Mary Fondens særlige donation går til sociale haver

H.K.H. Kronprinsessen uddeler i år Mary Fondens særlige donation til det sociale værested Offsides Sociale Haver, der tilbyder psykisk sårbare og mennesker i udsatte positioner værdighed, mening og fællesskaber i det fri.

H.K.H. Kronprinsessen går i haven med medarbejdere og repræsentanter fra WeShelter
Foto: Ro Slotø Weshelter

For nylig havde organisationen WeShelter inviteret H.K.H. Kronprinsessen til at besøge værestedet Offsides Sociale Haver i anledningen af organisationens 130-års fødselsdag. Besøget gjorde stort indtryk på Kronprinsessen.

”Naturen kan noget helt særligt. Det kan den for os alle sammen. Både for vores fysiske og psykiske velbefindende. I Offsides Sociale Haver har de skabt et uderum, der kombinerer natur med et socialt tilbud til mennesker med psykiske udfordringer, hvor den enkelte både møder en udstrakt hånd, bliver tilbudt et fællesskab og oplever, at de får et meningsfuldt ansvar. Det er meget inspirerende at opleve”, siger H.K.H. Kronprinsessen.

Brugerne, der har deres gang i Offsides Sociale Haver driver haven i samarbejde med de ansatte. Sammen arbejder de i haven om stort og småt. Alt, hvad der produceres i haven, doneres til hospitalets køkken, hvor patienterne får glæde af hjemmedyrket økologisk frugt og grønt.

” I Offsides Sociale Haver oplever vi, at fællesskabet under åben himmel og arbejdet i det grønne får mennesker, som har haft det rigtig psykisk svært, til at blomstre på ny. Med små tiltag bekæmper vi ensomhed og kan se, hvordan havens brugere langsomt får troen på dem selv tilbage. Og de begynder at drømme om et bedre liv, når de oplever, at deres bidrag i haven gør en forskel. Vi havde en ung kvinde i haven, som de første tre måneder ikke ville havde øjenkontakt. I dag er hun i lære hos en gartner, det varmer mit hjerte”, fortæller Lise-Lotte Damkjær, daglig leder i Offsides Sociale Haver.

”Haven hjælper mig til at tro på mig selv igen. Her føler jeg, at der er brug for mig, og jeg er noget værd. Der er altid en at tale med. Og det er også okay at ringe, når jeg har det skidt. De er med til, at jeg stadig er her”, fortæller Linda, som er bruger af Offsides Sociale Haver.

Offsides Sociale Haver har eksisteret siden 1990 og er Danmarks første udendørs værested. Hos WeShelter, der står bag værestedet sammen med Region Hovedstaden og Københavns Kommune, oplever man, at tilbuddet virkelig kan noget helt særligt. Derfor har WeShelter en drøm om at starte projektet flere steder i Danmark. Og det er netop den drøm Mary Fonden med sin donation på 300.000 er med til at føre ud i livet.

”Vi har længe haft en drøm om at overføre det helt særlige, der sker i Offsides Sociale Haver til andre dele af Danmark. Derfor er vi meget glade for, at Mary Fonden har valgt at give en donation til, at det arbejde kan skydes i gang. Vi glæder os til udsigten til at kunne hjælpe endnu flere psykisk sårbare og mennesker i udsatte positioner til et bedre liv gennem værdighed og meningsfulde fællesskaber under åben himmel”, fortæller Mads Engholm, formand for hovedbestyrelsen i WeShelter.

Tidligere års modtagere

Hvert år uddeler Kronprinsessen Mary Fondens årlige donation til et projekt eller en organisation, som har vist særligt potentiale. Mary Fonden udvikler og driver til daglig sine egne projekter i samarbejde med organisationer og finansielle partnere.

Mary Fondens særlige donation er tidligere bl.a. gået til:

• Støtte til Børns Vilkårs arbejde med børnetelefon for ukrainske børn (300.000).
  • Dansk Folkehjælp, Julehjælp til økonomisk trængte familier (300.000)
  • UNALA, der arbejder med reproduktiv sundhed blandt unge i Indonesien (50.000 USD)
  • Krisecenter for kvinder i Kabul (50.000 USD)
  • Bydelsmødre, Fonden for Socialt Ansvar (250.000 kr.)
  • Dansk Flygtningehjælps arbejde i nærområderne (250.000 kr.)
  • Women Deliver-stipendiater til 14 unge ledere (250.000 kr.)
  • Brothers For Life, Sydafrika (250.000 kr.)
  • Fórum Mulher, Mozambique (250.000 kr.)
  • Orchid Project (50.000 kr.), ”Afrika Nu”-indsamlingen (200.000 kr.)
  • Maternity Worldwide, Etiopien (250.000 kr.)