Cabi

Ekspert: Mange reformer presser sagsbehandlere

Del

Sagsbehandlere i jobcentre er klar til at håndtere de ændringer, reformer af beskæftigelsesindsatsen fører med sig, men der er behov for kompetenceudvikling for at håndtere reformerne, mener ekspert.

Gennem de seneste år er der gennemført mange forandringer af beskæftigelsesindsatsen. Det gælder fx reform af fleksjob og førtidspension i 2012, kontanthjælpsreform i 2013, sygedagpengereform i 2013, beskæftigelsesreform for forsikrede ledige i 2014 og refusionsreformen i 2015.

Det er reformer, som bl.a. påvirker hverdagen i landets jobcentre, og SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd har netop offentliggjort en rapport, der analyserer den statslige styring af kommuner og jobcentre.

Rapporten viser, at ledere og medarbejdere i landets jobcentre oplever, at der er en rimelig sammenhæng mellem styringstiltagene i de seneste reformer af beskæftigelsesindsatsen. Men flere ledere og medarbejdere påpeger også i rapporten, at de mange og hurtige ændringer på beskæftigelsesområdet er en udfordring.

Fx når it-systemer, vejledninger og bekendtgørelser ikke har været klar, når ændringerne træder i kraft.

Opbakning til loven er essentiel

”Rapporten bekræfter mig i, at ledere og sagsbehandlere i jobcentrene oplever, at de gennemførte lovændringer faktisk giver mening, og det er essentielt, for ellers ville reformerne have meget svære vilkår,” siger Ella Petersen, seniorkonsulent og jobcenteransvarlig hos videns – og netværkshuset Cabi.

Hun mener dog, at behov blandt medarbejderne i jobcentrene ikke bliver prioriteret højt nok, når lovændringer føres ud i livet.

”Medarbejderne er indstillede på at håndtere de forandringer, der kommer, men det er vigtigt, at forandringerne sker i et tempo, hvor det er muligt at følge med. IT-systemer og vejledninger er én ting, men det er også meget vigtigt, at der er den nødvendige faglige kompetenceudvikling, og der er meget stor forskel på, hvordan jobcentrene håndterer det,” siger Ella Petersen.

”Kompetenceudvikling behøver i denne sammenhæng ikke nødvendigvis at være kurser eller uddannelse. Det er også feedback og sparring fra ledere og kollegaer, eller at man på afdelings- og individuelt niveau simpelthen får tid til at forholde sig til, hvad lovændringerne betyder for egen praksis,” fortsætter hun.

Cabi har gennem årene behandlet de forskellige reformer, og har udgivet inspirationsmateriale om fx fleksjob, refusionsreformen og tværfagligt samarbejde i jobcentret.

Nøgleord

Kontakter

Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101


Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126

Om Cabi

Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:

  • udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
  • udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
  • trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.

Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder. 

Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel

Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som: 

Følg pressemeddelelser fra Cabi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cabi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye