Ny pant-fabrik i Fredericia opføres af entreprenør fra Holstebro

Når byggeriet af Dansk Retursystems nye, højteknologiske pant-fabrik i Fredericia går i gang, bliver det med den vestjyske entreprenørvirksomhed Gråkjær som totalentreprenør på byggeriet. Fabrikken på ca. 12.000 m2 skal opføres på Bundgårdsvej 6, og når den står klar i udgangen af 2025, vil den kunne håndtere over 2,5 millioner flasker og dåser om dagen.

Gråkjær skal bygge Dansk Retursystems nye fabrik i Fredericia. På billedet ses Gråkjærs CEO Henrik Skaarup (tv) og Dansk Retursystems adm. direktør Lars Krejberg Petersen. Foto: Dansk Retursystem

Danskerne panter stadig mere, og for fortsat at kunne tage imod de mange af flasker og dåser, der hver dag pantes, vil Dansk Retursystem bygge en ny, højteknologisk fabrik i Fredericia til at håndtere de indsamlede flasker og dåser vest for Storebælt.

Tidligere på året købte Dansk Retursystem grunden på Bundgårdvej 6 til fabrikken, og til opførelse af bygningen har Dansk Retursystem efter en udbudsrunde netop indgået et samarbejde med entreprenørvirksomhed Gråkjær i totalentreprise.

”Vi ser frem til samarbejdet med Gråkjær, som vi er sikre på kan skabe de bedste nye rammer for os på den nye fabrik. Gråkjær har bred erfaring indenfor industrielt byggeri og projektering, så vi overlader trygt den opgave til dem”, siger Lars Krejberg Petersen, adm. direktør i Dansk Retursystem.

Dansk Retursystem har i dag fabrik og logistik fordelt på to adresser i Hedensted, men det hele bliver nu samlet i en fabrik på 12.000 m2 fordelt på fire store haller samt indskudt dæk til kontorer, kantine, omklædningsfaciliteter mv. Bygningen bliver ca. 12,5 meter høj.

Henrik Skaarup, CEO ved Gråkjær udtaler: ”Vi er i Gråkjær utroligt glade og stolte over at være blevet tildelt kontrakten på opførelse af den nye pantfabrik i Fredericia for Dansk Retursystem. Vi ser frem til at bringe vores kompetencer og viden i spil, udnytte vores samarbejdsevner og sikre efterlevelse af krav til processer og dokumentation, alt sammen for opnå en tryg rejse igennem hele projekterings- og byggeforløbet. Gråkjær blev tildelt opgaven efter at have leveret det bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor vi har tilbudt en robust og fleksibel fabrikshal, og det imødekommer Dansk Retursystems behov for håndtering af pantprodukter og den konstante udvikling inden for maskinteknisk teknologi. Vi værdsætter den gode udbuds- og forhandlingsproces, der har været, og vi ser frem til et frugtbart samarbejde og en succesfuld gennemførelse af projektet”.

Gråkjær gennemfører byggeprojektet i totalentreprise med SKALA Arkitekter og ISC Rådgivende Ingeniører som underrådgivere. Gråkjær overtager alle tegninger og beskrivelser af projektet og leverer derefter samtlige byggefaglige ydelser ved opførelsen af den nye fabrik.

Byggeriet går i gang i det nye år, og den nye fabrik skal stå klar ved udgangen af 2025, hvor den skal kunne tage imod over 2,5 millioner flasker og dåser, der efter sortering på fabrikken sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem har en tilsvarende fabrik i Høje Taastrup, som håndterer de flasker og dåser, der pantes øst for Storebælt.

Fakta:

Gråkjær Holding A/S er en totalentreprenør, der opfører små og store byggerier til erhverv, bolig og landbrug. Med udgangspunkt i vestjyske værdier, store ambitioner og 50 års erfaring opfører Gråkjær alt fra erhvervsejendomme, produktionslokaler og kontordomiciler til boligbyggeri, multiarenaer og landbrugsbyggerier. Gråkjær har domicil i Holstebro og egen tegnestue, miljøcenter og håndværkere. Virksomheden beskæftiger mere end 100 medarbejdere samt en lang række underentreprenører, arkitekter og ingeniører.

Dansk Retursystem driver det danske pantsystem og sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 223.000 tons CO2 årligt. Sidste år pantede danskerne 2 milliarder flasker og dåser. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Kontaktperson hos Dansk Retursystem: Pressekontakt Mette Klint, tlf. 30671390.
Kontaktperson hos Gråkjær: CEO Henrik Skaarup, tlf.: 2210 6706, e-mail: hs@graakjaer.dk

Gråkjær skal bygge Dansk Retursystems nye fabrik i Fredericia. Dansk Retursystems Adm. direktør Lars Krejberg Petersen (tv) underskriver kontakten med Henrik Skaarup, CEO ved Gråkjær
Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen og Fredericias borgmester Steen Wrist på Dansk Retursystems nye grund i Fredericia
Dansk Retursystems grund i Fredericia