Alkoholreklamenævnet

Bar i Aalborg brød regler om reklame for alkohol til unge

Del

Storm P Beer & Cocktails i Jomfru Ane Gade i Aalborg har i strid med reglerne markedsført drikkevarer med alkohol over for unge.

Alkoholreklamenævnet konstaterer i en afgørelse, at den aalborgensiske bar, Storm P Beer & Cocktails i Jomfru Ane Gade, har reklameret for alkohol over for unge i modstrid med nævnets markedsføringsregler.

Storm P Beer & Cocktails målrettede i sommer en særlig ”studenterpakke” til nyudklækkede studenter. Af billedmaterialet i markedsføringen fremgik blandt andet et billede af en studenterhue samt billeder af personer iført studenterhuer i direkte sammenhæng med billeder af alkoholprodukter.

Alkoholreklamenævnet bemærker derfor i sin afgørelse, at der er tale om markedsføring af alkohol målrettet studenter, og det er i modstrid med nævnets retningslinjer. De tillader ikke alkoholmarkedsføring over for børn og unge, hvilket også omfatter kommende og nyudklækkede studenter.

Alkoholreklamenævnets retningslinjer opererer ikke med en skarp 18 års-grænse i forhold til begrebet ”børn og unge”, og derfor kan unge over 18 år ud fra konkrete omstændigheder være beskyttet af retningslinjernes forbud mod markedsføring af alkohol.

”Barer, diskoteker og andre skal være opmærksomme på de situationer, hvor målgruppen aldersmæssigt ligger omkring 18 år, det vil sige de 15-21-årige. Over for denne målgruppe gælder et totalt alkoholmarkedsføringsforbud. Derfor ser Alkoholreklamenævnet alvorligt på den omstændighed, at det særlige beskyttelseshensyn, som erhvervsdrivende er forpligtet til at udvise over for børn og unge, er tilsidesat af Storm P Beer & Cocktails”, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Storm P Beer & Cocktails tilkendegiver i et svar til Alkoholreklamenævnet et ønske om at overholde retningslinjerne og efterspørger vejledning hertil, hvilket nævnet tager til efterretning.

Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Storm P Beer & Cocktails’ markedsføring af alkohol ikke er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer.

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye