
J-dag-karavane brød regler om markedsføring af alkohol
En karavane med julebryg fra Albani benyttede aggressiv markedsføring og markedsførte alkohol over for unge, konstaterer Alkoholreklamenævnet, der udtaler kritik af Royal Unibrew, men tager til efterretning, at bryggeriet har afbrudt samarbejdet med karavanen.
På baggrund af en klage over markedsføring på J-dag af øl fra Albani, ejet af Royal Unibrew, udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Royal Unibrew.
Nævnet tager til efterretning, at bryggeriet har afbrudt samarbejdet med en karavane, som kørte igennem Odense og uddelte julebryg på J-dag den 3. november, samt at bryggeriet har indskærpet, at alle aktiviteter og markedsføring i forbindelse med J-dag fremover vil ske indendørs på restaurationer med henblik på at sikre, at alkoholmarkedsføring alene rettes mod personer, der er over 18 år.
Klagen tog udgangspunkt i en TV2-dokumentar, hvor man kunne se en karavane med musik og juleudklædte personer bevæge sig gennem Odense. Personerne ombord på karavanen udskænkede gratis julebryg til blandt andre unge mennesker på vejen, også gennem en såkaldt ”øl-bong”, som blev brugt til at indtage julebryg på meget kort tid. Mindst tre af disse unge var under 18 år.
”På baggrund af dokumentaren er det Alkoholreklamenævnets vurdering, at karavanen benytter aggressiv markedsføring af alkohol og opfordrer til umådeholdent alkoholforbrug, endda over for personer under 18 år, hvilket er i klar strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer”, siger Alkoholreklamenævnets forperson, Marlene Winther Plas.
I et svar til nævnet anfører Royal Unibrew, at karavanen hverken er iværksat eller initieret af Royal Unibrew, men er et frivilligt initiativ. Royal Unibrew anfører desuden, at der ikke foreligger en aftale om markedsføring af Albani eller øvrige produkter fra Royal Unibrew i forbindelse med karavanen, som Royal Unibrew har sponsoreret med 10 fustager øl, plastkrus samt julepynt.
Det er ifølge svaret højst overraskende for Royal Unibrew, at karavanen udskænker Albanis ølprodukter til personer under 18 år, samt at karavanen medbringer en såkaldt ”øl-bong”. På baggrund af dokumentarudsendelsen har Royal Unibrew øjeblikkeligt afbrudt samarbejdet med karavanen, fordi Royal Unibrew ikke ønsker at støtte udskænkning til personer under 18 år eller gennem ”øl-bong”.
Alkoholreklamenævnet vurderer, at Royal Unibrew har et medansvar for, hvordan samarbejdspartnere markedsfører virksomhedens produkter, uanset at Royal Unibrew ikke har været bekendt med det fulde omfang af karavanens ageren.
Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Royal Unibrew, men tager til efterretning, at bryggeriet har oplyst, at samarbejdet med karavanen er afbrudt og vil sørge for, at nævnets markedsføringsretningslinjer overholdes.
Kontakter
Rasmus Sand
Tlf:2090 6151Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.