Mange danskere fejrer jul på højskoler: Vil undgå ensomhed og gaveræs

Flere højskoler oplever stigende efterspørgsel på deres julekurser, viser rundspørge. Folk kommer for at få en gavefri jul og have nogen til at fejre højtiden med, lyder det.

Højskolen Marielyst er en af de ni højskoler, der i år tilbyder kurser hen over juledagene. Her oplever man øget interesse for kurserne. Højskolen Marielyst.

Når skoler laver nye kurser, kan der ofte gå lidt tid, før folk opdager dem og melder sig til. Det var dog ikke tilfældet, da Struer Højskole sidste år åbnede for tilmeldingerne til sit første julekursus, der skulle afholdes i 2023.

Efter halvanden måned var kursets 41 pladser udsolgt, og her kort inden jul er der fortsat 18 på venteliste.

”Fællesskaber er særligt vigtige i juletiden, og efterspørgslen er stor,” lyder det fra Jette Kjeldgaard Jacobsen, der arbejder med administration og markedsføring på højskolen.

Struer Højskole er ikke ene om at opleve stor efterspørgsel på sine kurser i juledagene. Det viser en rundspørge, Folkehøjskolernes Forening har lavet blandt de i alt ni højskoler, som i år tilbyder ét eller flere kurser hen over juledagene. Udover Brenderup Højskole på Fyn, som stadig har to ledige pladser, melder alle om udsolgt.

Stigende efterspørgsmål

To højskoler udbyder i år julekurser for første gang. Af de resterende syv højskoler mærker tre den samme store efterspørgsel som tidligere år, mens fire melder om en stigende efterspørgsel. Det gælder blandt andet på SeniorHøjskolen – Nørre Nissum, som oplever at starte på ventelisterne tidligere og tidligere. I år var højskolens nytårskursus udsolgt i februar og julekurset i april.

Som ved alle skolens andre kurser er målgruppen seniorer, men højskolen oplever, at deltagerne ved både jul og nytår bliver yngre og yngre seniorer.

Også Højskolen Marielyst melder om stigende interesse. 82 deltager i år på kurserne, som kombinerer den traditionelle julefejring med foredrag, udflugter og koncerter. Pladserne var udsolgt et års tid inden, og der er ifølge forstander Christian Schou en ”lang, lang venteliste”.

”Nogle savner selskab, og andre synes, julen er hyggeligst på højskole. Karakteristisk er nok også, at mange finder jul med især børnebørn og oldebørn alt for materialistisk og gavefikseret,” siger Christian Schou.

Folk søger selskab og en gavefri jul

I alt deltager over 600 mennesker på højskolekurser i julen i år. Ifølge højskolerne er der primært tale om seniorer, som kommer alene eller i par.  Mange er gengangere, og fælles for dem er, at de kommer for selskabet og for en jul med færre gaver og mere indhold.

På Vallekilde Højskole, som også oplever øget interesse i julen, er cirka en fjerdedel af de 67 tilmeldte kursister gengangere, der har gjort højskolen til en del af deres juletradition. Andre er enlige, som enten ikke har børnene i julen eller har været ude for en større hændelse i deres liv som et dødsfald. Og så er der enlige og par, der fravælger en jul med sammenbragte familier, og enlige, der gerne vil holde jul med andre.

Vigtigt tilbud

Hos Folkehøjskolernes Forening er erfaringen også, at julekurserne har stor betydning. Det er vigtigt tilbud, siger Lisbeth Trinskjær, der er formand for foreningen.

”Vi ved fra de højskolerne, der laver kurserne, at det giver mange mennesker en følelse af fællesskab og mening i julen, som både kan være en højtid med stor glæde og stor sorg. Som skoleform vil vi gerne tilbyde flere kurser over jul og nytår, da vi ved, at tilbuddet er efterspurgt, og at pladserne nemt ville blive fyldt op. Udfordringen er desværre, at det både er ressourcekrævende og dyrt for skolerne at lave,” siger hun.

De holder julekurser i 2023

Rødding Højskole
Højskolen Mors
Nørgaards Højskole

Læs mere om højskolernes korte kurser

Korte højskolekurser kaldes ofte for sommerkurser, men der afholdes korte kurser hele året. Et kort kursus er for dig, der vil bruge en uge eller to på at dyrke dine interesser i et fællesskab med andre.

Læs mere om de korte kurser her, og find et kursus for dig.