Region Hovedstaden

Den nye Favrholm Station giver stort løft af Nordsjællands kollektive trafik

Del

Åbningen af Favrholm Station markerer en milepæl for hele Nordsjælland. Stationen bliver et vigtigt knudepunkt ved det nye hospital og gør den kollektive trafik mere konkurrencedygtig i forhold til privatbiler.

Med åbningen af Favrholm Station tirsdag den 12. december bliver det langt mere bekvemt for pendlere at vælge S-toget som transportmiddel. Stationen giver mulighed for at undgå den ofte tætpakkede trafik omkring Hillerød Station, da man nu kan køre direkte ud til Favrholm med bus eller bil og parkere og derfra hoppe på S-toget mod København eller tage lokalbanen til Frederiksværk.

Bedre adgang til det nye hospital
Favrholm Station får også stor betydning for de kommende medarbejdere, patienter og besøgende på Nyt Hospital Nordsjælland. Med stationen får de en direkte adgang til S-tog og lokaltog, hvilket er unikt i forhold til de andre hospitaler i hovedstadsområdet. Det er et vigtigt skridt for Region Hovedstadens grønne dagsorden, hvor der er fokus på at øge den tilslutningen til den kollektiv transport og sikre gode muligheder for cyklister.

"Det er fantastisk, at den nye station nu står færdig. Det betyder, at vi har en fuldt fungerende station, når Nordsjællands Hospital åbner. Den nye station vil lette ansatte og borgeres adgang til og fra hospitalet, og giver et løft til den kollektive trafik i Nordsjælland, som også vil bidrage til tiltrækningen af kvalificeret personale. Det er også glædeligt, at stationen står færdig til tiden og har holdt budgettet," siger Lars Gaardhøj (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden.”

Stationen fremmer Hillerøds byudvikling
Favrholm Station spiller også en nøglerolle i Hillerøds byudvikling, idet byen er i gang med at etablere en helt ny bydel med op til 4.000 boliger og 10.000 arbejdspladser.

”Favrholm Station er et meget vigtigt skridt for udviklingen af Nordsjælland. Vi bliver flere og flere borgere i Hillerød Kommune. Samtidig stiger antallet af arbejdspladser, og det betyder et øget pres på vejene, hvor alt for mange i forvejen holder i kø. Nu giver vi mulighed for, at man i langt højere grad kan vælge grøn, effektiv transport både for dem, der pendler til og fra København og dem, som bor langs lokalbanen,” siger Kirsten Jensen, borgmester i Hillerød.

 

Fakta:

  • Favrholm Station udgør en vigtig grundsten i en visionsplan for udviklingen af lokalbanerne, som regionen har arbejdet på at realisere i mange år. Første etape er nu gennemført med en investering på 69,7 mio. kr. Anden etape omfatter et vendesporsystem, der vil gøre det muligt for tog fra nordlige lokalbaner at vende ved Favrholm Station. Dette anlægsprojekt forventes finansieret i starten af næste år. Det vil gøre det muligt at tage direkte togforbindelser fra alle lokalbanestationer i Nordsjælland til det nye hospital.
  • Med 450 nyetablerede parkeringspladser, overdækket cykelparkering og en ny supercykelsti på vej bliver stationen en oplagt pendlerstation for borgerne i Hillerød, den nye bydel Favrholm og omegn.
  • Ved at parkere bilen eller cyklen ved Favrholm undgår pendlere at skulle køre helt ind til Hillerød Station i myldretiden.
  • Dem, der rejser på Frederiksværkbanen mod København, opnår også en gevinst ved at skifte til S-banen på Favrholm Station i stedet for på Hillerød Station. Det forkorter nemlig deres rejsetid med hele 10 minutter.
  • Movia/Lokaltog forventer, at cirka 10-12% af kunderne på Frederiksværkbanen vil skifte på Favrholm.
    I takt med udviklingen af bydelen Favrholm samt åbningen af det nye hospital, vil antallet af rejsende til og fra stationen vil stige.

Hvem skal bruge stationen? 
Stationen er en oplagt pendlerstation for de rejsende på Frederiksværkbanen og S-togslinjen A mellem Hillerød og København. Desuden skal stationen betjene den kommende bydel Favrholm, virksomhedsansatte i området og fremtidens personale, patienter og pårørende til Region Hovedstaden kommende Nordsjællands Hospital, der bliver den nærmeste nabo til stationen.

Hvor længe har det taget at bygge stationen?
Det har taget cirka halvandet år at bygge Favrholm Station. Arbejdet gik i gang i april 2022 og har dermed holdt sig inden for både tidsplan og budget.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Region Hovedstaden

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye