Analyse: Det er ikke naturgivent, at beskæftigelsen falder nu

Industrien, byggeriet og detailhandlen forventer, at beskæftigelsen falder de kommende tre måneder. Det har de forventet tidligere, uden at et beskæftigelsesfald har materialiseret sig. Arbejdsmarkedet er meget stærkt, og selvom beskæftigelsen nok vil falde på et tidspunkt, er det ikke givet, at det er lige nu. Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

BESKÆFTIGELSE

Virksomhederne forventer, at beskæftigelsen vil falde. Men ifølge ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) på baggrund af data fra Danmarks Statistik har virksomhedernes forventninger i en årrække været en dårlig indikator for, hvordan beskæftigelsen faktisk har udviklet sig.

"Vi skal nok forvente et fald i beskæftigelsen, men det er ikke naturgivent, at det kommer til at ske lige nu," siger Sofie Holme Andersen, cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Danmarks Statistik offentliggør hver måned resultatet af en spørgeskemaundersøgelse, hvor en række virksomheder bliver bedt om at melde deres forventninger til beskæftigelsen i de kommende tre måneder ind. På den måde kan man se, hvilke forventninger virksomhederne samlet set har til den private beskæftigelse i Danmark.

Spørgsmålet er, hvor god en indikator for aktiviteten i økonomien, virksomhedernes forventninger er.

I analysen sammenholdes virksomhedernes løbende forventninger med, hvordan beskæftigelsen rent faktisk har udviklet sig siden 2015.

Analysen viser, at beskæftigelsens udvikling sjældent følger virksomhedernes forudgående forventninger. Det gælder både i industrien, byggeriet og detailhandlen.

”Vi vurderer, at vi nærmer os toppen af en højkonjunktur, og det taler for, at vi står over for et beskæftigelsesfald. For eksempel er vi i en teknisk recession,” siger Sofie Holme Andersen.

”Men når virksomhederne i industrien, i byggeriet og i detailhandlen forventer, at beskæftigelsen vil falde de kommende tre måneder, viser vores analyse, at man ikke bør tillægge det nogen særlig vægt. Hidtil har de kun i meget begrænset omfang forudsagt beskæftigelsens udvikling,” siger Sofie Holme Andersen.

Analysens hovedkonklusioner

• Beskæftigelsens udvikling følger sjældent virksomhedernes forudgående forventninger til netop beskæftigelsen. Både for industrien, byggeriet og detailhandlen er det svært at få øje på en sammenhæng.

• Derfor er virksomhedernes forventning til beskæftigelsen ikke en god indikator at bruge til at forudsige en eventuel vending i beskæftigelsen i den kommende tid.

• Andre indikatorer tæller antallet af jobannoncer og manglen på arbejdskraft, der fortsat viser et betydeligt pres på arbejdsmarkedet. Det trækker i retning af, at der fortsat går noget tid, før beskæftigelsen falder.

Analyse: Liberal Alliances spareplaner vil koste titusindvis af medarbejdere i det offentlige på fire år13.4.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis man gennemfører Liberal Alliances spareforslag i den offentlige sektor, svarer det til, at der i perioden 2026-2030 skal spares 30.000 offentligt ansatte væk, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). I samme periode øges medarbejderbehovet som følge af aldrende befolkning. Dermed efterlader Liberal Alliances politik et samlet gab på 39.000 medarbejdere.