HK: Yderligere skattelettelser rejser centrale spørgsmål om social balance

Prioritering af flere penge til skattelettelser til blandt andet arvinger rejser centrale spørgsmål om den sociale balance i den samlede skattereform - og ikke mindst om de varslede besparelser på SU og i driften af den offentlige sektor.

- Jeg har meget klart meldt ud, at vi ikke er imod skattelettelser målrettet almindelige lønmodtagere, hvis der er råd, og velfærden er på plads. Derfor er det positivt med et forhøjet beskæftigelsesfradrag. Men selvom vi har kvitteret for nogle gode takter i form af velfærdsløft i regeringens 2030-plan, så spøger de løbende meldinger om fyringer på eksempelvis sygehuse fortsat, siger HK’s forbundsformand Anja C. Jensen.

- Spørgsmålet er, hvad det er, vi som samfund ikke har råd til, når vi prioriterer penge til skattelettelser i toppen? Vi står overfor, at det sjette SU-år skal sløjfes. Besparelser på den offentlige administration står for eksempel fortsat ved magt. Det er potentielt kerneopgaver i driften af både velfærd og virksomheder, som politikerne bruger som hæveautomat i den spareøvelse. Det drejer sig blandt andet om HK’ere, der hjælper børn og forældre i svære situationer i familieretshuse eller sidder ved telefonerne på sygehusene, så læger og sygeplejersker kan bruge tiden hos patienterne, siger HK’s forbundsformand Anja C. Jensen.