Samarbejde på tværs af forvaltninger skaber flere fritidsjob

Langt flere unge skal have et fritidsjob. Det er målet med et nyt udspil, som regeringen præsenterede i mandags. Politikerne kan med fordel hente inspiration i Viborg Kommune, hvor et tværkommunalt fritidsjob-projekt har succes.

Et stærkt samarbejde mellem beskæftigelsesforvaltningen og børne- og ungeområdet i Viborg Kommune har ført til, at 230 unge mellem 13 og 17 år har fået et fritidsjob inden for det seneste halvandet år. Videnshuset Cabi

Med mandagens udspil ”Flere unge skal have et fritidsjob” vil regeringen fremover lempe en række krav, så det bliver nemmere for unge at tage et fritidsjob i private og offentlige virksomheder og i foreningslivet.

Seniorkonsulent i Cabi, Trine Rask Thomsen, har kun rosende ord til overs for regeringens udspil. Hun har gennem en årrække arbejdet med at få flere unge i fritidsjob, og hun forventer, at udspillet vil gøre det mere attraktivt for både de unge og virksomhederne at indgå aftaler om fritidsjob.

Det er særligt de udsatte unge, der er på seniorkonsulentens dagsorden.

”Unge ikke har lige adgang til de fritidsjob, som regeringen taler om. Den gruppe unge, hvor et fritidsjob kan betyde allermest både personligt og uddannelsesmæssigt, har brug for en let hånd i ryggen,” forklarer Trine Rask Thomsen.

Hun henviser til, at unge, der ikke har forældre på arbejdsmarkedet, eller som har mentale udfordringer, ofte ikke har ressourcerne til at finde, søge og fastholde et fritidsjob.

230 unge i fritidsjob
I projektet Sammen om Fritidsjob i Viborg Kommune har Cabi gjort vigtige erfaringer med, hvordan en let hånd i ryggen fra en samlet kommunal indsats kan give unge fornyet selvtillid, nye venner og mod på skole og uddannelse.

230 unge mellem 13 og 17 år har det seneste halvandet år fået erfaring med fritidsjob i Viborg Kommune via projektet.

Trine Rask Thomsen er projektleder på Sammen om Fritidsjob. Hun er ikke i tvivl om, hvorfor projektet har været en succes:

”Vores erfaringer fra Sammen om Fritidsjob viser, at når der er politisk opbakning og et godt samarbejde på tværs af kommunens beskæftigelsesforvaltning og børne- og ungeområdet, så får flere unge adgang til et fritidsjob.”

En koordineret indsats på folkeskolerne, på ungdomsskolen og -uddannelserne er et bærende element i projektet.

Sammen om Fritidsjob indebærer også et tæt samarbejde mellem boligsociale medarbejdere, lærere og klubpædagoger, der nu bruger fritidsjob som løftestang i deres trivselsarbejde med de unge. På hver folkeskole med udskolingsklasser er der en fritidsjobambassadør. Det er en lærer, der er med til at få øje på elever, der vil profitere af et fritidsjob, men som har brug for en let hånd til at finde og søge det.

Trine Rask Thomsen fremhæver desuden betydningen af samarbejdet med arbejdspladserne:

”Virksomhedssamarbejdet er super vigtigt, når flere unge skal i fritidsjob. I Sammen om Fritidsjob hjælper jobcenteret virksomheder med at rekruttere til fritidsjob og kan fortælle, hvilke opgaver de 13-17-årige må løse. Med regeringens nye udspil bliver der forhåbentlig endnu flere muligheder,” siger hun.

Sammen om Fritidsjob, der er økonomisk støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond med 5,1 mio. kr., løber frem til udgangen af 2024.