vi også oplevet i vores butikker, hvor salget af bøger med opskrifter til mad lavet i airfryer er ti gange større, end vi oplevede i 2022,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen. Hele tre bøger med airfryer-opskrifter endte på top20 listen over mest solgte bøger i 2023 i Bog & idé.

Danskerne giver læseoplevelserne videre til hinanden
I 2022 eksploderede salget af engelske bøger godt hjulpet på vej af TikTok, hvor unge over hele verden deler læseoplevelser med hinanden via hashtagget BookTok. ”Vi oplever stadig en stor interesse for de engelske bøger i vores butikker, og salget er i 2023 steget med yderligere 19% efter vores vilde 2022-tal i den kategori,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Generelt oplever Bog & idé, at danskerne deler deres boganbefalinger og læseoplevelser med hinanden. Komponist Benjamin Koppel udkom med sin debutroman ’Annas sang’ i 2022, hvor bogen blev én af årets bedst sælgende. ”Den roman er så stærk og vedkommende, at den faktisk ender med også at være blandt de bedst sælgende i 2023. Det vidner om, at vi vælger bøger ud fra, hvad vi får anbefalet fra venner og bekendte. Bøgerne kan samle os, og det er netop de gode læseoplevelser, der gør, at vi også kan sælge bøger i morgen," slutter Marianne Lyngby Pedersen.

Marianne Lyngby PedersenAdm. direktørIndeks Retail A/S

Står til rådighed for udtalelser til indslag, interviews, artikler o.l., som har relevans for branchen, vores butikker og vores brand.

Tlf:20235936

Information om Bog & idé

Bog & idé
Mossvej 2
8700 Horsens

76752000

Bog & idé er Danmarks størstehttps://www.bog-ide.dk/ boghandlerkæde med 112 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.

Kæden havde i 2022 en omsætning på 1,3 milliarder.

Bøger udgør knap halvdelen af forretningen, mens kontor- og trendvarer, brætspil, puslespil og lignende udgør resten.

Bog & idé er en frivillig kæde. Grundstenen blev lagt i 1969, men både navn og struktur har ændret sig meget siden.

Bog & idé er tilknyttet kædekontoret, Indeks Retail A/S, som også er kædekontor for hhv. BOGhandleren og Legekæden.

Følg pressemeddelelser fra Bog & idé

Flere pressemeddelelser fra Bog & idé