Hundredvis af unge fra hele Europa holder stort topmøde i Danmark: ”En unik platform til at forme vores fælles europæiske fremtid”

I næste uge mødes over 100 europæiske unge til et topmøde på Ungdomsøen ud for København. Mødet skal styrke deres egen stemme og indflydelse frem mod EP-valget.

Young Europe is Voting er et samarbejde mellem Højskolerne, Nyt Europa og Ungdomsøen, som skal styrke unges stemme, indflydelse og engagement. Danni Folman Holm Nielsen/Højskolerne

Hvilke politiske dagsordener optager europæiske unge mest, og hvad skal der til for at styrke de yngre generationernes indflydelse og deltagelse ved Europa-Parlamentsvalg?

Hvis man ønsker svar på de spørgsmål, kan man med fordel rette blikket mod en lille ø ud for København d. 23.-26. maj. Her samles over 100 unge fra 32 forskellige lande til det store ungdomstopmøde Young Europe is Voting for at lære, debattere og formidle deres fælles visioner forud for Europa-Parlamentsvalget, der i Danmark løber af stablen d. 9. juni.

Bag arrangementet står Nyt Europa, Højskolerne og Ungdomsøen, som alle gerne vil være med til at styrke unges stemme, indflydelse og engagement.

”Formålet med Young Europe is Voting er at skabe engagement på tværs af Europa. De unge er interesserede i udfordringer, der går på tværs af grænser – klimaforandringer, migration og det, at vores fundamentale rettigheder udfordres. For at øge de unges valgdeltagelse har vi derfor skabt et forum, hvor de på tværs af Europa kan mødes for at diskutere de vigtige problematikker. De kommer med bud på Europas fremtid, som vi hjælper med at få fremsat til det politiske niveau, og deres engagement og drive er vi sikre på får endnu flere unge til at stemme til valget,” siger Julie Rosenkilde, der er sekretariatsleder hos Nyt Europa.

Workshops og politikermøder

Young Europe is Voting begynder allerede den 20. maj, hvor de danske og internationale unge mødes på seks højskoler rundt i landet for sammen at dykke ned i europæisk historie, identificere udfordringer og pege på løsninger.

Torsdag ankommer de alle til Ungdomsøen, hvor der er debatter og workshops. Lørdag præsenterer de deres visioner for en række politikere – herunder både medlemmer af og kandidater til Europa-Parlamentet.

Blandt weekendens deltagere er, foruden de internationale unge, højskoleelever fra Krogerup Højskole, Idrætshøjskolen Aarhus, Vrå Højskole, Gymnastikhøjskolen i Ollerup, Grundtvigs Højskole og Den Internationale Højskole i Helsingør.

Blandt workshopunderviserne finder man både den anerkendte danske digter Caspar Eric, den spanske aktivistiske illustrationskunstner Sara Jansen Avecilla og Julie Arrildt, der er politisk rådgiver om civilsamfund og menneskerettigheder.

Ifølge Marek Azoulay, der både er underviser på dette års workshops og tidligere topmødedeltager, er det vigtigt at involvere unge i både beslutningstagning og samfundsdeltagelse, fordi de spiller en afgørende rolle i at forme Europas fremtid.

”Young Europe is Voting giver os, den unge generation, en unik platform til at forme vores fælles europæiske fremtid. At samle 100 unge fra forskellige dele af Europa til dette topmøde er ikke bare vigtigt; det er afgørende for at skabe en demokratisk samtale om Europa. Det giver os muligheden for at udveksle ideer, udfordre status quo og skabe en stærkere forståelse for vores forskelligheder og ligheder. Mødet understreger, hvor vigtigt vores engagement er, og hvor stor vores rolle er i at drive de nødvendige forandringer for et stærkere og mere samlet Europa,” siger Marek Azoulay.

På de unges præmisser

Young Europe is Voting fandt for første gang sted i 2019, hvor blandt andre Lars Løkke Rasmussen, Margrethe Vestager og Margrete Auken deltog.

Ifølge Lisbeth Trinskjær, der er formand for Højskolerne, er topmødet med til at styrke unges tro på fremtiden og demokratiet.

”Med Young Europe is Voting fortæller vi politikere og beslutningstagere i hele Europa, at unge er vigtige for demokratiet. Og det hele sker på de unges præmisser. Det er dem, der bestemmer, hvad vi skal drøfte, og det er deres holdninger, der tæller. Det er vigtigt, at vi sørger for, at unge bevarer lysten til at deltage i demokratiske aktiviteter i både Danmark og Europa. Det håber vi at kunne bakke op om,” siger Lisbeth Trinskjær.

Listen Up: Hør, hvad de unge vil have på Europa-Parlamentets dagsorden

I forbindelse med valget giver Nyt Europa, Højskolerne og Ungdomsøen unge ordet og lader dem dele deres politiske ønsker til det nye Europa-Parlament.
Vi giver dem en stemme og motiverer andre unge til at huske at bruge deres op til og på valgdagen 9. juni.

SE VIDEO

Og find alle videoerne her.

Programpunkter, der kan være relevante for pressen:

• Mandag-onsdag: Mulighed for at besøge højskoler, som har besøg af europæiske unge.
  • Fredag: Aktiv workshopdag. Mulighed for on-site interviews med deltagere på Ungdomsøen.
  • Lørdag: kl. 15-17.30 Overlevering fra ungdommen til politikerne. Samtaler og taler mellem politikere og deltagere

Den 23.-26. maj samles over 100 unge fra 32 forskellige lande til det store ungdomstopmøde Young Europe is Voting for at lære, debattere og formidle deres fælles visioner forud for Europa-Parlamentsvalget.
Unge fra 32 forskellige lande deltager i Young Europe is Voting på Ungdomsøen ud for København.
Lørdag d. 25. maj præsenterer de unge deres visioner for en række politikere – herunder både medlemmer af og kandidater til Europa-Parlamentet.
Ungdomsøen åbnede i 2019 og er en ø, hvor danske unge kan arrangere events, deltage i engagerende kurser og møde nye venner.