Nomineret til CSR People Prize 2023: Danfoss gør en forskel ved at tage hånd om unge og deres uddannelse

Danfoss er en af de nominerede til CSR People Prize 2023. Nomineringen begrundes ud fra Danfoss' initiativer omkring social ansvarlighed på afdelinger over hele landet. Særligt på Danfoss’ eget uddannelsesprogram. Foto: Danfoss

Den globale industrivirksomhed er nomineret til CSR People Prize for at tage socialt ansvar. Nomineringen bygger særligt på Danfoss’ eget uddannelsesprogram med cirka 125 elever og lærlinge, hvor en del kommer fra kanten af arbejdsmarkedet.

Den globale industrivirksomhed Danfoss er én af seks frontløber-virksomheder, der er med i opløbet om to priser som årets mest socialt ansvarlige virksomheder. Specielt fremhæves Danfoss’ eget uddannelsesprogram med cirka 125 elever og lærlinge, som bliver fulgt tæt af instruktørerne.

Danfoss er nomineret til den fornemme CSR People Prize, der hvert år uddeles af videnshuset Cabi til de mest socialt ansvarlige virksomheder i to kategorier for virksomheder – med henholdsvis over 250 ansatte og under.

Nomineringen i kategorien for store virksomheder begrundes med en række initiativer omkring social ansvarlighed på afdelinger over hele landet. Juryen har valgt at lægge vægt på et program for uddannelse og rekruttering af lærlinge og elever, som sker systematisk via en HR- og lærlingeansvarlig. En del af de cirka 125 lærlinge og elever kommer fra kanten af arbejdsmarkedet.

Hos Danfoss modtages nyheden om nomineringen med stor begejstring. ”Danfoss vil gerne være med til at løfte det sociale ansvar,” siger Janne Bækgaard Sandholdt, Head of HR Operation Denmark:

”Vi er stolte over at få den anerkendelse af vores indsats, som foregår i alle afdelinger. Vi har valgt at etablere vores egen uddannelsesafdeling, og det giver os bedre mulighed for at sætte ressourcer ind på de elever og lærlinge, der ikke lige følger den snorlige vej. Vi arbejder ikke med kvoter, men rekrutterer mennesker, som vi tror på, og så følger vi dem tæt.”

Inspiratorer og rollemodeller

En erfaren jury har udvalgt de nominerede blandt et bredt felt af indstillede kandidater. Juryens formand Mette Rønnau, direktør for videnshuset Cabi:

”Feltet var stærkt, og hos store virksomheder møder vi dedikerede ledere, der i høj grad sørger for at forankre det sociale ansvar i virksomhedens strategi og kultur.”

Fra hele juryen, der består af seks mennesker med særlig indsigt i arbejdsmarkedet, erhvervslivet, forskningens verden, det kommunale beskæftigelsesområde og sociale investorer, lyder der stor ros til virksomhederne og deres ledere for engagementet.

De nominerede virksomheder optræder som rollemodeller for andre virksomheder både i lokalområdet og i deres respektive brancher. Fortællingerne fra de seks virksomheder rummer megen inspiration til andre virksomheder, der gerne vil gøre mere for at give unge og voksne på kanten af arbejdsmarkedet en chance, fastholde medarbejdere, der risikerer at blive afskediget eller forebygge nedslidning, stress eller mistrivsel.

CSR People Prize uddeles i år i to kategorier, og de nominerede er:

Virksomheder med over 250 ansatte:

• Enemærke & Petersen, entreprenørvirksomhed, Ringsted
  • Danfoss, industrikoncern, Nordborg
  • HKScan, kyllingeproducent, Vinderup.

Virksomheder med under 250 ansatte:

• Byens Kagemand, bagermester, Frederiks i Viborg
  • Den Jyske Kontrolcentral, kontrol og overvågning, Esbjerg
  • Raaby og Rosendahl, el-installatør, Hadsten.

Vinderne af hver af de to kategorier afsløres ved CSR People Prize 2023 tirsdag den 12. september 2023 i Turbinehallen i Aarhus.

Program for CSR People Prize 2023

Kontaktpersoner:

Mette Rønnau, direktør, Cabi, tlf.: 2083 4964, e-mail: mer@cabiweb.dk

Lasse Pedersen, kommunikationsmedarbejder, Cabi, tlf.: 2069 9616, e-mail: lap@cabiweb.dk

Janne Bækgaard Sandholdt, Head of HR Operation, Danfoss, tlf.: 2961 5940